Miten avaruustutkijasta tuli eläinlääkäri - Aalto University Magazine esittelee joukon ”muodonmuuttajia”

Lehden uusimmassa numerossa tavataan ihmisiä, jotka näkevät ja tekevät asioita toisin.
Kolme kappaletta uusinta Magazinea kuvattuna kirjapainosta tulleiden ruskeiden pahvilaatikoin päällä, laatikoiden ympäriltä on poistettu pakkausmuoveja.
Kuva: Mikko Raskinen

Avauksia-palstalla henkilöstöjohtaja Riitta Silvennoinen pohtii, voisimmeko ottaa työelämän muutokseen mallia opiskelijoilta: ”Hehän ovat perinteisesti työskennelleet hybridimallin mukaisesti: lähiopetusta, ryhmätapaamisia, mutta myös runsaasti itsenäistä tekemistä. Kun työpaikka muuttaa muotoaan innostavaksi uusiutumisen paikaksi, se on myös tulevaisuudenkestävä.”

Pääjutussa tapaamme tutkijan ja kaksi yrittäjää uusilla poluilla. Professori Michael Hummel johtaa Aallon Bioinnovaatiokeskusta, jossa kehitetään uudenlaisia materiaaleja muun muassa tekstiili- ja pakkausteollisuuden hyödyksi. Yrittäjä, diplomi-insinööri Annu Nieminen analysoi, saavatko yritykset aikaan enemmän hyvää vai pahaa. Kauppakorkeakoulun alumni Richard Nordström vaihtoi uransa sijoituspankkiirista yrittäjäksi ja perusti senioreille kotiapua tarjoavan palvelun.

Kuka-alumnihaastattelussa tutustumme Sini Merikallioon, tv:stä tuttuun avaruustutkijaan, joka työskentelee nyt eläinlääkärinä ja ehkä pian myös Suomen ensimmäisensä astronauttina.

Mukana matkassa -reportaasi vie meidät metsään, jätteenkäsittelylaitokselle ja laboratorioon tutustumaan, miten valmistetaan ympäristöystävällistä lannoitetta, Putrettia.

Niin ikään materiaalitutkimuksen innovaatioista kertoo artikkeli, jossa on pääosassa Olli Ikkala, syyskuun alusta emeritusprofessorina tutkimustyötään jatkava alan pioneeri. Tutkijat ja kollegat kertovat yhteisistä hankkeista.

Tieteestä-palstalla keskustellaan rakentamisen ilmastokuormasta. Tutkijatohtori Juudit Ottelin ja arkkitehti, ympäristöministeriön erityisasiantuntija Matti Kuittinen pohtivat, miten rakentamisessa päästään kiertotalouteen muutenkin kuin juhlapuheissa.

Aalto University Magazine 29 on ilmestynyt sekä suomeksi että englanniksi. Lehti postitetaan kaikille sen tilanneille alumneille. Näköislehdet ovat luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine.

Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.
Risto Ilmoniemi, kuva: Hayley Le

Risto Ilmoniemi: Tärkeintä on luottamus siihen, että muut tiimissä ovat tukena ja auttavat tarvittaessa

"Olen monta kertaa ajatellut, että nyt minä kyllä lopetan koko homman: tästä ei tule mitään. Mutta toivun nopeasti: usein jo seuraavana päivänä optimismi saa vallan."
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Panu_Savolainen, photo by Hayley Le
Yliopisto Julkaistu:

Panu Savolainen: Toivoisin, että meillä olisi Aallossa päivä, jolloin riisutaan vallan vaatteet ja asetelmat

"Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa on hetkiä, jolloin johtajat luopuvat vallastaan. Joko valta annetaan jollekin yhteisön köyhimmälle tai päähänpotkituimmalle taholle, tai sitten valtaa ei käytä kukaan."