Opintojen laaja-alaisuus ja uniikki sivuaine valttia tulevaisuuden työmarkkinoilla

Urafoorumi keräsi satapäisen yleisön kuulemaan siitä, mitä tulevaisuuden työelämä opiskelijoilta vaatii.

”Työssä oppiminen on olennainen osa kandidaattiohjelmaamme, ja siinä tarvitsemme teitä yrityksiä”, varadekaani Tapani Vuorinen totesi Design Factorylla 5.12. pidetyn Urafoorumin aluksi. ”Opintoihin sisältyy runsaasti pienryhmätyöskentelyä, mikä antaa paljon työelämässä tarvittavia valmiuksia. Työelämävalmiuksia kehitetään myös suunnitelmallisesti ensimmäisenä ja toisena kesänä työharjoitteluissa, joita varten opiskelija laatii henkilökohtaiset oppimistavoitteet. Näin kesätöihin valmistaudutaan etukäteen, ja opiskelija saa myös kesältä opintopisteitä.”

Tapani Vuorinen oli erittäin tyytyväinen siihen, että yritykset olivat osoittaneet suurta mielenkiintoa Urafoorumi-tapahtumaa kohtaan.

”Tämä on tärkeä tilaisuus ja mahdollisuus luoda yliopiston, yritysten ja opiskelijan välille kaikkia osapuolia hyödyttävä yhteistyö. Opiskelijat saavat relevanttia työelämäkokemusta ja yritykset työntekijöitä, joilla on hyvät työelämävalmiudet.”

Urafoorumissa keskusteltiin myös tulevaisuuden työelämän tarpeista ja opiskelijoiden valmiuksista kemian tekniikan aloilla. Paneelissa yritysten ja liittojen edustajat korostivat vahvan luonnontieteellisen osaamisen merkitystä. Sen lisäksi kaupallinen osaaminen tai ainakin kyky ottaa talouteen liittyvät asiat huomioon on tärkeää. Opintojen laaja-alaisuus ja uniikki sivuaine ovat valttia tulevaisuuden työmarkkinoilla.

”Työelämä muuttuu kiihtyvällä vauhdilla, emmekä tiedä tarkkaan, minkälaisiin työpaikkoihin nyt opintonsa aloittavat sijoittuvat. Sen takia opintojen laaja-alaisuus on hyvä asia, koska se antaa valmiudet moneen eri tehtävään. Sivuaineena kaupalliset opinnot tai muunlaiset monitieteisen opinnot on hyvä ratkaisu. Uniikki opintojen yhdistelmä on opiskelijalle vahvuus”, Pirre Hyötynen Tekniikan akateemisista totesi.

Ständeillä esittäytyi 14 yritystä, joilta sadat opiskelijat kävivät kyselemässä kesä- ja muita työmahdollisuuksia.

Kestävä kehitys esillä postereissa

Yleisö pääsi tutustumaan Urafoorumilla tutustumaan myös korkeakoulun tutkimusryhmiin. Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit -kurssin huipennus, posterisessio, keräsi postereiden eteen kuulijoita, joille opiskelijat kertoivat yhdestä korkeakoulun tutkimusryhmän toiminnasta. Hanna Kuhaa ja Elisa Juvosta oli onnistanut, koska he olivat saaneet sen aiheen, joka heitä kiinnosti eniten.

”Bioprosessitekniikan professori Heikki Ojamo kertoi meille tutkimuksestaan ja pääsimme myös laboratorioon näkemään, mitä tutkimus on käytännössä. Haastattelemalla opimme enemmän kuin jos sama asia olisi kerrottu luentotilanteessa. Pystyimme heti kysymään lisätietoja, jos joku asia ei heti avautunut. Lisäksi professorin innostus alaansa kohtaan sai meidätkin innostumaan”, he kehuivat opetusmetodia.

”Kurssin organisoimista on hiottu ja luennoille on otettu selkeä teema, joka tänä vuonna on ollut kestävä kehitys. Kaikki mahdolliset oppimismenetelmät, luennot, seminaarit, laskuharjoitukset, projektityöskentely, välikokeet ja tentti ovat kurssilla käytössä”, totesi kurssin vastuuopettaja professori Olli Dahl.

Mukana tilaisuudessa olivat: Kemianteollisuus ry, Luonnontieteiden Akateemisten Liitto (LAL), Metsäteollisuus ry., Paperi-insinöörit ry., TEK (Tekniikan akateemiset).

Mukana olivat seuraavat myös yritykset: Boliden, Borealis Polymers, Fortum, Kemira, Kotkamills, Metsä Fibre, Neste Oil, Orion, Outotec, Ruukki/SSAB, Stora Enso, Tikkurila, UPM.

Kuvat: Mikko Raskinen/Aalto-yliopisto

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.