Uutiset

Metropolialueen korkeakoulujen rehtorien kannanotto budjettiriiheen: Korkeakouluihin panostaminen lisää tuottavuutta ja työllisyyttä pitkällä aikavälillä

Neljä opiskelijaa laskeutuu portaita valoisassa aulatilassa kampuksella. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio.

Hallitus on ottanut tavoitteekseen 75 prosentin työllisyysasteen tavoittelun. Kuten hallitusohjelmassa todetaan, talouskasvu perustuu Suomessa ennen kaikkea tuottavuuden kasvuun. Tuottavuuden kasvun tärkeimmiksi tekijöiksi mainitaan ohjelmassa osaaminen ja innovaatiot.

Me kaikki metropolialueen korkeakoulut olemme sitoutuneita Suomen koulutus- ja osaamistason nostamiseen takaisin maailman kärkeen sekä laadukkaan, innovaatioita tuottavan tutkimuksen tuottamiseen. Haluamme tarjota laadukasta koulutusta useammalle nuorelle ja jouduttaa jatkuvaa oppimista. Korkeakouluilla on tärkeä tehtävä myös eriarvoistumiskehityksen pysäyttäjinä ja suomalaisen sivistysperustan vahvistajina.

Työllisyysasteen nostamiseksi tarvitaan sekä lyhyen että pitkän aikavälin päätöksiä. Esimerkiksi osaamistason nosto korkeakoulutettujen määrää lisäämällä näkyy työllisyysasteessa ja työn tuottavuuden kasvussa viiveellä. Samoin nyt tehtävät panostukset korkeakoulutukseen ja tutkimukseen kasvattavat Suomen kansainvälistä kilpailukykyä ja vetovoimaa kansainvälisten yritysten silmissä pitkällä aikavälillä. Jotta vaikutuksia saadaan nopeammin aikaan, korkeakoulujen perusrahoituksen täysimääräinen 60 miljoonan euron vuotuinen lisäys on tärkeää toteuttaa täysimääräisenä opetus- ja kulttuuriministeriön esityksen mukaisesti heti hallituskauden alusta alkaen, samoin opetus- ja kulttuuriministeriön esityksen mukainen lisämääräraha aloituspaikkojen nostoon.

Taustaa: Viime vuosien leikkauksilla on ollut kovia seurauksia korkeakoulujen toimintaan: vuosien 2016–2019 aikaiset menetykset ovat indeksijäädytyksineen yli miljardin. Tämä on johtanut siihen, että vuonna 2020 korkeakouluilla on käytössään vuotta kohden rahaa yli 400 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2015. Esimerkiksi ammattikorkeakoulujen osalta tämä on merkinnyt joka viidennen euron menetystä.

• Ilkka Niemelä, Aalto-yliopisto
  • Mona Forsskåhl, Yrkeshögskolan Arcada
  • Tapio Kujala, Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Teemu Kokko, Haaga-Helia
  • Karen Spens, Hanken
  • Jari Niemelä, Helsingin yliopisto
  • Jukka Määttä, Humak
  • Jouni Koski, Laurea
  • Jari Kallio, Maanpuolustuskorkeakoulu
  • Riitta Konkola, Metropolia
  • Jari Perkiömäki, Taideyliopisto
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

A wintery evening shoot of Aalto University campus when the sun is setting down, the School of Business main building in focus
Yliopisto Julkaistu:

Hiilineutraali Aalto 2030 -toimenpideohjelma käynnistyy

Aalto-yliopiston tavoitteena hiilineutraalisuus vuoteen 2030 mennessä.
Mietteliään ja hieman surullisen näköinen nainen istuu lähikuvassa sohvalla ja katsoo alaviistoon, taustalla vaalea seinä.
Palkitut, Yliopisto Julkaistu:

Rauno Ronkaisen kuvaama elokuva Helene ehdolla Camerimagen pääkilpasarjassa

Taiteilija Helene Schjerfbeckistä kertovan elokuvan kuvaus palkittiin hopeisella sammakolla - onnea!
Participants discussing on a break.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

UNITE!-yliopistoverkosto juhlii ensimmäistä vuosipäiväänsä

Ensimmäisen toimintavuotensa aikana UNITE! on sekä pystyttänyt yhteistä perustaansa että päässyt toteuttamaan ensimmäisiä hankkeitaan.
People in Harald Herlin.
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kulunhallinnan käytännöt muuttuvat – lue ohjeet miten toimia

Muutokset tulevat voimaan maanantaina 30.11.2020 ja ne koskevat kaikkia Otaniemen kampuksella liikkuvia.