Muotoilun opiskelijat suunnittelivat Aalto EE:lle uniikin keramiikkakokoelman

Aalto EE:n yli 200 taideteoksen kokoelma täydentyy nyt 12 ainutlaatuisella käsintehdyllä keramiikkamaljakolla, jotka on valmistettu posliinin syntysijoilla Jingdezhenissä, Kiinassa.
Collin Velkoff: Enkidu Collection.

"Osana Aalto-yliopiston yhteiskunnallista vaikuttavuutta haluamme tuoda esille koulumme lahjakkuuksia ja antaa opiskelijoillemme poikkeuksellisia oppimiskokemuksia. Oli myös palkitsevaa antaa opiskelijoillemme mahdollisuus näyttää kykynsä jo opiskeluaikana", toteaa Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) toimitusjohtaja, Aalto-yliopiston työelämäprofessori Pekka Mattila.

Maljakoiden suunnittelusta ja valmistuksesta vastasi kuusi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijaa. Opiskelijat ja kolme keramiikkaan erikoistunutta opettajaa matkustivat Kiinan Jingdezheniin, joka tunnetaan posliininvalmistuksen synnyinsijana. Vierailunsa aikana maaliskuussa 2018 he työskentelivät Jingdezhenin keramiikkainstituutin keramiikkastudiossa.

Teokset tehtiin paikan päällä kolmeviikkoisen työpajan aikana studiossa, joka on varattu kansainvälisten vierailevien taiteilijoiden käyttöön. Opiskelijat työskentelivät kukin oman teoksensa parissa ja tekivät yhteistyötä paikallisten käsityöläisten, kuten dreijarien, sorvarien, polttomestarien ja posliinimaalarien kanssa. Vierailun lopussa valmiit teokset poltettiin paikallisissa uuneissa, jonka jälkeen ne pakattiin ja lähetettiin Suomeen.

Kunnianhimoinen ja motivoiva tilaus

Ennen Kiinan matkaansa opiskelijat Saija Halko, Nikolo Kerimov, Matias Liimatainen, Maria Punkkinen, Collin Velkoff ja Man Yau vierailivat Aalto EE:ssä kuulemassa asiakkaiden toiveita sekä floristien näkemyksiä.

”Pidämme yhteistyöhankkeita opintojen aikana hyvin tärkeinä. Tässä tapauksessa kuitenkin matka keramiikkataiteilijoiden luvattuun maahan Jingdezheniin nosti hankkeen aivan uudelle tasolle. Lisäksi Aalto EE:n tilaus oli opiskelijoille motivoiva toimeksianto. Kun funktionaalisiin esineisiin yhdistetään korkealaatuinen ja taiteellinen lähestymistapa, olemme aivan muotoilun ytimessä”, sanoo Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen lehtori Nathalie Lautenbacher.

Opiskelijat suhtautuivat työhön erittäin kunnianhimoisesti. He myös oppivat paljon paikallisesta kulttuurista, erilaisista viestintätavoista, työmenetelmistä ja materiaaleista. "Opiskelijoiden oma vahva taiteellinen visio näkyy hyvin lopputuloksissa. Uskon, että kokemus oli silmiä avaava ja se avasi myös uusia ovia lahjakkaille opiskelijoillemme", Lautenbacher sanoo.

Valmiit taideteokset esitellään Aalto EE:ssä Helsingissä kesäkuun 2018 alussa. Taideteokset ja Priska Falinin kuvaama dokumenttielokuva matkasta ja työskentelyvaiheista esitellään ensi kertaa taidenäyttelyn avajaisissa 11. kesäkuuta. Opiskelijat pitivät prosessista myös matkapäiväkirjaa. Näyttely nähdään myös Väreessä Otaniemessä syyskuussa 2018.

Lisätietoa:

Pekka Mattila, Aalto EE:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston professori, p. 040 738 7221
[email protected]

Lehtori Nathalie Lautenbacher, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 384 4695
[email protected]

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: