Naistenvaatemallisto 3D-mallinnusohjelmalla

Taika Joensuu teki naistenvaatemalliston hyödyntämällä 3D-mallinnusohjelmaa
Mallit 3-D ohjelman avattaren päällä

Tekniikka on tehokasta, säästää aikaa ja sallii nopean nettipohjaisen viestinnän

Taika Joensuu valitsi taiteen maisterin opinnäytteen aiheen omien kiinnostuksen kohteidensa perusteella: taiteellinen työskentely yhdistettynä 3D-teknologiaan. Tuloksena syntyi naisten vaatemallisto 3D-ohjelmaa hyödyntäen.

Vaatteiden 3D-mallinnus on vielä uutta, koska pehmeiden kappaleiden mallinnus on huomattavasti vaikeampaa kuin solidien objektien mallintaminen.  3D-mallinnuksen käyttö on kutienkin lisääntynyt vaatetusteollisuudessa sen tehokkuuden ansiosta. Tekniikka on tehokas ja aikaa säästävä, ja sallii nopean internetpohjaisen viestinnän suunnittelijoiden, tuottajien ja jälleenmyyjien kesken.

Joensuu käytti ohjelmaa malliston luonnosteluun, suunnitteluun ja kaavoitukseen. Mallinnetut kuvat vastasivat sekä visuaalisuudeltaan, että mitoitukseltaan valmiita kappaleita, mutta teknisten ratkaisujen ja erilaisten materiaalien käyttäytymisen testaamisessa ei 3D-malli korvaa vielä fyysistä mallikappaletta.

Joensuu oli kuitenkin yllättynyt siitä miten hyvin 3D-malli vastasi fyysistä prototyyppiä.

-Kaavojen teko onnistui hyvin. En yrittänytkään rakentaa 3D-mallia valmiiksi kaikkine rakenteineen ja materiaaleineen, Joensuu kertoo.

- Määritin itselleni säännöt, joiden mukaan jokainen vaate koostuu vain yhdestä tai kahdesta kappaleesta, yhdistäviä saumoja on mahdollisimman vähän, vaatteissa ei ole muotolaskoksia tai laskoksia, ja teen kaiken suunnittelutyön 3D-ohjelmalla, Joensuu summaa.

Tuloksena on minimalistisen tyylikkäitä ja kokeilevasta kaavoituksesta huolimatta käyttöön sopivia, persoonallisia vaatteita.

Vaikka tietokone ei sovellu kaikkeen työskentelyyn, joissakin tapauksissa sillä on mahdollista tehdä asioita, jotka olisi muuten hyvin hankalia toteuttaa.

Valmiiden kaavojen käyttö ei vaadi suunnittelijalta niin paljon tarkkuutta ja tietotaitoa kuin jos suunnittelu ja kaavoitus tehdään alusta lähtien virtuaalisesti. Eikä ohjelma autonomisesti määrää työn esteettistä ilmettä.

3D-ohjelman käyttö vaatiikin suunnittelijalta ymmärrystä vaatteen kaavoituksesta, mitoituksesta ja materiaaleista. Suunnittelijan tietotaito, kokemukset ja näkemykset ovat suuressa roolissa työn onnistuneen lopputuloksen kannalta.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Muotoilun laitos, Fashion and Collection Design.
Taika Joensuu: Muodon muutos. 3D mallinnus innovatiivisessa vaatesuunnittelussa.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla