Opiskelijoiden pop up -näyttely uudistaa kattauksen

Aalto-yliopiston ensimmäisen vuosikurssin muotoilun opiskelijat esittelevät kaikkiaan 34 variaatiota illalliskattauksesta.
Kattaus: Heidi Kulmala.

Kattaukset on toteutettu Johdatus muotoiluun -kurssilla, jonka aikana opiskelijat tutustuivat muotoilussa käytettäviin materiaaleihin sekä niiden soveltamiseen Aalto-yliopiston työpajoilla. Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kattauksen, johon kuuluu lautanen, ruokailuvälineet, muki tai lasi ja mahdollisesti muita esineitä. Pop-up -näyttelyn teokset on valmistettu puusta, metallista, tekstiilistä, lasista ja keramiikasta.

"On inspiroivaa voida järjestää näyttely legendaarisessa Arabian näyttelytilassa. Koska tämä oli ensimmäinen suunnittelutyömme, meillä oli hiukan haasteita uusien materiaalien käsittelyssä, mutta onnistuimme ratkaisemaan ne", kertoo opiskelija Edith Kankkunen.

Kurssilla opiskelijat tutustuivat muotoilun prosesseihin, erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstötapoihin sekä työskentelivät kaikissa laitoksen työpajoissa. Opiskelijat osallistuivat kolmen viikon mittaiselle pajakurssille materiaaleina puu, metalli, keramiikka, lasi ja pehmeät materiaalit. He toteuttivat annetun suunnittelutehtävän ryhmätyönä ja osin itsenäisesti eri työpajaympäristöissä.

Aika: 27.2-4.3.2018

Paikka: Iittala & Arabia Muotoilukeskus, Hämeentie 135, Design Lab, 9. kerros

Näyttely on maksuton ja avoinna seuraavasti:
TI 12.00-18.00
KE 12.00-20.00
TO-PE 12.00-18.00
LA-SU 10.00-16.00

Facebook: https://www.facebook.com/events/1817976678499920/

Iittala & Arabia Muotoilukeskus: http://www.designcentrehelsinki.com/calendar/exhibitions/3195?date=27/2/2018

Lisätietoa:
Muotoilun kandidaattiopiskelija Edith Kankkunen, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 040 5122 075, [email protected]

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.