Uutiset

Opiskelijat auttavat Stora Ensoa rakentamaan ”tulevaisuuden kuvia”

Opiskelijoiden ideoita tulevaisuuden verkkokaupan liiketoimintamalleista ja kestävistä pakkauksista käytetään yrityksen strategiatyössä.
Tuotantotalouden maisteriopiskelijat saivat kokemusta innovaatiosta ja liiketoimintakehityksestä Stora Ensolla. Kuvassa (vasemmalta oikealle) Judith Maier, Helena Henno, Aleksi Purkunen, Julius Särkkälä ja Christian Mohn. Kuva: Johanna Lassy/Aalto-yliopisto.

Digitalisaatio ja kuluttajien muuttuvat tarpeet asettavat yrityksille merkittäviä kasvu- ja uudistamishaasteita. Pelkästään teknisiin kykyihin keskittyminen vähentää niitä strategisia mahdollisuuksia, joita yrityksillä on käytettävissään. Siksi yritykset tarvitsevat uusia näkökulmia laajempiin strategioihin, jotta ne voivat kasvaa ja uudistua.

Kaksi opiskelijaryhmää Aalto-yliopiston tuotantotalouden maisteriohjelmasta antoivat ajateltavaa Stora Ensolle, joka on yksi maailman suurimmista uusiutuvien materiaalien ja pakkausalan toimijoista. Osana kasvun ja uudistamisen strategioiden kurssia kaksi ryhmää työskenteli läheisesti yrityksen strategiatyön parissa.

”Osana liiketoimintamme kehittämistä luomme tulevaisuudesta skenaarioita, jotta voimme kehittää uusia liiketoimintamalleja vastaamaan asiakkaidemme ja loppukädessä kuluttajien tarpeisiin”, sanoo Stora Enson kuluttajapakkaustoimialan liiketoimintakehityksen johtaja Timo Sokka.

Opiskelijoiden tehtävänä oli arvioida ja ehdottaa miten uusia trendejä ja liiketoimintamalleja voitaisiin nykyisellä organisaatiorakenteella hyödyntää tehostamaan innovaatio- ja uudistamistoimintaa.

”Ensimmäinen haaste koski uusia liiketoimintamalleja pakkausten vähittäismyynnin arvoketjussa. Tarkoituksena oli pohtia verkkokaupan vaikutusta pakkausten toimitusketjuun ja sitä, miten digitalisoituminen ja uudet teknologiat vaikuttavat siihen. Toinen haaste koski kestäviä ja joustavia pakkauksia. Tarkoituksena oli selvittää markkinoiden mahdollisuuksia joustavien ja uusiutuvien materiaalien kuluttajapakkausten osalta”, selittää Sokka.

Kuva: Stora Enso

Arvonluontia yliopisto – teollisuus -rajapinnassa

Johtajat joutuvat usein keskittymään liiketoimintaan, eikä heillä ole aikaa hahmottaa uusia mahdollisuuksia tai kerätä ja analysoida uutta tietoa. Tässä Aalto-yliopiston opiskelijat voivat auttaa.

Yhteistyö Stora Enson kanssa sai vahvistusta, kun Stora Enso ja Aalto-yliopisto sopivat yhteistyöstä aiesopimuksella keväällä 2016 Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Janne Laineen panostuksella.

Intensiivisen kahden kuukauden aikana opiskelijat selvittivät yrityksen nykyisiä innovaatio-, kasvu- ja uudistamishaasteita. He työskentelivät tiiviisti yrityksen johdon kanssa apulaisprofessori Marina Biniarin valvonnassa ja tuottivat toteutuskelpoisia suosituksia siitä, miten esiin nousseita haasteita voisi ratkaista.

”Olen erittäin tyytyväinen opiskelijoiden suoritukseen. Käytämme saatuja tuloksia strategiatyössämme, joten nämä opiskelijoiden tekemät projektit eivät ole vain akateemisia harjoituksia, vaan todellista liiketoiminnan kehitystä”, sanoo Sokka.

”Työstä oli meille paljon apua ja hyötyä, ja teemme tämän varmasti uudestaan – ja kannustamme myös muita yrityksiä tarttumaan tähän mahdollisuuteen. Etsimme Stora Ensossa jatkuvasti uusia kykyjä täydentämään henkilöstöämme, ja tällainen yhteistyö on myös erinomainen tilaisuus tutustua näihin yksilöihin”, hän jatkaa.

Opiskelijoille yhteistyö Stora Enson kanssa merkitsi mahdollisuutta saada kokemusta siitä, miten yritykset lähestyvät kehittämistä ja innovointia, sekä mahdollisuutta kehittää konsultointi- ja liiketoiminnan kehittämistaitojaan.

”Oli todella kiinnostavaa osallistua tällaiseen tulevaisuuteen suuntaavaan projektiin, joka liittyi sekä kestävyysasioihin että markkinamahdollisuuksiin. Hienoa oli myös se, että pystyimme tuomaan kestävää ajattelua liiketoimintamalliin ainakin jossain määrin,” sanoo Helena Henno, yksi mukana olleista opiskelijoista.

”Stora Enson kaltaisen suuren yrityksen kanssa työskenteleminen ja yrityksen kehitykseen vaikuttaminen oli palkitsevaa”, lisää opiskelija Julius Särkkälä.

 

Kasvun ja uudistamisen strategiat -kurssi luo muutoksen edelläkävijöitä! Kurssin keskeinen osa on opiskelijoiden osallistuminen yrityspohjaisiin projekteihin. Jokaisena lukuvuotena toteutetaan 11–13 projektia. Yrityksille kurssi tarjoaa tilaisuuden osallistua tällaiseen projektiin, ja opiskelijat saavat käytännön kokemusta kasvun ja uudistamisen strategioiden suunnittelemisesta yrityksille. Kurssin järjestää tuotantotalouden laitos, ja sitä johtaa apulaisprofessori Marina Biniari.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.
Aliisa Pietilä
Opinnot Julkaistu:

Itseohjautuvallakin on rajansa – tukea tarvitaan etenkin työn organisoinnissa ja työkuorman hallinnassa

Palkittu diplomityö osoitti, etteivät asiantuntijoiden työtavat tue palautumista.