Uutiset

Opiskelijaravintola uusiksi – kiitosta opiskelijoiden monialaisuudesta

Projektin tuloksien avulla Fazer Food Services kehittää ravintoloidensa prosesseja.

Miten 500 lisäaterioitsijaa saadaan palveltua tehokkaasti ja asiakasystävällisesti opiskelijaravintolassa, kun tilojen neliömäärä ei kasva? Tätä selvittivät tuotantotalouden opiskelija Ville Miettinen Perustieteiden korkeakoulusta ja logistiikan opiskelija Lauri Horelli Kauppakorkeakoulusta Fazer Food Services -yritykselle tekemässään projektissa. Yritystä projektissa edusti konseptipäällikkö Erja Turunen ja projektia ohjasi professori Markku Kuula.

Projekti tuli ajankohtaiseksi, koska Kauppakorkeakoulun kandidaattitason opetus siirtyy Otaniemeen syksyllä 2015. Tämän lisäksi lähiravintola Dipoli on remontin vuoksi suljettu. Tilojen ja palveluiden järjestäminen sadoille uusille opiskelijoille nykyisten asiakkaiden lisäksi voi ainakin aluksi olla haastavaa. Liiketoiminta ja asiakastyytyväisyys eivät saa kärsiä.

– Konkreettinen opiskelutovereitani koskettava ongelmanasettelu toimi erityisenä motivaattorina projektissa. Yhteistyö yrityksen kanssa oli todella mutkatonta ja projekti antoi toimeksiantajalle aidosti tuoreita näkemyksiä jonoista sekä jonojen hallinnasta, joiden avulla Fazer Food Services voi lähestyä asiakaspalveluprosessejaan ympäri Pohjoismaita, kertoo Lauri Horelli.

Opiskelijat ideoivat parannusehdotuksessaan kolmea eri tapaa, joilla nykyisissä tiloissa voidaan palvella sadoilla ruokailijoilla kasvavaa asiakasmäärää. Näitä ovat kysynnän ohjaaminen, linjaston nopeuttaminen ja istumakapasiteetin kasvattaminen. Lisäksi opiskelijat kehittivät ja kuvasivat uuden asiakaspalveluprosessin.

– Yhteistyö opiskelijoiden kanssa oli erittäin hyvää. Aikataulut pitivät ja tehtiin, mitä sovittiin, kertoo konseptipäällikkö Erja Turunen Fazerilta.

– Projektin tuloksien avulla tarkastelemme ravintoloiden prosesseja ja kehitämme niitä paremmiksi. Myös uusien asiakkuuksien suunnitteluun löytyi hyviä malleja. Se, että projekti oli pilkottu pieniin osiin, toi esille, että pienillä asioilla on iso merkitys. Rikkaus oli myös, että opiskelijat olivat opiskelleet eri tieteenaloja, mikä toi projektiin näkemyksiä eri osa-alueilta, Erja Turunen jatkaa.

– Tässä projektissa haasteellisinta oli tehtävänannon kokonaisvaltainen ja syvällinen ymmärtäminen. Kun ymmärrys ongelmasta oli piirtynyt selkeästi mieleen, sen ratkaiseminen kävi lopulta melko selkein ja yksinkertaisin toimenpitein. Projektista saatu erinomainen palaute tuntui jälkeenpäin erittäin hyvältä, kertoo Ville Miettinen.
 

Lisätietoja:
Projektiasiantuntija Tommi Vihervaara
Kauppakorkeakoulun yrityssuhteet
[email protected]
050 383 7388

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.