Opiskelijaravintola uusiksi – kiitosta opiskelijoiden monialaisuudesta

Projektin tuloksien avulla Fazer Food Services kehittää ravintoloidensa prosesseja.

Miten 500 lisäaterioitsijaa saadaan palveltua tehokkaasti ja asiakasystävällisesti opiskelijaravintolassa, kun tilojen neliömäärä ei kasva? Tätä selvittivät tuotantotalouden opiskelija Ville Miettinen Perustieteiden korkeakoulusta ja logistiikan opiskelija Lauri Horelli Kauppakorkeakoulusta Fazer Food Services -yritykselle tekemässään projektissa. Yritystä projektissa edusti konseptipäällikkö Erja Turunen ja projektia ohjasi professori Markku Kuula.

Projekti tuli ajankohtaiseksi, koska Kauppakorkeakoulun kandidaattitason opetus siirtyy Otaniemeen syksyllä 2015. Tämän lisäksi lähiravintola Dipoli on remontin vuoksi suljettu. Tilojen ja palveluiden järjestäminen sadoille uusille opiskelijoille nykyisten asiakkaiden lisäksi voi ainakin aluksi olla haastavaa. Liiketoiminta ja asiakastyytyväisyys eivät saa kärsiä.

– Konkreettinen opiskelutovereitani koskettava ongelmanasettelu toimi erityisenä motivaattorina projektissa. Yhteistyö yrityksen kanssa oli todella mutkatonta ja projekti antoi toimeksiantajalle aidosti tuoreita näkemyksiä jonoista sekä jonojen hallinnasta, joiden avulla Fazer Food Services voi lähestyä asiakaspalveluprosessejaan ympäri Pohjoismaita, kertoo Lauri Horelli.

Opiskelijat ideoivat parannusehdotuksessaan kolmea eri tapaa, joilla nykyisissä tiloissa voidaan palvella sadoilla ruokailijoilla kasvavaa asiakasmäärää. Näitä ovat kysynnän ohjaaminen, linjaston nopeuttaminen ja istumakapasiteetin kasvattaminen. Lisäksi opiskelijat kehittivät ja kuvasivat uuden asiakaspalveluprosessin.

– Yhteistyö opiskelijoiden kanssa oli erittäin hyvää. Aikataulut pitivät ja tehtiin, mitä sovittiin, kertoo konseptipäällikkö Erja Turunen Fazerilta.

– Projektin tuloksien avulla tarkastelemme ravintoloiden prosesseja ja kehitämme niitä paremmiksi. Myös uusien asiakkuuksien suunnitteluun löytyi hyviä malleja. Se, että projekti oli pilkottu pieniin osiin, toi esille, että pienillä asioilla on iso merkitys. Rikkaus oli myös, että opiskelijat olivat opiskelleet eri tieteenaloja, mikä toi projektiin näkemyksiä eri osa-alueilta, Erja Turunen jatkaa.

– Tässä projektissa haasteellisinta oli tehtävänannon kokonaisvaltainen ja syvällinen ymmärtäminen. Kun ymmärrys ongelmasta oli piirtynyt selkeästi mieleen, sen ratkaiseminen kävi lopulta melko selkein ja yksinkertaisin toimenpitein. Projektista saatu erinomainen palaute tuntui jälkeenpäin erittäin hyvältä, kertoo Ville Miettinen.

Lisätietoja:
Projektiasiantuntija Tommi Vihervaara
Kauppakorkeakoulun yrityssuhteet

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.