Neljä älykaupungin pilottihanketta käyntiin tammikuussa 2021

FinEst Twins Smart City Center of Excellence keräsi ideakilpailun avulla yhteensä 71 ideaa tulevaisuuden älykaupungeille. Ehdotetuista kaksitoista pääsi finaaliin asti ja lopulta rahoitettaviksi valittiin neljä hanketta. Tutkimusta vaativia ideoita tullaan kehittämään ja pilotoimaan oikeissa kaupunkiympäristöissä.
Smart City Challenge

'Tietääksemme lähestymistapamme, jossa yhden valtion kaupunkien haasteet järjestelmällisesti kartoitetaan ja yhdistetään tutkimuspohjaisiin ratkaisuihin, on maailmalla ainoa laatuaan. Käytännössä tämä prosessi tuo tieteelliset tulokset yliopistojen laboratorioista kaupunkien kaduille 1–2 vuoden sisällä,' kertoo FinEst Twins Smart City Center of Excellencen johtaja Ralf-Martin Soe.

Kansainvälinen toimikunta arvioi 12 parasta ehdotusta kirjallisten ja suullisten esitysten perusteella. Neljä parasta tullaan rahoittamaan ja toteuttamaan FinEst Twins Smart City Center of Excellencen piirissä tammikuusta 2021 lähtien. Työhön osallistuvat Tallinnan teknillinen yliopisto, Aalto-yliopisto ja mukana olevat kaupungit.

Yksi valituista pilottihankkeista on liikkumisen, yksi rakennetun ympäristön ja kaksi energian alalta. Mittavien pilottihankkeiden budjetit vaihtelevat 1,2–1,5 miljoonan euron välillä, ja ratkaisuja tullaan kehittämään ja pilotoimaan kahdessa kaupungissa toukokuuhun 2023 mennessä. Hankkeessa on mukana neljä kaupunkialuetta Virosta – Tallinna, Tartto, Lääne-Harju ja Raen kunta – sekä Helsinki Suomesta. Tallinna on mukana kolmessa pilottihankkeessa ja Tartto kahdessa.

Tutustu vuonna 2021 käynnistyviin pilottihankkeisiin tarkemmin englanninkielisessä uutisessa

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.