Oppia Marsista ja bisnestä sinilevästä – tervetuloa tutustumaan kiertotalouden tulevaisuuteen 5. kesäkuuta

Tapahtumassa puhuvat muun muassa NASAn tutkija Jonathan Trent, Origin by Oceanin perustaja Mari Granström ja muodin kiertotalouden asiantuntija Kirsi Niinimäki.
Ioncell
Ioncell-menetelmällä syntyy laadukasta tekstiilikuitua myös kierrätysmateriaaleista. Kuva: Aleksi Poutanen / Aalto-yliopisto

Aika: 5. kesäkuuta 2019 klo 10–12
Paikka: Ekonominaukio 1, Otaniemi, Espoo (Jenny ja Antti Wihurin säätiön luentosali)

Sitran 3.–5. kesäkuuta järjestämä World Circular Economy Forum tuo Helsinkiin noin 2 000 kiertotalousvaikuttajaa ympäri maailmaa. Aalto-yliopisto järjestää Otaniemessä 5. kesäkuuta kiertotalousfoorumin sivutapahtuman, jossa huippuasiantuntijat Suomesta ja maailmalta kertovat kiertotaloudesta paitsi kestävän kehityksen, myös uuden liiketoiminnan mahdollistajana.

Apulaisprofessori Mari Lundström vetää akkumetallien kiertotaloutta edistävää BATCircle-konsortiota. Konsortion tavoite on, että Suomeen syntyisi jopa 5 miljardin euron akkumarkkinat. Origin by Ocean -yrityksen perustaja ja tutkija Mari Granström näkee sinilevän meren biomassana, joka voidaan kerätä talteen ja hyödyntää esimerkiksi kosmetiikan raaka-aineena. Aalto-yliopiston professori Riku Vahala puolestaan kehittää tutkimusryhmänsä ja yhteistyökumppanien kanssa menetelmää, jolla jätevesien typpi voidaan jalostaa arvokkaaksi lannoitteeksi.

Kiertotalouden kulmakiviin kuuluu myös niukka ja viisas resurssien käyttö. NASAn tutkija ja UpCycle Systemsin johtaja Jonathan Trent paljastaa, millaisia näkökulmia Marsissa tehty tutkimus avaa ruokaan, veteen ja energiaan liittyvien suurten haasteiden ratkaisemisessa. Aalto-yliopiston professori Kirsi Niinimäki kertoo, millaista mullistusta kiertotalousajattelu merkitsee muotiteollisuudelle ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori Lassi Linnanen puhuu liikakulutuksen hillitsemiseen vaadittavasta systeemisestä muutoksesta.

Englanninkielisen tilaisuuden ohjelmaan voit tutustua täällä. Tilaisuus on kaikille avoin, lämpimästi tervetuloa!

Aaltolaiset ovat mukana myös kiertotalousfoorumin päätapahtumassa Finlandia-talolla esittelemässä Expo-alueella uusimpia tutkimustuloksia akkujen kiertotaloudesta, tekstiilien kierron mahdollistavasta suunnittelusta, suurten ja monimutkaisten kiertotalousjärjestelmien johtamisesta ja purkamisen ja uudelleenkäytön mahdollistavien puurakenteiden suunnittelusta. Kutsuvierastapahtuman aiheisiin voit tutustua täällä.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.