Uutiset

Opiskelijaravintola uusiksi – kiitosta opiskelijoiden monialaisuudesta

Projektin tuloksien avulla Fazer Food Services kehittää ravintoloidensa prosesseja.

Miten 500 lisäaterioitsijaa saadaan palveltua tehokkaasti ja asiakasystävällisesti opiskelijaravintolassa, kun tilojen neliömäärä ei kasva? Tätä selvittivät tuotantotalouden opiskelija Ville Miettinen Perustieteiden korkeakoulusta ja logistiikan opiskelija Lauri Horelli Kauppakorkeakoulusta Fazer Food Services -yritykselle tekemässään projektissa. Yritystä projektissa edusti konseptipäällikkö Erja Turunen ja projektia ohjasi professori Markku Kuula.

Projekti tuli ajankohtaiseksi, koska Kauppakorkeakoulun kandidaattitason opetus siirtyy Otaniemeen syksyllä 2015. Tämän lisäksi lähiravintola Dipoli on remontin vuoksi suljettu. Tilojen ja palveluiden järjestäminen sadoille uusille opiskelijoille nykyisten asiakkaiden lisäksi voi ainakin aluksi olla haastavaa. Liiketoiminta ja asiakastyytyväisyys eivät saa kärsiä.

– Konkreettinen opiskelutovereitani koskettava ongelmanasettelu toimi erityisenä motivaattorina projektissa. Yhteistyö yrityksen kanssa oli todella mutkatonta ja projekti antoi toimeksiantajalle aidosti tuoreita näkemyksiä jonoista sekä jonojen hallinnasta, joiden avulla Fazer Food Services voi lähestyä asiakaspalveluprosessejaan ympäri Pohjoismaita, kertoo Lauri Horelli.

Opiskelijat ideoivat parannusehdotuksessaan kolmea eri tapaa, joilla nykyisissä tiloissa voidaan palvella sadoilla ruokailijoilla kasvavaa asiakasmäärää. Näitä ovat kysynnän ohjaaminen, linjaston nopeuttaminen ja istumakapasiteetin kasvattaminen. Lisäksi opiskelijat kehittivät ja kuvasivat uuden asiakaspalveluprosessin.

– Yhteistyö opiskelijoiden kanssa oli erittäin hyvää. Aikataulut pitivät ja tehtiin, mitä sovittiin, kertoo konseptipäällikkö Erja Turunen Fazerilta.

– Projektin tuloksien avulla tarkastelemme ravintoloiden prosesseja ja kehitämme niitä paremmiksi. Myös uusien asiakkuuksien suunnitteluun löytyi hyviä malleja. Se, että projekti oli pilkottu pieniin osiin, toi esille, että pienillä asioilla on iso merkitys. Rikkaus oli myös, että opiskelijat olivat opiskelleet eri tieteenaloja, mikä toi projektiin näkemyksiä eri osa-alueilta, Erja Turunen jatkaa.

– Tässä projektissa haasteellisinta oli tehtävänannon kokonaisvaltainen ja syvällinen ymmärtäminen. Kun ymmärrys ongelmasta oli piirtynyt selkeästi mieleen, sen ratkaiseminen kävi lopulta melko selkein ja yksinkertaisin toimenpitein. Projektista saatu erinomainen palaute tuntui jälkeenpäin erittäin hyvältä, kertoo Ville Miettinen.
 

Lisätietoja:
Projektiasiantuntija Tommi Vihervaara
Kauppakorkeakoulun yrityssuhteet
[email protected]
050 383 7388

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto University_photo Tuomas Uusheimo
Opinnot Julkaistu:

Rakennustekniikan laitoksen diplomitöiden esittelytilaisuudet 2020

Rakennustekniikan laitoksen maisteriohjelmien Building Technology ja Geoengineering diplomitöiden esittelytilaisuudet vuonna 2020
Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.