Opiskelijoiden pop up -näyttely uudistaa kattauksen

Aalto-yliopiston ensimmäisen vuosikurssin muotoilun opiskelijat esittelevät kaikkiaan 34 variaatiota illalliskattauksesta.
Kattaus: Heidi Kulmala.

Kattaukset on toteutettu Johdatus muotoiluun -kurssilla, jonka aikana opiskelijat tutustuivat muotoilussa käytettäviin materiaaleihin sekä niiden soveltamiseen Aalto-yliopiston työpajoilla. Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kattauksen, johon kuuluu lautanen, ruokailuvälineet, muki tai lasi ja mahdollisesti muita esineitä. Pop-up -näyttelyn teokset on valmistettu puusta, metallista, tekstiilistä, lasista ja keramiikasta.

"On inspiroivaa voida järjestää näyttely legendaarisessa Arabian näyttelytilassa. Koska tämä oli ensimmäinen suunnittelutyömme, meillä oli hiukan haasteita uusien materiaalien käsittelyssä, mutta onnistuimme ratkaisemaan ne", kertoo opiskelija Edith Kankkunen.

Kurssilla opiskelijat tutustuivat muotoilun prosesseihin, erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstötapoihin sekä työskentelivät kaikissa laitoksen työpajoissa. Opiskelijat osallistuivat kolmen viikon mittaiselle pajakurssille materiaaleina puu, metalli, keramiikka, lasi ja pehmeät materiaalit. He toteuttivat annetun suunnittelutehtävän ryhmätyönä ja osin itsenäisesti eri työpajaympäristöissä.

Aika: 27.2-4.3.2018

Paikka: Iittala & Arabia Muotoilukeskus, Hämeentie 135, Design Lab, 9. kerros

Näyttely on maksuton ja avoinna seuraavasti:
TI 12.00-18.00
KE 12.00-20.00
TO-PE 12.00-18.00
LA-SU 10.00-16.00

Facebook: https://www.facebook.com/events/1817976678499920/

Iittala & Arabia Muotoilukeskus: http://www.designcentrehelsinki.com/calendar/exhibitions/3195?date=27/2/2018

Lisätietoa:
Muotoilun kandidaattiopiskelija Edith Kankkunen, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 040 5122 075, [email protected]

Nainen mustassa asussa nojaa vaaleaa seinää vasten
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.
Hymyilevä nainen kutomassa kangaspuilla värikästä mattoa tai ryijyä
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina – Helena Hyvönen: ”Maailma rakentuu yhteisesti, ilman siiloja”

Pitkän uran Taideteollisen korkeakoulun ja sittemmin Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tekstiilitaiteen professorina, rehtorina ja dekaanina tehnyt Hyvönen pitää tärkeänä alan yhteisön elävyyttä. Muotoilun alan osaajilla on annettavaa myös korkeakouluyhteisön eteen.
Catwalkilla kävelevä malli esittelee muotisuunnittelijan luomaa asua, katsojat istuvat katsomassa näytöstä
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Näytös24 oli luovuuden ja persoonallisuuden juhlaa

Aalto-yliopiston vuosittaisessa muotinäytöksessä jaettiin kaikkiaan seitsemän palkintoa muodin opiskelijoiden mallistoille ja projekteille. Palkintoperusteluissa korostuivat etenkin innovatiivisuus, korkea tekninen taso ja kestävyysarvot.
Muotoilija Noora Yaun suunnittelemia kimaltavia puukristalleja. Kuva: Mikko Raskinen
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avaruusteknologiaa, kimaltavaa puuta ja muotoaan vaihtavia tekstiilejä - tutustu maailmaa muuttavaan tutkimukseen upouudessa Marsio-rakennuksessa

Mahdottoman tekijät -näyttelyt ja Designs for a Cooler Planet -festivaali käynnistävät Aalto-yliopiston uuden kohtaamispaikan syyskauden.