Opiskelijat antoivat äänensä vegaanisuudelle

Kuluva kevät on tiennyt uusia tuulia Kipsarissa: opiskelijaravintola muuttui täysin vegaaniseksi.
Kipsari student lounge photo by Tuomas Uusheimo
Kipsari-opiskelijaravintola sijaitsee Väre-rakennuksessa Otaniemessä. Kuva: Tuomas Uusiheimo / Aalto-yliopisto

Kasvisravintola Kipsarin ruokalista oli ollut jo aiemmin useina viikkoina lähes täysin vegaaninen. Nyt eläinperäisistä tuotteista päätettiin kuitenkin luopua kokonaan. Kipsari järjesti asiakkailleen äänestyksen, jonka lopputulos oli kiistaton: ravintolan muuttaminen vegaaniseksi sai ylivoimaisen kannatuksen.

Kipsarin hallituksen puheenjohtajan Matti Jänkälän mukaan tulos puhuu myös korkeakoulun opiskelijayhdistys TOKYOn periaatteiden puolesta:

”Haluamme tukea kestävää elämäntapaa.”

Ruokalistojen vaihdos tehtiin helmikuussa Vegaanihaasteen yhteydessä. Tammikuiseen kampanjaan osallistuvat noudattavat vegaanista ruokavaliota kuukauden ajan.

Uudistus tapahtui sangen helposti, mutta niin TOKYOn kuin Kipsarin hallituskin kokevat sen sitäkin merkittävämmäksi.

”Ihmettelemme itsekin, miksemme tehneet tätä jo aikaisemmin”, Jänkälä kertoo. ”Muutos ei ollut suuri, mutta se oli meille tärkeä kiihtyvän ilmastokriisin keskuudessa.”

Vegaanisuuteen siirtyminen koettiin sopivaksi tavaksi huomioida vastuullisuuden ja eläinten oikeuksien näkökulmat. Jänkälän mukaan eettisyyteen ja ympäristöystävällisyyteen pyritään muutoinkin usein keinoin. Tuotteissa suositaan reilua kauppaa sekä lähi- ja luomuruokaa.

Laittomasta baarista kasvisravintolaksi ja tapahtumatilaksi

Alun perin Taideteollinen korkeakoulu ja ravintola Kipsari sijaitsivat Ateneumin tiloissa. Ravintolan nimi viittaa kipsikellariin, jonne aluksi laittomana baarina toiminut Kipsari 1960-luvulla perustettiin. Maine legendaarisena illanvietto- ja juhlapaikkana juontaa juurensa jo näihin aikoihin.

Opiskelijaravintola Kipsari Arabiassa 1990-luvulla oli kasvisravintola ja tapahtumatila
Kipsari Arabiassa 1990-luvulla oli myös aktiivinen tapahtumatila. Kuva: Kipsari

1980-luvulla seurasi korkeakoulun muutto Arabiaan. Kipsari muutti samaan rakennukseen ja toimi useissa tiloissa, vaikka menettikin ne hetkellisesti Mediakeskus Lumen rakennustöiden vuoksi.

Ratkaisuksi keksittiin ruokakärry, jota opiskelijat työnsivät pitkin oppilaitoksen käytäviä. Jänkälä arvelee, että opiskelijoiden protestoinnilla oli lopulta osansa uusien tilojen järjestymisessä.

”Opiskelijat parkkeerasivat kärryn Taideteollisen korkeakoulun rehtorin toimiston eteen. Toimisto oli lasikoppi, josta näkyi käytäville. Se oli varmaan riittävän ärsyttävä temppu.”

Vuonna 1998 Kipsari muutettiin lailliseksi osakeyhtiöksi. Ammattityöntekijät korvasivat opiskelijat ja sijainti keskellä Arabian kaupunginosaa toi asiakkaita kampuksen ulkopuoleltakin.

”Kumpulan kampukseltakin tuli opiskelijoita syömään Kipsariin, sillä sen maine oli niin hyvä”, Jänkälä kertoo.

TOKYOn ohella opiskelijat järjestivät ravintolan tiloissa lukuisia tapahtumia, kuten konsertteja. Esiintyjinä nähtiin muun muassa Ultra Bra ja Don Johnson Big Band.

Suuri joukko opiskelijoita on ajan saatossa ottanut ravintolan omakseen. Eikä ihme: opiskelijoiden toiveita on kuultu matkan varrella – nyt oli vuorossa ruokalistan muutos täysin vegaaniseksi.

Kipsarin tärkeä päämäärä on tarjota asiakkaille laadukasta opiskelijaruokaa.

”Kipsari on ollut alun perinkin olemassa palveluna opiskelijoille. Sen tarkoituksena on tarjota hyvää kasvis- ja vegaaniruokaa, sekä tarjota mahdollisuus syödä kasviperäisesti kampuksella."

Kipsari sijaitsee Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Väre-rakennuksen pohjakerroksessa osoitteessa Otaniementie 14, Espoo.

Teksti: Venla Välikangas

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.