Uutiset

Meritekniikan apulaisprofessori Mashrura Musharraf tutkii älykkäitä aluksia

"Meriliikenteen automaatiota on kehitettävä siten, että järjestelmät ovat turvallisia ja vastaavat ihmisten tarpeita", hän sanoo.
Mashrura Musharraf, Assistant Professor of Marine Technology

Ensimmäiset autonomiset alukset meriliikenteessä ovat osoittaneet, että tekoäly tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan yhä enemmän meriteollisuuden ja merenkäytön kehitykseen.

Apulaisprofessori Mashrura Musharraf tutkii sitä, miten tiedonlouhintaa, koneoppimista ja tekoälyteknologioita voidaan soveltaa aluksissa niin, että järjestelmät ja ratkaisut ovat ihmiskeskeisiä ja turvallisia.

Musharraf aloitti kolmivuotiskautensa konetekniikan laitoksella keväällä 2021. Hän on valmistunut  tietojenkäsittelytieteen tohtoriksi vuonna 2018 Newfoundlandin Memorial Universitystä, jossa hän työskenteli tutkijatohtorina ennen Aalto-yliopistoon siirtymistään.

Mikä on tutkimuksesi tavoite? Mitä haluat saavuttaa?

"Tutkin tekoälyn algoritmeja ja haluan osoittaa, kuinka tärkeää algoritmien tulkinta ja läpinäkyvyys ovat kehitettäessä autonomisia aluksia, joissa miehistö korvataan kokonaan tai osittain automaatiolla", Musharraf toteaa.

Mikä on haastavinta tekoälyn soveltamisessa autonomisissa aluksissa?

”Päätöksenteko itsenäisissä järjestelmissä on melko yksinkertaista, kun ajatellaan  yksittäisen, paikallisen aluksen toimintaa. Suurilla valtamerialuksilla, jotka kohtaavat ankaria olosuhteita, automatisoidulta päätöksentekoprosessilta vaaditaan paljon enemmän.”

"Erityisesti jääolosuhteissa järjestelmiltä vaaditaan turvallisuutta ja luotettavuutta optimaalisen suorituskyvyn lisäksi."

”Tekoälyn käyttö laivoissa vaatii vielä tutkimusta, sillä emme voi taata sellaisten asioiden turvallisuutta ja luotettavuutta, joita emme ymmärrä. Kun älykkäät alukset ovat läpinäkyviä ja tulkittavia, voimme luoda meritekniikkaan uuden ajattelumallin ja toimintatavan, jossa tekoäly ja ihminen voivat toimia rinnakkain ja tehdä yhteistyötä. ”

Millaisia ​​visioita sinulla on tulevaisuuden aluksista?

”Uskon, että tulevaisuuden aluksissa yhdistyvät alan parhaat puolet - ihmiset ja koneet. Ihmiskunta on menestyksekkäästi harjoittanut merenkulkua jo vuosisatojen ajan. Jos voimme yhdistää tämän tiedon koneiden laskentaominaisuuksiin, voimme saavuttaa kokonaan uudenlaisen älykkyyden tason ja uusia mahdollisuuksia meriliikenteeseen ja meriteollisuuden tuotteisiin."

Miksi kannattaa opiskella meritekniikkaa?

Opiskelemalla ja työskentelemällä meritekniikan alalla voit vaikuttaa suoraan alan toimintaan ja löytää uudenlaisia ratkaisuja erilaisiin haasteisiin. Tämä on aina inspiroinut ja innoittanut minua. Pidän myös alan monitieteisyydestä. Maisteri- ja tohtorikoulutukseni aikana työskentelin ryhmässä, johon kuului asiantuntijoita laiva-arkkitehdeistä tietokoneinsinööreihin. Oli kiehtovaa nähdä, miten jokainen meistä auttoi omalla tavallaan varmistamaan alusten turvallisuutta. Uskon, että meritekniikka on jatkuvasti kasvava ala, ja jännittävistä haasteista ja mahdollisuuksista ei tule pulaa tulevina vuosina.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Nainen rannalla tuulisella säällä hymyilee, taustalla meri kuohuaa
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Ranja Hautamäki: ”Monimuotoinen kaupunkiluonto on keskeinen tekijä hyvinvoinnin ja hiilinielujen lisäämiseksi”

Maisema-arkkitehtuurin professori ratkoo ilmastonmuutoksen hillintää ja kaupunkiluonnon hiilinieluja koskevia kysymyksiä.
NASAn Curiosity-mönkijä kuvaama pölypyörre Marsin Gale-kraatterissa. Kuvankäsittely: Henrik Kahanpää. Alkuperäinen kuva: NASA / JPL-Caltech
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Marsin sää vaihtelee rajusti, mutta sen ilmasto ei ole muuttumassa

Väitöstutkimuksessaan Henrik Kahanpää myös kyseenalaistaa Marsin pölypyörteisiin liittyvän vallitsevan käsityksen. Tutkijana hän toivoo, että ihminen ei koskaan menisi Marsiin.
A portrait of Laureen Mahler.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Laureen Mahler luo origamitaitosten avulla biopohjaisia ja myös katseita kestäviä pakkauksia

Monet pakkausteollisuuden tuotteet perustuvat muoviin ja muihin fossiilipohjaisiin materiaaleihin. Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksessa kehitetään origamitaitoksiin perustuvia ekologisia pakkausratkaisuja, joilla on arvoa myös kauniina esineinä.
Venla Kaislo, Iikka Huttu ja Leevi Hormaluoma. Kuva: Filmbutik
Opinnot Julkaistu:

Opiskelija Iikka Huttu: Diplomi-insinöörin opinnot ovat täydellinen yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä

Elektroniikan ja sähkötekniikan pääaineessa opiskellut Iikka uskoo, että sähkötekniikalla ratkaistaan monet kestävään kehitykseen ja hyvinvointiin liittyvät ongelmat.