Metsähovissa kerätään merkittävää tietoa kansainväliseen käyttöön

Suomalainen radio-observatorio on mukana konsortiossa, joka sai 10 miljoonan euron rahoituksen Euroopan komissiolta.
aalto_metsahovi__jonitammi_www_fi_fi.jpg

Metsähovin tähtitieteellinen radio-observatorio Kirkkonummella on mukana 13 maan ja 28 johtavan radioastronomian tutkimuslaitoksen konsortiossa, joka on saanut Euroopan komissiolta 10 miljoonan euron rahoituksen neljäksi vuodeksi. RadioNet-konsortion tavoitteena on tiivistää eurooppalaista yhteistyötä ja vahvistaa Euroopan johtoasemaa radioastronomian alalla.

Metsähovin radiotutkimusasemalla seurataan jatkuvasti avaruutta ja aktiivisten galaksien eli kvasaarien toimintaa. Aseman valttina on halkaisijaltaan 14-metrinen radioteleskooppi, jonka mittauksille on maailmalla kysyntää.

”Kvasaareissa osa galaksin keskustan mustaan aukkoon putoavasta aineesta sinkoutuu ulos lähes valonnopeudella liikkuvina suihkuina. Nämä suihkut ovat koko maailmankaikkeuden voimakkaimpia säteilijöitä. Suihkuista saadaan kuitenkin muodostettua kokonaiskuva vasta yhdistämällä monilla eri taajuuksilla tehtyjä mittauksia. Metsähovissa havaitaan kohteita 2–150 gigahertsin taajuuksilla, ja muun muassa Metsähovin suuren radioteleskoopin havainnot 37 gigahertsin taajuudella ovat ainutlaatuisia maailmassa”, Metsähovin johtaja Joni Tammi kertoo.

”Metsähovi on tehnyt VLBI-mittauksissa yhteistyötä jo 25 vuoden ajan eri maailmankolkissa sijaitsevien observatorioiden kanssa. Nyt olemme mukana konsortiossa, joka vahvistaa entisestään Metsähovin merkittävää asemaa eurooppalaisten yhteistyökumppaneiden joukossa", Tammi jatkaa.

Tutkijoita kiinnostaa galaksien yksityiskohdat

RadioNet-konsortio käyttää tutkimuksissaan konsortion jäsenten radioteleskooppeja ja havaintoja, joihin kaikilla jäsenillä on vapaa pääsy. Jäsenet yhdistävät voimansa muun muassa kehittääkseen uusia radiovastaanottimia ja niiden ohjelmistoja, joita tarvitaan käsittelemään valtavia tietovirtoja ja varmistamaan, että tiedot ovat korkealaatuisia ja häiriöttömiä.

”Yhdistämällä koko Euroopan ja maailman radio-observatorioiden tiedot voimme muodostaa kuvia, joiden erotuskyky vaatisi muuten teleskoopin, jonka halkaisija on tuhansia kilometrejä”, kertoo radioastronomian Max Planck instituutin professori ja RadioNet-konsortion vetäjä Anton Zensus.

Astronomit tutkivat myös linnunradan ja muiden galaksien keskeisten alueiden yksityiskohtia ja toivovat saavansa kuvan galaksimme keskustassa olevan mustan aukon välittömästä läheisyydestä lyhyillä aallonpituuksilla.

Lisätietoa:

Metsähovin johtaja Joni Tammi
puhelin: 029 442 4858 (arkisin klo 9–16)
metsahovi.aalto.fi

Lisätietoa RadioNetistä >>

sanasto-somekuva-twitter.png
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kurssikirjojen kirjoittaja ja tiedekirjailija – tiesitkö, että olet oikeutettu lainauskorvaukseen?

Kaikki tekijät, jotka ovat kirjoittaneet tekstiä teokseen, jota lainataan kirjastoista, ovat oikeutettuja lainauskorvaukseen.
Aalto ARTS Booksin osasto Helsingin kirjamessuilla 2021.

Aalto ARTS Books Helsingin kirjamessuilla 2022

Aalto ARTS Books on mukana Helsingin kirjamessuilla 27.–30.10.2022 osastolla 6b71 ja Tiedetorilla.
people exploring the walk-in closet that provides solutions for a sustainable fashion and textiles future
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

”Tulevaisuuden vaatekaappi” – kestäviä ratkaisuja muoti- ja tekstiiliteollisuudelle

Näyttely esittelee Aalto-yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden visioita kestävästä tekstiili- ja muotialan tulevaisuudesta
Opiskelijoita työskentelemässä. Kuva: Mikko Raskinen

Naisyrittäjät pelkäävät sotaa enemmän kuin miehet

Naisyrittäjät pelkäävät Ukrainassa käytävää sotaa enemmän kuin miespuoliset kollegansa, käy ilmi Kauppakorkeakoulun tuoreesta tutkimuksesta.