Opiskelijat voittoon innovaatiokisassa

Innovatiivisuus, käytännön toteutettavuus, sovelluksen kaupalliset mahdollisuudet ja laajat käyttömahdollisuudet vakuuttivat tuomarit.
Kuva: Kilpailutiimin jäsenet, Sami-Petteri Karvonen (vas.), Joni Salo, Atte Korhonen ja Heikki Kauhanen, opiskelevat rakennetun ympäristön laitoksella, Geoinformatiikan maisteriohjelmassa.

Aalto-yliopiston opiskelijajoukkueen kilpailutyö SICK-TiM -laserkeilain voimalinjojen UAV-tarkastuksessaon voittanut SICK Oy:n innovaatiokilpailun.

Teekkarijoukkue kehitti uudenlaisen tavan hyödyntää pienikokoista laserkeilainta robottikopterissa ja soveltaa sitä voimalinjatarkastuksiin. Voimalinjojen jatkuva seuranta ehkäisee onnettomuusriskejä ja parantaa sähköverkon luotettavuutta.

Innovaatiossa hyödynnettiin laserkeilaimen havaintoja samanaikaisesti lentoreitin tarkentamisessa, esteiden väistämisessä sekä karkean pistepilven tuottamisessa. Konsepti tarjoaa nykyaikaisen vaihtoehdon perinteisille voimalinjatarkastuksille, kuten visuaalisille ilmatarkastuksille. Innovaatio uudistaa myös kauko-ohjattavilla lennokeilla tehtävien linjatarkastusten menetelmiä.

“Tällä hetkellä linjoja tarkastavat robottikopterit ovat suurikokoisia ja kalliita - ja lentävät turvallisuussyistä korkealla puiden ja kannatinpylväiden yläpuolella. Päätimme kääntää asetelman ylösalaisin. Pienikokoinen ja edullinen laserkeilaimella varustettu robottikopteri voi tarkastaa voimalinjaa mahdollisimman läheltä ja tarjota mittausaineistot paljon edullisemmin kuin aikaisemmat menetelmät”, kertoo opiskelijajoukkueen vetäjä Atte Korhonen.

Geoinformatiikan maisteriohjelmalle tämä on suuri asia. Yhdessä professori Henrik Haggrénin ja vanhemman yliopistonlehtorin Petri Rönnholmin kanssa voimme vain todeta, että on mahtavaa työskennellä tällaisten huippulahjakkaiden opiskelijoiden kanssa. He tarvitsevat vain pienen tönäisyn ja tilaisuuden, jonka jälkeen he innovoivat ihmeitä”, toteaa rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen professori Hannu Hyyppä.

Lisätietoja:

Atte Korhonen, puh. 045 634 6512, [email protected]

Professori Hannu Hyyppä
Aalto-yliopisto, rakennetun ympäristön laitos
Laserkeilauksen huippuyksikkö
[email protected] tai puh. 050 512 2520

SICK Oy:
Ari Rämö, puh. 040 9008 030, [email protected]

SICK Oy on 1991 perustettu SICK AG:n 100%:sti omistama tytäryhtiö. Suomessa henkilökuntaa on 31. Tuotteiden lisäksi yritys tarjoaa ammattitaitoista sovellusosaamista. 25-vuotisen toiminnan kunniaksi yritys halusi tukea opiskelijoiden osaamisen kehittämistä ja järjesti innovaatiokilpailun oppilaitoksille vuonna 2016.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan