Opinnäytetyönä tehty paviljonki loi puitteet kirjallisuuden esittelylle

Kaksi opinnäytettä käsittelevät Suomen paviljongin, näyttelytilan suunnitteluprojektia Frankfurtin kirjamessuille lokakuussa 2014.
finland_cool_fi.jpg

Maisterin opinnäyte, Nina Kosonen: COOL- Suomen Paviljongin
suunnittelu Frankfurtin kirjamessuille 2014

Maisterin opinnäyte, Matti Mikkilä: Kuin viileä talvimaisema -kuvaus  Suomen paviljongin suunnitteluprojektista Frankfurtin kirjamessuille 2014

Suomesta oli tulossa vuoden 2014 kirjamessujen teemamaa, kun FILI:stä ( suomalaisen kirjallisuuden asiantuntija- ja vientiorganisaatiosta) pyydettiin Aalto-yliopiston kolmea opiskelijaa suunnittelemaan suomalaisen kirjallisuuden näyttelytila, paviljonki kirjamessuille Frankfurtiin. Työn toteuttivat tiiviinä yhteistyönä Ma opiskelijat Matti Mikkilä, Nina Kosonen ja Natalia Baczynska Kimberley. Näyttelysuunnittelun opiskelijat aloittivat asiakkaalta tulleiden toiveiden ja sisällön pohjalta, jonka he pyrkivät sulauttamaan omien ideoidensa avulla yhdeksi eheäksi kokonaisuudeksi. Näyttelytilan pinta-ala oli huimat 2400m2. Alkuun ei ollut tietoa näyttelyn sisällöstä tai ohjelmistosta. Tehtävänanto täytyikin osin muokata itse.

Konseptivaiheessa näyttelyn lähes olemattomaan sisältöön ei jääty kiinni vaan ryhmä kokeili vapautuneesti useita konsepteja. Kuuden  luonnoksen pohjalta valituksi tuli konsepti Finland ICE, jossa kokonaisuus muodostui kuudesta erikokoisesta kangaskehästä, jotka ripustettaisiin eri korkeuksille rajaamaan valtavaa tilaa. Valittu konsepti sopi annettuun Finland COOL- teemaan. Suunnitelmassa pyöreät kehät sulkevat sisälleen erilaisia toimintoja kuten päälavan, kirjaston, näyttelyitä, sivulavan, ja kahvilan, ja ne muodostavat suureen halliin rajattuja ja toisistaan poikkeavia ja tunnelmaltaan erialisia tiloja.

Konseptin valmistuminen aloitti varsinaisen suunnittelun alkamisen. Suunnittelua, ohjasivat paitsi toimeksiantajan toiveet, monet määräykset ja rajoitteet messujen järjestäjän puolelta: Messuosaston turvallisuus, uloskäynnit, pelastustiet, palosammuttimet, esteettömyys jne.  Tehtiin rakenne- ja valaistuskokeiluja. Valmistettiin piirustukset, joiden valmistuttua valittiin urakoitsija, joka aloitti rakenteiden esivalmistuksen Saksassa jo kesällä 2014. Siirryttiin toteutusvaiheeseen paikan päälle. Paviljongin kaikkien rakenteiden toteuttamiseen ja näyttelyn pystytykseen ja valaistukseen oli varattu kaikkiaan yhdeksän päivää. Tarkkojen piirustusten ja osaavan urakoitsijan avulla näyttely pystytettiin tavoiteajassa.

Avajaispäivän aamuna suunnittelijaryhmä oli tyytyväinen, mutta jännittynyt:  Tila oli jäsentynyt, ymmärrettävä ja hallittava, mutta kuitenkaan ei voitu etukäteen tietää, miten yleisö reagoisi. Tila on yhtä aikaa suljettu ja avoin. Osa kohteista oli sellaisia, jossa voi viihtyä pitkään. Myös valmiin tilan valaistus näyttäytyi eri vuorokauden aikana eri tavalla. Aamulla vaaleat leijuvat kehät loivat tilaan rauhallisuuden ja painottomuuden tunteen. Ovet aukenivat, yleisö tulvi paikalle ja otti tilan haltuun.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.