Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat tuotteiden prototyyppejä kesäkurssilla

Kurssilla keskiössä olivat hankkeet, jotka yhdistivät ohjelmointia ja fyysistä maailmaa.

Protopaja-kurssilla opiskelijat pääsivät kesän aikana toteuttamaan prototyyppihankkeen alusta loppuun. Sähkötekniikan korkeakoulun järjestämän kesäkurssin tavoitteena oli, että opiskelijat oppivat, miten teollinen projekti suunnitellaan ja toteutetaan ryhmässä. Lisäksi tavoitteena oli, että opiskelijat saavat luovasti soveltaa oman alansa osaamista.

– Opiskelijoiden kurssilla toteuttamat projektit sisältävät ohjelmistokomponentin ja konkreettisen tuotteen, eli tavoitteena oli oppia elektroniikan, ohjelmoinnin ja tiedonsiirron yhdistämistä sekä datan keräämistä, analysointia, kertoo kurssin vastuuopettaja Sebastian Sonntag.

Kurssilla toteutettiin kahdeksan projektia. Jokaisella projektilla oli tilaajana asiakas, jonka vaatimusten mukaan projekti toteutettiin.

Sähköpyörätuoliprojektin tilaajana olivat Inkubion killan alumnit ja lopputuotteena tietokoneohjattava sähköpyörätuoli.

Pyörätuolille suunnitellut vaihtoehtoiset ohjaustavat perustuvat katseenseurantaan ja kallistusanturiin.

– Pyörätuolin ja tietokoneen välille toteutettiin rajapinta, joka mahdollistaa pyörätuolin ohjaamisen muilla keinoin kuin joystickilla, kertoi projektia toteuttamassa ollut Topi Hämäläinen.

Vaihtoehtoiset kokeelliset ohjaustavat perustuvat reaaliaikaiseen katseenseurantaan ja kallistusanturiin. Nämä ohjaustavat tuovat uudenlaisia liikkumismahdollisuuksia esimerkiksi halvaantuneille henkilöille, joilla ei ole mahdollista hyödyntää ohjaussauvaa ohjaamisessa. Tarkoitus on myös, että sähköpyörätuolin ohjauksen kehittämistä voidaan jatkaa myöhemmissä opiskelijaprojekteissa.

Panu Pellonpää oli mukana toteuttamassa satelliitin MPPT-sovellusta.

IoT-sovellusten kasvaessa myös älykkäiden sensoreiden tarve kasvaa. Tämä otettiin huomioon satelliitteja varten toteutetussa sovelluksessa. Yhteistyössä Reaktorin kanssa toteutettiin satelliitin Maximum Power Point Tracking (MPPT) –sovellus. Sovelluksen tarkoituksena on auttaa optimoimaan aurinkopaneeleista saatava teho. Projektissa tarvittiin erityisesti laajaa elektroniikan perusasioiden hallintaa.

Protopaja-kurssin työt esiteltiin Design Factorylla loppunäytöksessä 8. elokuuta. Lisätietoja Protopaja-kurssista ja mukana olleista projekteista. (protopaja.aalto.fi)

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.

Kursseja tohtoriopiskelijoille periodissa V

Periodi V alkaa 22. huhtikuuta ja päättyy 9. kesäkuuta 2024.
Focus group discussion of conceptualising Aalto-level Game Changer competences
Opinnot Julkaistu:

Kehitä opetusmenetelmiäsi kansainvälisiä yhteisohjelmia varten

Ohjelma on suunnattu yliopisto-opettajille kehittämään innovatiivisia opetusmenetelmiä yhteisohjelmissa.