Opiskelijat kartoittivat REACH-asetuksen alaisen hakuprosessin vaikutuksia

Euroopan kemikaalivirastolle tehty selvitys esiteltiin kansainvälisessä asiantuntijakonferenssissa Prahassa.
echa_ed_fi_fi.jpg

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt yritysprojektit -konseptin kautta organisoidussa projektissa opiskelijat selvittivät Euroopan kemikaalivirastolle (ECHA) REACH-asetuksen alaisen hakuprosessin vaikutuksia suomalaisten yritysten arkeen ja talouteen.

Euroopan parlamentti ja neuvosto asettivat vuonna 2007 voimaan REACH-asetuksen (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals), joka sisältää kemikaalien rekisteröinnin, arvioinnin, lupamenettelyn ja rajoittamisen. Sen tavoitteina on mm. terveyden- ja ympäristönsuojelun korkean tason varmistaminen ja EU:n kemianteollisuuden kilpailukyvyn tehostaminen. Vastuu siirtyi asetuksen myötä viranomaisilta teollisuudelle.

Kemian tekniikan korkeakoulun opiskelijat Atte Harrikari ja Riku Montonen kartoittivat ECHAn toimeksiannosta, mitä vaikutuksia lupahakuprosessilla oli suomalaisten yritysten pian luvanvaraisten kemikaalien käyttöön ja millaisia mahdollisia taloudellisia hyötyjä tästä yrityksille aukeni.

Tuloksia esiteltiin REACH-konferenssissa Prahassa

ECHAlla oli tuloksista jo omat ennustuksensa. Lähettämällä Aalto-yliopiston opiskelijat tekemään haastattelut he pyrkivät saamaan varmistuksen niistä, mutta samalla luomaan neutraalimman keskustelutilanteen ja saamaan sitä kautta mahdollisesti erilaisia vastauksia yritysten edustajilta. Hakuprosessin ei ole tarkoitus olla riesa yrittäjille, minkä takia hakuprosessia pyritään koko ajan parantamaan, jotta REACH-asetuksen tavoitteet saataisiin mahdollisimman vaivattomasti saavutettua.

Harrikari ja Montonen vierailivat ympäri Suomea yhteensä 14 yrityksessä haastattelemassa yritysten edustajia muutaman kuukauden aikana ja koostivat tuloksista raportin, joka julkaistiin keväällä 2017 ECHAn verkkosivuilla. Vierailut omia opintoja sivuavien mikroyritysten työpajoilla ja globaalisti toimivien yritysten pääkonttoreilla avasivat yritysmaailman haasteita aivan uudella tavalla kummallekin opiskelijalle.

Lisäksi opiskelijat kävivät myös pitämässä esitelmän tuloksistaan noin 70 asiantuntijalle REACH-konferenssissa Prahassa, mikä antoi hyvät mahdollisuudet verkostoitua myös muiden maiden alan ammattilaisten kanssa. Opiskelijat olivat erittäin tyytyväisiä projektin tuomiin mahdollisuuksiin. Opiskelijoiden ohjauksesta vastasi tohtoriopiskelija Sami Tuomi Kemian tekniikan korkeakoulusta.

Kauppakorkeakoulun hallinnoiman Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konseptin kautta opiskelijat tekevät aitoja tutkimus-, kehitys- ja konsultointiprojekteja yrityksille ja organisaatioille.

Lisätietoja:
Tommi Vihervaara, projektiasiantuntija

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.