Opinnäytteenä taidokas Ideamallisto fil coupé kankaiden kudontatekniikoilla

Opinnäytteen tavoitteena oli tuottaa ideaportfolio, jonka avulla voi tutkia miten kudontatekniikka voi synnyttää ideoita suunnitteluun.
Floating & Clipping –ideamalliston kankaita: fringed look II ja print and clip II. Kuva Tiina Paavilainen

Tiina Paavilaisen maisterin opinnäyte on practise-led –työ, jossa nimenomaan kudontatekniikka on toiminut suunnittelun lähtökohtana. Työssä yhdistyvät tekninen tieto, materiaaliajattelu, kokeellinen suunnittelu sekä taiteelliset taidot. Opinnäyte on tehty yhteistyössä italialaisen kutomon Lodetexin kanssa, jossa Paavilainen on ollut kahdesti: Ensin työharjoittelussa ja myöhemmin suunnittelemassa opinnäytteensä ideamallistoa, jolloin hän keskittyi erityisesti fil coupé –kankaiden kudontatekniikoihin.

Fil coupé –kankaat ovat usein keveitä ja laskeutuvia tai ryijymäisiä ja pörröisiä. Kankaille ovat tyypillisiä pitkät lankajuoksut ja siitä syystä ne vaativat erityisen leikkaamalla tehtävän viimeistyksen. Rakenteellisista syistä kankaat kudotaan pohjakuteella ja kuviokuteella. ”Siitä syystä on ollut tärkeää ymmärtää kuteiden toiminta”, selventää Paavilainen. Pohjakude muodostaa pohjakankaan ja kuviokuteet sitoutuvat osittain pohjakankaaseen muodostaen kankaan kuvion eli kuosin. Paavilainen selittää samalla mikä on brokadikankaan ja fil coupén ero.

Nimitys, fil coupé, tulee kankaan lankajuoksuista ja tarkoittaa nimenomaan niiden leikkaamista. Lankajuoksujen leikkaaminen lisää kankaan esteettistä arvoa ja käytettävyyttä sekä luo kankaalle ainutlaatuisen ulkonäön. Tällaiset kankaat ovatkin tyypillisesti luksustuotteita. Monimutkainen kudonta- ja viimeistystekniikka vaikuttaa siihen että kankaan hinta muodostuu korkeammaksi.

Ideamallistoon Paavilainen haki inspiraatiota kehittämästään kolmesta teemasta: After Rain, Mineral Mosaic ja Botanical Garden, sillä tekniikka itsessään ei inspiroi väreihin, tunnelmiin ja materiaaleihin. Itse suunnitteluprosessi alkoi luonnostelutekniikoiden kautta. Jokaiseen teemaan Paavilainen luonnosteli käsin 3-6 luonnosta. Ideaportfolion luonnokset ja teemat olivatkin työkaluja, joita Paavilainen käytti suunnitellessaan kangasmalleja ja keskustellessaan Lodetexin henkilökunnan kanssa.

Valituksi tuli yhdeksän luonnosta, joiden avulla Paavilainen tutki fil coupé –kankaiden kudontatekniikoita eri näkökulmista. Jokaisen luonnoksen pohjalta hän tutki erilaisia rakenteellisia asioita. ”Lodetexin henkilökunnan ja teknikoiden apu oli ihan suunnattoman tärkeä tässä suunnitteluprosessissa”, sanoo Paavilainen. Tuloksena olikin erityyppisiä kankaita mm: hapsuisia ja pörröisiä, kiiltäviä ja läpikuultavia, lankajuoksullisia, printattuja ja kolmiulotteisia kankaita.

Lopulliseen ideamallistoon Paavilainen valitsi kymmenen kangasmallia. ”Tarkastelin kunkin kankaan laatua ja esteettisyyttä.” Valintakriteerinä oli myös idean toimivuus ja ainutlaatuisuus sekä kankaan rakenne ja materiaalin käyttö. ”Prosessin aikana siellä Lodetexillä opin paljon näiden kankaiden kudontatekniikasta, sekä vaatimuksista, jotka liittyvät kankaiden viimeistyksiin”, sanoo Paavilainen. Työn tuloksen, ideamalliston kankaat, Lodetex vei koemyyntiin mm. Shanghain messuille, jossa Paavilaisen kangas oli yksi kolmesta eniten kiinnostusta herättäneestä Lodetexin kankaasta. Toisena lopputuloksena on ainutlaatuinen opinnäyte, joka esittelee erikoisosaamista vaativien fil coupé –kankaiden tuotantoprosessiin ja valmistukseen liittyviä vaatimuksia ja edellytyksiä.

Muotoilun laitoksen maisterin opinnäyte, Tiina Paavilainen 17.9.2015
Floating and Clipping – Woven textiles with weft floats and finishing by clipping

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.