Opiskelijat harjoittelevat virtuaalitiimeissä työskentelyä

Ainutlaatuinen kurssi kokoaa yhteen opiskelijoita Aallosta sekä yliopistoista ympäri maailmaa. Kurssille ilmoittaudutaan tammikuussa.

Miten tiimissä tehdään töitä yhdessä, jos työryhmän jäsenet ovat hajallaan ympäri maailmaa ja välissä on kymmenen tunnin aikaero?

Tätä hyvin tavallista yrityselämän tilannetta aaltolaiset harjoittelevat Kauppakorkeakoulun järjestämällä Global Online Collaboration and Team Management -kurssilla, joka järjestetään tulevana keväänä.

Kurssin muoto on ainutlaatuinen. Se toteutetaan yhteistyössä useiden ympäri maailmaa toimivien yliopistojen kanssa. Näiden opinahjojen opiskelijoista sekoitetaan ryhmät, jotka työskentelevät projektitiimeinä.

Valmentaa työelämään

Kansainväliset tiimit saavat ratkottavakseen projektin, jonka he suunnittelevat ja toteuttavat ohjatusti kurssin aikana. Opiskelijat soveltavat käytäntöön kurssilla oppimaansa ja tekevät yhteistyötä yritysmaailmassa käytettävällä virtuaalisella IBM Connections -yhteistyöalustalla.

”Kurssi valmistaa opiskelijoita työelämään, jossa fyysisesti eri paikoissa toimivat ihmiset työskentelevät yhdessä yli aika- ja organisaatiorajojen, virtuaalisten yhteistyöalustojen avulla”, Aallon vastuuopettaja, Professor of Practise Minna Logemann kuvaa.

Kurssimoduulin alun perin lanseeranneiden Aalto-yliopiston ja  University of Southern Californian lisäksi mukana on kolme muuta yliopistoa Yhdysvalloista, kaksi Intiasta sekä yksi kanadalainen, ranskalainen ja espanjalainen yliopisto.

Kurssi sopii kaikissa pääaineissa opiskeleville

”Kurssin myötä opiskelijoille syntyy hyvin käytännönläheinen ymmärrys siitä, mitä tarkoittaa työskennellä globaalisti toimivassa tiimissä. Kurssi tarjoaa tiedollisia ja taidollisia valmiuksia, joita tarvitaan nykyorganisaatioissa hyvin monenlaisissa eri tehtävissä. Siksi se sopii pääaineesta riippumatta kaikille asiasta kiinnostuneille”, Minna Logemann sanoo.

Opiskelijat tutustuvat lisäksi aiheeseen liittyvään tutkimustietoon, kuten kulttuurien väliseen työskentelyyn ja viestintään. Kurssiin liittyy myös luentoja, jotka aaltolaiset opiskelijat suorittavat osin luokka- ja osin virtuaaliopetuksessa.

”Kurssi on ainutlaatuinen yhdistelmä paikallisopetusta ja virtuaalitiimissä työskentelyä, teoreettista taustaa ja siihen nojaavaa välitöntä käytännön sovellusta. Tulee olemaan hyödyllistä ja hauskaa!”, Minna Logemann lupaa.

Kanditason Global Online Collaboration and Team Management -kurssi järjestetään neljännessä periodissa vuonna 2017. Kurssille voivat ilmoittautua opiskelijat kaikista Aallon korkeakouluista 23.1.-13.2.

Lisätietoja:
Kurssikuvaus mycourses-palvelussa. Kurssin tunnus: 71C09000.

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu: