Miten pääsen työelämään? Olenko riittävän hyvä? – Osallistu mentorointiohjelmaan joko mentorina tai aktorina

Haku Aalto-yliopiston mentorointiohjelmaan on 3.4.–3.5.
"Mentorointi tarjoaa hyvän prosessin tärkeiden päätösten tekemiseen ja itsetuntemuksen kehittämiseen", sanovat mentori Ritva Väänänen ja aktori Fiona Jokivuolle.

Opiskelijamentoroinnissa on kyse opiskelijan eli aktorin uraan ja opintoihin ja toisaalta elämänhallintaan liittyvien toiveiden ja haaveiden avoimesta käsittelystä yhdessä kokeneemman mentorin kanssa. Aallon mentorointiohjelma tuo vuosittain yhteen kolmesataa suomalaista ja ulkomaalaista opiskelijaa ja alumnia Suomessa ja ulkomailla.

Kauppakorkeakoulun opiskelijat Janne Oksa ja Fiona Jokivuolle osallistuivat aktoreina Aallon mentorointiohjelmaan lukukaudella 2017–2018.

”Hakiessa piti nimetä kolme kiinnostuksen kohdetta ja näiden perusteella muodostettiin mentorointiparit, mikä ainakin omalta osaltani onnistui erittäin hyvin. Onnistuneen ”matchaamisen” ja mentorini osaamisen ansiosta keskustelut ovat olleet todella antoisia ja kehittäviä”, Janne Oksa kertoo.

Fiona Jokivuollekin kertoo saaneensa paljon uusia näkemyksiä mentoriltaan niin alasta, joka häntä erityisesti kiinnostaa, kuin yleisesti työelämästä, työnhausta, johtamisesta ja johtajuudesta.

”Olen myös saanut ohjelman myötä pohtia syvällisesti mentorini kanssa omia työsuunnitelmiani, haaveitani, ominaisuuksiani ja vahvuuksiani. Mentorini on ollut erinomainen tukeni ja sparraajani tässä. Olen saanut peilata ja pallotella omia ajatuksiani hänen kanssaan. Olemme myös yhdessä pohtineet gradun tekemistä ja graduaihettani, mistä olen todella kiitollinen”, Fiona Jokivuolle jatkaa.

Sekä Janne ja että Fiona suosittelevat kaikille mentorointiin osallistumista opintojen aikana ja varsinkin työelämään siirtymisen kynnyksellä. Mentorointi tarjoaa hyvän prosessin tärkeiden päätösten tekemiseen ja itsetuntemuksen kehittämiseen.

”Etenkin, jos omat ajatukset ovat hieman solmussa ja epäselviä, mentorointi auttaa varmasti selkiyttämään näitä omia pohdintoja, kun saa kuulla toisen, kokeneen henkilön mielipiteitä ja ajatuksia”, Fiona sanoo.

Mentoroinnin suunnittelu ja toteutus perustuvat vuosikymmenten aikana hankittuun kokemukseen

Kauppakorkeakoulun alumni Ritva Väänänen on puolestaan yksi tämänhetkisistä mentoreista.

”Virallisesti mentorointikauteni päättyy toukokuussa, mutta olen luvannut olla käytettävissä myös jatkossa gradunteko- ja työnhakuvaiheissa. Mentorointi on ollut erittäin virkistävää ja myös omia ajatuksia selkiyttävää. On kiinnostavaa tutustua syvemmin nuorten maailmaan. Nuoren aikuisen mieltä askarruttavat aiheet ovat yllättävän vakioita: Olenko riittävän hyvä? Miten pääsen työelämään? Pärjäänkö siellä? Millaista on tehdä uraa naisena? Kuinka suunnitelmallinen pitää olla?”

Ritva Väänäsellä on kansainvälinen tausta, joten hän oli ajatellut voivansa parhaiten tukea ulkomaalaista opiskelijaa.

”Tulin kuitenkin matchatuksi suomalaisen nuoren kanssa, joka osoittautui valloittavaksi persoonaksi, kiinnostavaksi ja välittömäksi ihmiseksi. Opiskelija kamppailee samanlaisten asioiden kanssa kuin mitä itse olen käsitellyt koko työurani. Uskomatonta, että juuri meidät saatettiin yhteen, sillä kaikkea sitä, mitä meillä on yhteistä, ei kumpikaan ollut kirjannut hakemukseensa. Mentoroinnin järjestelypuolella on selvästi vankkaa kokemusta ja hyvää vainua.”

”Tärkein tehtäväni on ollut rauhoitella ja auttaa mentoroitavaa selkiyttämään ajatuksiaan. Olen kertonut omia kokemuksiani työelämästä ja sitä kautta tarjonnut erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Itselleni on ollut mukava huomata, että elämänkokemuksella on arvoa. Oma unelmayhteisöni onkin sellainen, jossa on sekä nuoria intoilijoita että meitä perspektiivin tuojia.”

Ritva Väänänen on erittäin tyytyväinen, että lähti mukaan mentorointiohjelmaan.

”Olemme tavanneet noin kerran kuussa, pari tuntia kerrallaan. Olemme keskustelleet vapaamuotoisen rönsyilevästi 3–4 aiheesta kussakin tapaamisessa. Toivon ja uskon, että mentoroitavani on tehnyt muistiinpanoja ja kirjannut saamansa oivallukset muistiin. Lisäksi olemme käyneet jonkin verran meilivaihtoa. Olen myös tehnyt kotiläksyjä eli koonnut tausta-ainestoa seuraaviin tapaamisiin. On kiinnostavaa seurata mentoroitavani uraa jatkossa. Toivon hänelle kaikkea hyvää, että hän löytää suunnattomalle innolleen arvoisensa yhteisön, jossa toteuttaa itseään ja kehittyä.”

Hakuaika Aalto-yliopiston opiskelija-alumni-mentorointiohjelmaan 2018–2019 on 3.4.–3.5.

Lisätietoja: Mentorointi

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.