Uutiset

Opiskelijaraati auttaa Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden toiminnan kehittämisessä

Partneriyritysten edustajat saivat kuulla opiskelijatyytyväisyyskyselyn tuloksista tuoreeltaan.
#BIZ_PremiumPartners
Partner companies' representatives and student council members in the workshop on May 2022 (photographer: Milja Koski)

Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden tiimiä on auttanut jo vuodesta 2009 lähtien vuosittain vaihtuva opiskelijaraati. Opiskelijaraatiin voivat hakea kaikki Kauppakorkeakoulun opiskelijat mursusta lähtien aina lukuvuoden alussa. Opiskelijaraadilla on tärkeä rooli tiimin palveluiden sparraamisessa ja se on myös arvokas osa partneritoimintaa.

Lukuvuoden 2021–22 aikana raatilaiset (Siru Inkinen, Jenna KonttilaPinja Laine, Sanni LappalainenTeemu Pakarinen, Katri Savolainen ja KY:n yrityssuhdevastaava Tuomas Takanen/Miko Mariapori) ovat päässeet paneutumaan alumnitoimintaan, ura- ja rekrytointipalveluihin, yrityssuhteisiin ja partnereiden erityiskysymyksiin. Kausi huipentui 20.5., kun opiskelijaraatimme esitteli partneriyritysten edustajille opiskelijatyytyväisyystutkimuksen tuloksia.

Opiskelijakyselystä selviää, että työllistymisen kanavista sosiaalisen median ja verkostojen merkitys on kasvanut entisestään, vaikka ne eivät vielä kuitenkaan ole korvanneet erilaisia työpaikkaportaaleja. Aallon JobTeaser puhututti odotetusti – onhan kanava pääasiallinen viestintäkanavamme opiskelijoille. Kyselystä kävi ilmi, että opiskelijat ovat työllistyneet melko hyvin, joten tarve JobTeaserin käyttöön ei ehkä ole korkeimmillaan tällä hetkellä. Toisaalta osa opiskelijoista ei ole vielä löytänyt kanavaa. Tulemmekin syksyllä panostamaan markkinointiin niin opiskelijoille kuin työnantajillekin.

Opiskelijat toivovat sekä tapahtumia kampuksella että virtuaalisia tapahtumia

Tulevana syksynä Aalto-yliopiston ja työnantajien toiminta opiskelijoiden parissa päässee siirtymään koronan jälkeiseen ns. uuteen normaaliin. Kyselyssämme käy ilmi, että opiskelijat toivovat hyvin vahvasti tämän tarkoittavan tapahtumien osalta uusien toimintamuotojen omaksumista. Virtuaalisiin tapahtumiin ei ole tyystin kyllästytty, vaan niiden selkeinä etuina nähdään joustavuus ja helppous. Voihan näihin osallistua, vaikka vaihdossa ollessaan. Live-tapahtumista saatavaa verkostoitumista niillä ei kuitenkaan voida korvata – eli molempia tarvitaan.

Opiskelijat olivat nimenneet kyselyssä myös työnantajaorganisaatioita, joiden he kokivat näkyvän opiskelijaelämässä positiivisesti. Positiiviseksi nähtiin mm. osallistuminen opetukseen (caset, vierailuluennot), nimikkosalit, opiskelijoillemme sopivista avoimista työpaikoista ilmoittelu ja opiskelukavereiden suositukset.  Eniten mainintoja saaneet organisaatiot ovat hyvin tuttuja: EY, Deloitte, BCG, Kesko, KPMG, OP, McKinsey, Accenture, PwC ja Neste (sekä 51 muuta organisaatiota). Osuva (ja eniten naurun tyrskähdyksiä aiheuttanut) kommentti opiskelijalta kyselyssä oli: "Jos pääsee luennoimaan, niin se on aika hyvä tapa saada huomio, varsinkin, jos on jotain järkevää sanottavaa."

Tilaisuus päättyi opiskelijaraadin ja yritysedustajien työpajaan, jossa he pääsivät työstämään neljää päivänpolttavaa aihetta:

  • Vastuullisuus ja arvot - miten pitäisi näkyä yrityksen arjessa ja tekemisessä ja viestinnässä opiskelijoille?
  • Rekrytoinnin trendit rekrytoijan näkökulmasta, esim. some / videot / anonyymi rekrytointi jne.
  • Opiskelijan odotukset rekrytoinnista: palkka-avoimuus, prosessin keveys vs. rankkuus, arvot tms.
  • Miten yritykset voisivat paremmin tukea kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä (muutenkin kuin rekrytoimalla)

Tilaisuudessa oli mukana miltei kaikki Premium Partnerimme (Alma Media, Deloitte, EY, Finavia, Hilti, Konecranes, KPMG, OP, Posti, PwC), osa jopa useamman hengen voimin.

Tapahtumasta vastasi asiantuntijamme Milja Koski ura- ja rekrytointipalveluista, joka myös luotsaa raadin toimintaa lukuvuoden aikana. 

#BIZ_PremiumPartners

Partneriohjelma pitkäjänteiseen kumppanuuteen

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla on oma partneriohjelma, joka rakentaa ja ylläpitää tiiviitä, pitkäaikaisia suhteita korkeakoulun ja yritysten välillä. Se on lajissaan ainutlaatuinen Suomen korkeakouluissa ja avaa yhteyksiä myös Aalto-yliopiston muihin kouluihin.

Read more
Partnership Program
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Moderni vaalea rakennus, jossa on useita ikkunoita ja parvekkeita, ympärillä korkeita puita.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kouvolan tyhjät kiinteistöt käyttöön kiertotalousrakentamisella

Aallon opiskelijat etsivät ratkaisuja Kouvolan kaupungin kiinteistöongelmiin.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun rakennus, sen vieressä oleva Kide-rakennus, sekä lipputangot ja puun oksa syksyisenä selkeänä päivänä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

OP Ryhmän Tutkimussäätiön rahoittama hanke on selvittänyt muun muassa pankkiirien sukulaisten sijoitusintoa, ulkonäön vaikutusta palkkaukseen ja varjopankkitoimintaa

Aalto-yliopiston, Jyväskylän yliopiston ja Vaasan yliopiston toteuttama kolmivuotinen tutkimushanke on pureutunut rahoitusalaan ja rahoitusinstituutioihin tavanomaista syvemmälle. Hankkeen eri tutkimuksissa onkin jo paljastunut paljon perinteisen pankkitutkimuksen yli ulottuvaa – ja yhtä lailla arvokasta – tietoa.
Opiskelijoita piirtämässä Incomplete City -arkkitehtuurikonseptia
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat fiktiivisen kaupungin Paimiossa

Aalto-yliopiston opiskelijat osallistuivat lokakuun alussa Incomplete City -projektiin, joka on kansainvälinen arkkitehtuurikonsepti.
Professori Jouni Punkki iloitsee, että Loikka-hankkeen tutkimustulokset on viety täysimääräisenä käytäntöön ja Lammi näyttää omalta osaltaan suuntaa koko alalle. Kuva: Lammin Betoni
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lammi siirtyi valmistamaan vain vähähiilisiä tuotteita – taustalla tutkimustyö

Lammin Betoni siirtyi tänä syksynä valmistamaan vain vähähiilisiä harkkotuotteita. Siirtymää edelsi laaja-alainen, yli kahden vuoden pituinen kansallinen LOIKKA-tutkimushanke.