Uutiset

Naistenvaatemallisto 3D-mallinnusohjelmalla

Taika Joensuu teki naistenvaatemalliston hyödyntämällä 3D-mallinnusohjelmaa
Mallit 3-D ohjelman avattaren päällä

Tekniikka on tehokasta, säästää aikaa ja sallii nopean nettipohjaisen viestinnän

 

Taika Joensuu valitsi taiteen maisterin opinnäytteen aiheen omien kiinnostuksen kohteidensa perusteella: taiteellinen työskentely yhdistettynä 3D-teknologiaan. Tuloksena syntyi naisten vaatemallisto 3D-ohjelmaa hyödyntäen.

Vaatteiden 3D-mallinnus on vielä uutta, koska pehmeiden kappaleiden mallinnus on huomattavasti vaikeampaa kuin solidien objektien mallintaminen.  3D-mallinnuksen käyttö on kutienkin lisääntynyt vaatetusteollisuudessa sen tehokkuuden ansiosta. Tekniikka on tehokas ja aikaa säästävä, ja sallii nopean internetpohjaisen viestinnän suunnittelijoiden, tuottajien ja jälleenmyyjien kesken.

 

Joensuu käytti ohjelmaa malliston luonnosteluun, suunnitteluun ja kaavoitukseen. Mallinnetut kuvat vastasivat sekä visuaalisuudeltaan, että mitoitukseltaan valmiita kappaleita, mutta teknisten ratkaisujen ja erilaisten materiaalien käyttäytymisen testaamisessa ei 3D-malli korvaa vielä fyysistä mallikappaletta.

Joensuu oli kuitenkin yllättynyt siitä miten hyvin 3D-malli vastasi fyysistä prototyyppiä.

-Kaavojen teko onnistui hyvin. En yrittänytkään rakentaa 3D-mallia valmiiksi kaikkine rakenteineen ja materiaaleineen, Joensuu kertoo.

 

- Määritin itselleni säännöt, joiden mukaan jokainen vaate koostuu vain yhdestä tai kahdesta kappaleesta, yhdistäviä saumoja on mahdollisimman vähän, vaatteissa ei ole muotolaskoksia tai laskoksia, ja teen kaiken suunnittelutyön 3D-ohjelmalla, Joensuu summaa.

Tuloksena on minimalistisen tyylikkäitä ja kokeilevasta kaavoituksesta huolimatta käyttöön sopivia, persoonallisia vaatteita.

 

Vaikka tietokone ei sovellu kaikkeen työskentelyyn, joissakin tapauksissa sillä on mahdollista tehdä asioita, jotka olisi muuten hyvin hankalia toteuttaa.

Valmiiden kaavojen käyttö ei vaadi suunnittelijalta niin paljon tarkkuutta ja tietotaitoa kuin jos suunnittelu ja kaavoitus tehdään alusta lähtien virtuaalisesti. Eikä ohjelma autonomisesti määrää työn esteettistä ilmettä. 

3D-ohjelman käyttö vaatiikin suunnittelijalta ymmärrystä vaatteen kaavoituksesta, mitoituksesta ja materiaaleista. Suunnittelijan tietotaito, kokemukset ja näkemykset ovat suuressa roolissa työn onnistuneen lopputuloksen kannalta.

 

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Muotoilun laitos, Fashion and Collection Design.
Taika Joensuu: Muodon muutos. 3D mallinnus innovatiivisessa vaatesuunnittelussa.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

kampus kesällä
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin äänestys ratkesi – voittajaksi valittiin puutarhapenkit

Keväällä 2021 Aalto-yliopiston opiskelijoilta kysyttiin, miten he haluaisivat käyttää 12 000 euroa yliopiston budjetista kampuksen kehittämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnin näkökulmasta.
Henri Salomaa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Henri Salomaa

”Työelämässä on tärkeää halu oppia, sillä osaaminen ja ammattitaito kehittyvät suurilta osin vasta käytännössä”, kertoo alumnimme Henri Salomaa, joka työskentelee Deloittella tilintarkastuksen Traineena ja samanaikaisesti opiskelee viimeistä vuotta laskentatoimen maisteriohjelmassa.
Opinnot Julkaistu:

Uusi kurssi opiskeluhyvinvoinnista: Kohti parempaa opiskelua (3 op) keväällä 2022

Uusi kurssi opiskeluhyvinvoinnista: Kohti parempaa opiskelua (3 op) keväällä 2022 // New course on student wellbeing in Finnish: Kohti parempaa opiskelua (3cr) spring 2022.
Otakaari 1 Kuva: Aino Huovio / Aalto-yliopisto
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Otakaari 1:n käytäväovet lukitaan, käytä kulkutunnistetta

Opiskelija, tarkistathan, että sinulla on joko rekisteröity HSL-kortti tai hae opiskelijan kulkutunniste Väreen aulapalvelupisteestä ja rekisteröi se. Uudet kulkualueet tulevat voimaan kampuksella 16.11.