Uutiset

Opiskelijat auttavat Stora Ensoa rakentamaan ”tulevaisuuden kuvia”

Opiskelijoiden ideoita tulevaisuuden verkkokaupan liiketoimintamalleista ja kestävistä pakkauksista käytetään yrityksen strategiatyössä.
Tuotantotalouden maisteriopiskelijat saivat kokemusta innovaatiosta ja liiketoimintakehityksestä Stora Ensolla. Kuvassa (vasemmalta oikealle) Judith Maier, Helena Henno, Aleksi Purkunen, Julius Särkkälä ja Christian Mohn. Kuva: Johanna Lassy/Aalto-yliopisto.

Digitalisaatio ja kuluttajien muuttuvat tarpeet asettavat yrityksille merkittäviä kasvu- ja uudistamishaasteita. Pelkästään teknisiin kykyihin keskittyminen vähentää niitä strategisia mahdollisuuksia, joita yrityksillä on käytettävissään. Siksi yritykset tarvitsevat uusia näkökulmia laajempiin strategioihin, jotta ne voivat kasvaa ja uudistua.

Kaksi opiskelijaryhmää Aalto-yliopiston tuotantotalouden maisteriohjelmasta antoivat ajateltavaa Stora Ensolle, joka on yksi maailman suurimmista uusiutuvien materiaalien ja pakkausalan toimijoista. Osana kasvun ja uudistamisen strategioiden kurssia kaksi ryhmää työskenteli läheisesti yrityksen strategiatyön parissa.

”Osana liiketoimintamme kehittämistä luomme tulevaisuudesta skenaarioita, jotta voimme kehittää uusia liiketoimintamalleja vastaamaan asiakkaidemme ja loppukädessä kuluttajien tarpeisiin”, sanoo Stora Enson kuluttajapakkaustoimialan liiketoimintakehityksen johtaja Timo Sokka.

Opiskelijoiden tehtävänä oli arvioida ja ehdottaa miten uusia trendejä ja liiketoimintamalleja voitaisiin nykyisellä organisaatiorakenteella hyödyntää tehostamaan innovaatio- ja uudistamistoimintaa.

”Ensimmäinen haaste koski uusia liiketoimintamalleja pakkausten vähittäismyynnin arvoketjussa. Tarkoituksena oli pohtia verkkokaupan vaikutusta pakkausten toimitusketjuun ja sitä, miten digitalisoituminen ja uudet teknologiat vaikuttavat siihen. Toinen haaste koski kestäviä ja joustavia pakkauksia. Tarkoituksena oli selvittää markkinoiden mahdollisuuksia joustavien ja uusiutuvien materiaalien kuluttajapakkausten osalta”, selittää Sokka.

Kuva: Stora Enso

Arvonluontia yliopisto – teollisuus -rajapinnassa

Johtajat joutuvat usein keskittymään liiketoimintaan, eikä heillä ole aikaa hahmottaa uusia mahdollisuuksia tai kerätä ja analysoida uutta tietoa. Tässä Aalto-yliopiston opiskelijat voivat auttaa.

Yhteistyö Stora Enson kanssa sai vahvistusta, kun Stora Enso ja Aalto-yliopisto sopivat yhteistyöstä aiesopimuksella keväällä 2016 Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Janne Laineen panostuksella.

Intensiivisen kahden kuukauden aikana opiskelijat selvittivät yrityksen nykyisiä innovaatio-, kasvu- ja uudistamishaasteita. He työskentelivät tiiviisti yrityksen johdon kanssa apulaisprofessori Marina Biniarin valvonnassa ja tuottivat toteutuskelpoisia suosituksia siitä, miten esiin nousseita haasteita voisi ratkaista.

”Olen erittäin tyytyväinen opiskelijoiden suoritukseen. Käytämme saatuja tuloksia strategiatyössämme, joten nämä opiskelijoiden tekemät projektit eivät ole vain akateemisia harjoituksia, vaan todellista liiketoiminnan kehitystä”, sanoo Sokka.

”Työstä oli meille paljon apua ja hyötyä, ja teemme tämän varmasti uudestaan – ja kannustamme myös muita yrityksiä tarttumaan tähän mahdollisuuteen. Etsimme Stora Ensossa jatkuvasti uusia kykyjä täydentämään henkilöstöämme, ja tällainen yhteistyö on myös erinomainen tilaisuus tutustua näihin yksilöihin”, hän jatkaa.

Opiskelijoille yhteistyö Stora Enson kanssa merkitsi mahdollisuutta saada kokemusta siitä, miten yritykset lähestyvät kehittämistä ja innovointia, sekä mahdollisuutta kehittää konsultointi- ja liiketoiminnan kehittämistaitojaan.

”Oli todella kiinnostavaa osallistua tällaiseen tulevaisuuteen suuntaavaan projektiin, joka liittyi sekä kestävyysasioihin että markkinamahdollisuuksiin. Hienoa oli myös se, että pystyimme tuomaan kestävää ajattelua liiketoimintamalliin ainakin jossain määrin,” sanoo Helena Henno, yksi mukana olleista opiskelijoista.

”Stora Enson kaltaisen suuren yrityksen kanssa työskenteleminen ja yrityksen kehitykseen vaikuttaminen oli palkitsevaa”, lisää opiskelija Julius Särkkälä.

Kasvun ja uudistamisen strategiat -kurssi luo muutoksen edelläkävijöitä! Kurssin keskeinen osa on opiskelijoiden osallistuminen yrityspohjaisiin projekteihin. Jokaisena lukuvuotena toteutetaan 11–13 projektia. Yrityksille kurssi tarjoaa tilaisuuden osallistua tällaiseen projektiin, ja opiskelijat saavat käytännön kokemusta kasvun ja uudistamisen strategioiden suunnittelemisesta yrityksille. Kurssin järjestää tuotantotalouden laitos, ja sitä johtaa apulaisprofessori Marina Biniari.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.