Uutiset

Opiskelijaraati auttaa Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden toiminnan kehittämisessä

Partneriyritysten edustajat saivat kuulla opiskelijatyytyväisyyskyselyn tuloksista tuoreeltaan.
#BIZ_PremiumPartners
Partner companies' representatives and student council members in the workshop on May 2022 (photographer: Milja Koski)

Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden tiimiä on auttanut jo vuodesta 2009 lähtien vuosittain vaihtuva opiskelijaraati. Opiskelijaraatiin voivat hakea kaikki Kauppakorkeakoulun opiskelijat mursusta lähtien aina lukuvuoden alussa. Opiskelijaraadilla on tärkeä rooli tiimin palveluiden sparraamisessa ja se on myös arvokas osa partneritoimintaa.

Lukuvuoden 2021–22 aikana raatilaiset (Siru Inkinen, Jenna KonttilaPinja Laine, Sanni LappalainenTeemu Pakarinen, Katri Savolainen ja KY:n yrityssuhdevastaava Tuomas Takanen/Miko Mariapori) ovat päässeet paneutumaan alumnitoimintaan, ura- ja rekrytointipalveluihin, yrityssuhteisiin ja partnereiden erityiskysymyksiin. Kausi huipentui 20.5., kun opiskelijaraatimme esitteli partneriyritysten edustajille opiskelijatyytyväisyystutkimuksen tuloksia.

Opiskelijakyselystä selviää, että työllistymisen kanavista sosiaalisen median ja verkostojen merkitys on kasvanut entisestään, vaikka ne eivät vielä kuitenkaan ole korvanneet erilaisia työpaikkaportaaleja. Aallon JobTeaser puhututti odotetusti – onhan kanava pääasiallinen viestintäkanavamme opiskelijoille. Kyselystä kävi ilmi, että opiskelijat ovat työllistyneet melko hyvin, joten tarve JobTeaserin käyttöön ei ehkä ole korkeimmillaan tällä hetkellä. Toisaalta osa opiskelijoista ei ole vielä löytänyt kanavaa. Tulemmekin syksyllä panostamaan markkinointiin niin opiskelijoille kuin työnantajillekin.

Opiskelijat toivovat sekä tapahtumia kampuksella että virtuaalisia tapahtumia

Tulevana syksynä Aalto-yliopiston ja työnantajien toiminta opiskelijoiden parissa päässee siirtymään koronan jälkeiseen ns. uuteen normaaliin. Kyselyssämme käy ilmi, että opiskelijat toivovat hyvin vahvasti tämän tarkoittavan tapahtumien osalta uusien toimintamuotojen omaksumista. Virtuaalisiin tapahtumiin ei ole tyystin kyllästytty, vaan niiden selkeinä etuina nähdään joustavuus ja helppous. Voihan näihin osallistua, vaikka vaihdossa ollessaan. Live-tapahtumista saatavaa verkostoitumista niillä ei kuitenkaan voida korvata – eli molempia tarvitaan.

Opiskelijat olivat nimenneet kyselyssä myös työnantajaorganisaatioita, joiden he kokivat näkyvän opiskelijaelämässä positiivisesti. Positiiviseksi nähtiin mm. osallistuminen opetukseen (caset, vierailuluennot), nimikkosalit, opiskelijoillemme sopivista avoimista työpaikoista ilmoittelu ja opiskelukavereiden suositukset.  Eniten mainintoja saaneet organisaatiot ovat hyvin tuttuja: EY, Deloitte, BCG, Kesko, KPMG, OP, McKinsey, Accenture, PwC ja Neste (sekä 51 muuta organisaatiota). Osuva (ja eniten naurun tyrskähdyksiä aiheuttanut) kommentti opiskelijalta kyselyssä oli: "Jos pääsee luennoimaan, niin se on aika hyvä tapa saada huomio, varsinkin, jos on jotain järkevää sanottavaa."

Tilaisuus päättyi opiskelijaraadin ja yritysedustajien työpajaan, jossa he pääsivät työstämään neljää päivänpolttavaa aihetta:

  • Vastuullisuus ja arvot - miten pitäisi näkyä yrityksen arjessa ja tekemisessä ja viestinnässä opiskelijoille?
  • Rekrytoinnin trendit rekrytoijan näkökulmasta, esim. some / videot / anonyymi rekrytointi jne.
  • Opiskelijan odotukset rekrytoinnista: palkka-avoimuus, prosessin keveys vs. rankkuus, arvot tms.
  • Miten yritykset voisivat paremmin tukea kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä (muutenkin kuin rekrytoimalla)

Tilaisuudessa oli mukana miltei kaikki Premium Partnerimme (Alma Media, Deloitte, EY, Finavia, Hilti, Konecranes, KPMG, OP, Posti, PwC), osa jopa useamman hengen voimin.

Tapahtumasta vastasi asiantuntijamme Milja Koski ura- ja rekrytointipalveluista, joka myös luotsaa raadin toimintaa lukuvuoden aikana. 

#BIZ_PremiumPartners

Partneriohjelma pitkäjänteiseen kumppanuuteen

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla on oma partneriohjelma, joka rakentaa ja ylläpitää tiiviitä, pitkäaikaisia suhteita korkeakoulun ja yritysten välillä. Se on lajissaan ainutlaatuinen Suomen korkeakouluissa ja avaa yhteyksiä myös Aalto-yliopiston muihin kouluihin.

Read more
Partnership Program
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

5G-kesäkoulu 2022
Yhteistyö Julkaistu:

5G Hack the Mall -kesäkoulu tarjoaa yrityksille ja alueille kustannustehokkaan tavan oppia 5G-teknologiasta

Se tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden käynnistää yrityksiä ja aluetta palvelevia uusinta teknologiaa soveltavia kehitysprojekteja.
Design by Sushant Passi
Yhteistyö Julkaistu:

Fiskars Group lahjoittaa 250 000 euroa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle

Lahjoitus on osa Fiskars Groupin ja Aallon pitkäaikaista yhteistyötä, joka on sisältänyt muun muassa vastuulliseen muotoiluun ja tulevaisuuden materiaaleihin keskittyviä kursseja.
Porthania
Yhteistyö, Palkitut Julkaistu:

Matematiikan alan naisten kansainvälinen konferenssi ja Ladyženskaja-palkinnon julkistus 1.-2.7.2022

International Mathematical Union -järjestön matematiikan alan naisten valiokunta järjestää kautta aikojen toisen (WM2)- eli World Meeting for Women in Mathematics -konferenssin 1.–2.7.2022. Sen yhteydessä jaetaan matemaattisen fysiikan palkinto, joka on nimetty Olga Aleksandrovna Ladyženskajan mukaan.
Mirko Varano is the Unite! Key Liaison Officer at KTH.
Yhteistyö Julkaistu:

Yli 200 Unite-yliopistoverkoston jäsentä kokoontui Tukholmassa

Aurinkoinen Tukholma toivotti tervetulleeksi yli 200 Unite-yliopistoverkoston työntekijää ja opiskelijaa kesäiseen yhteisötapahtumaan 13.-15.6.2022 KTHlle.