Opiskelijat tekivät takin bakteerin tuottamasta sellusta

Aallon monitieteistä osaamista oli esillä marraskuun lopussa Brysselissä järjestetyssä paperiteollisuuden Paper week -tapahtumassa.
Aalto University School of Chemical Technology

Innovaatioestradilla opiskelijat esittelivät kesän 2014 CHEMARTS-projektin tuloksia. Esillä oli selluloosapohjaisista materiaaleista tehdyt takki ja kengät, sekä materiaalinäytteitä.

”CHEMARTS herätti paljon kiinnostusta ständillä. Näyttelykonsepti oli toimiva, koska pystyimme kertomaan projektistamme ja vastaamaan kävijöiden kysymyksiin. Insinöörien ja muotoilijoiden yhteistyötä kehuttiin”, kertovat Kemian tekniikan korkeakoulun opiskelijat vuonna 2013 CHEMARTSiin osallistunut Milla-Mari Vastavuo ja Katja Kortelainen, joka osallistui viime kesän projektiin.

Kolmatta kertaa järjestetty kolmen muotoilija- ja kolmen tekniikan opiskelijan CHEMARTS-projektin tavoitteena oli luoda konkreettisia tuotteita selluloosamateriaaleista. Kahtena aikaisempana vuotena opiskelijaprojekti oli tehty konseptitasolla. Kesän projektissa materiaaleina olivat nanoselluloosa, bakteeriselluloosa, mikrofibrilliselluloosa ja aerogeeli. Projekti oli haastava, koska materiaalit reagoivat kosteuden kanssa. Lisäksi materiaaleja ei tunnettu ennalta, joten niiden käsittelyä ja käyttäytymistä oli vaikea ennustaa.

”Oli haaste saada materiaalit soveltumaan kuitukankaaksi. Takkia tehdessä onnistuimme yhdistämään kaikki erityyppiset selluloosamateriaalit. Onnistunut lopputulos sekä uusien materiaalien tutkiminen ja yhteistyö muotoilijoiden kanssa oli palkitsevaa. Opimme paljon toisiltamme”, opiskelijat kertovat.

”Muotoilijat olivat innokkaina laboratoriossa kehittämässä uusia materiaaleja. Uutta muotoilijoiden kanssa työskentelemisessä oli se, että heille piti olla heti projektin alussa jotain konkreettista ja käsin kosketeltavaa. Muotoilijat sanoivat mitä tarvitaan, ja insinöörit miettivät, miten se saadaan aikaan”, Katja kertoo.

Uusia konsepteja biotaloudelle

CHEMARTSin tavoitteena on ollut luoda uusia konsepteja tulevaisuuden biotaloudelle yhdistämällä muotoilua, brändiajattelua ja luonnonmateriaalitiedettä.  CHEMARTS-hankkeen ydin on muodostunut opiskelijaprojekteista, joista on syntynyt useita eri konsepteja, kuten väriä vaihtavat tekstiilit, suomalaisen selluloosan luksusbrändit ja kierrätettävät vaatteet uusiksi tuotteiksi 3D-tulostimella.

CHEMARTS-yhteistyö laajentui vuonna 2013 TEKESin isoksi avaukseksi ”Design Driven Value Chains in the World of Cellulose”, jossa on mukana neljä eri koulua Aalto-yliopistosta sekä VTT ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Vuoden 2014 CHEMARTSissa oli Katja Kortelaisen lisäksi ARTSista Salla-Maaria Syvänen, Petra Haikonen, Valeria Azovskaya ja CHEMistä Ling Wang ja Janika Lehtonen.

Kuvassa vasemmalta Johanna Järvinen, CEPI; Milla-Mari Vastavuo, CHEMARTS 2013; Katja Kortelainen, CHEMARTS 2014; Salla-Maaria Syvänen, CHEMARTS 2014.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.