Opiskelijat tunnistivat EY:lle digitaalisia työkaluja datan keräämisen ja analysoinnin tueksi

Tavoitteena oli vahvistaa EY:llä tietämystä ajankohtaisista datan keräämisen teknologiatrendeistä.
EY:n edustajat, opiskelijat ja opiskelijaprojektin ohjaajat
Opiskelijaprojektien asiantuntija Tommi Vihervaara Kauppakorkeakoululta (vas.), opiskelijat Iina Laine ja Emilia Xue, EY:n Lauri Veijalainen, Cindy Svetkow ja Markus Vilen ja projektin akateeminen ohjaaja, työelämäprofessori Esko Penttinen

EY (Ernst & Young Oy) kääntyi Kauppakorkeakoulun opiskelijoiden puoleen ja pyysi heitä luomaan markkinakatsauksen digitaalisiin työkaluihin, joiden avulla datan keräämiseen ja analysointiin liittyviä prosesseja voisi tehostaa. Tavoitteena oli saada yritykselle aiempaa parempi käsitys ajankohtaisista datan keräämisen teknologiatrendeistä.

Projektiin osallistuivat tieto- ja palvelujohtamisen maisteriopiskelijat Iina Laine ja Emilia Xue.He pääsivät projektin myötä hyödyntämään opintojensa aikana kertynyttä tietoa ja soveltamaan teoriaa käytäntöön. Lisäksi he pääsivät syventämään osaamistaan oppimalla paljon uutta analytiikan ja tekoälyn ajankohtaisista trendeistä.

”Projekti tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden tutkia teknologiatrendejä yrityspalveluiden näkökulmasta. Käymämme keskustelut EY:n kanssa olivat projektin kohokohtia, koska jokainen keskustelu syvensi näkökulmiamme ja auttoi valitsemaan soveltuvimmat työkalut EY:n tarpeisiin”, Laine ja Xue kertovat.

Kehittyvä teknologia luo mahdollisuuksia tiedon tehokkaaseen analysointiin

Projektin akateemisena ohjaajana toimi tietojärjestelmätieteen työelämäprofessori Esko Penttinen. Hänen mukaansa viimeaikainen teknologinen kehitys luo mahdollisuuksia yrityksen ulkopuolisen tiedon tehokkaaseen analysointiin. Hän uskookin näiden tietojen tärkeyden kasvavan tulevaisuudessa, kun analysoidaan yrityskaupan kohteena olevan yrityksen toimintaa ja sen kykyä tuottaa tulevaisuudessa osakkeenomistajilleen tuottoja.

”Olen erittäin tyytyväinen, että projektiin valikoitui laitokseltamme innostuneet opiskelijat, joille molemmille on projektin opeista varmasti hyötyä tulevaisuudessa”, Esko Penttinen sanoo.

Opiskelijat pääsivät projektin aikana keskustelemaan yritysjärjestelyjen ammattilaisten kanssa ymmärtääkseen paremmin käyttäjien työkaluihin liittyviä tarpeita sekä kartoittamaan heidän hyödyllisinä pitämiään ominaisuuksia. Lopullinen suositus perustui laajalti havaittuihin tarpeisiin sekä palveluntarjoajien kykyyn tarjota sopivia ratkaisuja näihin tarpeisiin.

EY jatkaa työkalujen potentiaalin analysointia tulosten pohjalta

Projektin yhteyshenkilönä EY:ltä toimi Esa Tolonen, joka on mielissään projektin lopputuloksena tuotetun kartoituksen laajuudesta ja syvyydestä.

”Kartoitus on meille hyödyllinen ja toimii hyvänä pohjatyönä, kun arvioimme erilaisia teknologisia alustoja kohdeyrityksen ulkopuolisen tiedon analysointiin. Osa näistä alustoista meillä on jo käytössä, mutta kartoituksessa oli myös useita mielenkiintoisia uusia alustoja, joiden hyödyllisyyttä analysoimme tarkemmin tulevaisuudessa”, Tolonen sanoo.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

EY:n yritysjärjestelypalvelut-yksikkö tarjoaa strategista konsultointia yksityisille pääomasijoittajille ja yrityksille esimerkiksi yrityskauppoihin ja divestointeihin sekä pääoman hallintaan, uudelleenjärjestelyyn ja yrityksen kehitykseen liittyen. Yritysjärjestelypalvelut-yksikkö auttaa yrityksiä myös asettamaan strategisia tavoitteita ja tarjoaa keinoja niiden saavuttamiseksi.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: