Menestystä EU:n tutkimusrahoituksessa

Aalto-yliopisto keräsi noin 76 miljoonaa euroa EU:n 7. puiteohjelman jakamasta tutkimusrahoituksesta. Puiteohjelma päättyi vuoden 2013 lopussa.

Kaikkiaan rahoitusta sai 182 Aalto-yliopiston projektia, ja hakemuksista hyväksyttiin lähes 20 %. Hyväksymisprosentti oli suurempi kuin Suomen yliopistoilla keskimäärin (16 %).  Aalto-yliopisto kasvatti rahoitustaan viimeisen vuoden aikana 32 prosentilla (kesäkuusta 2013 kesäkuuhun 2014).

Aalto-yliopisto menestyi hyvin laadun perusteella jaettavan European Research Council (ERC) -rahoituksessa. Aalto oli eurooppalaisista yliopistoista sijalla 59 ERC-hankkeiden määrässä koko puiteohjelman aikana.

Tiedot ilmenevät Tekesin julkaisemasta raportista, jossa tarkastellaan Suomen osallistumista 7. puiteohjelmaan.

Koko Suomeen on saatu 7. puiteohjelmasta kaikkiaan 867 miljoonaa euroa rahoitusta, ja odotettavissa on, että luku vielä nousee yli 900 miljoonan. Yliopistoille myönnetyn rahoituksen määrä oli 359 miljoonaa euroa. Suomen menestys on ollut erityisen vahvaa tieto- ja viestintäteknologiassa, lääketieteessä sekä nano- ja materiaaliteknologian aloilla. Suomi on saanut Euroopan maista viidenneksi eniten rahoitusta, kun rahoituksen suhteuttaa väkilukuun.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.