Markkinoinnin maisteriopiskelijat visioivat tulevaisuuden kauppaa

Markkinoinnin maisteriopiskelijat Jutta Pekkarinen, Nelli Pylvinen, Aino Valonen ja Aino Malkamäki osallistuivat keväällä 2023 Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen tarjoamalle Kaupan liiketoimintamallit ja markkinointi -kurssille. Kaupan ala tuntui heistä kiinnostavalta ja suomenkielinen kurssi tarjosi mahdollisuuden oppia alan suomenkielistä sanastoa. Lisäksi he katsoivat, että jokaisen kauppatieteilijän on hyvä tutustua kaupan alan tarpeisiin, näkökulmiin ja prosesseihin, vaikkei kaupan ala olisikaan tulevaisuuden toiveala, sillä lukuisten yritysten tuotteet myydään joka tapauksessa kuluttajille kaupan kanavien kautta.
Kurssilla opiskelijat laativat harjoitustyön, jossa he ideoivat tulevaisuuden kauppaa. Jutta Pekkarinen ja Nelli Pylvinen laativat konseptin tulevaisuuden ruokakaupalle ja Aino Valonen ja Aino Malkamäki puolestaan vaatekaupalle.
Elämyksiä ruokakaupassa
Harjoitustyötä varten Pekkarinen ja Pylvinen tutustuivat kaupan alan ja kuluttajakäyttäytymisen trendejä selvittäneisiin tutkimuksiin. Lisäksi he kysyivät joukolta 25-36 -vuotiaita kuluttajia näiden näkemyksiä 2030-luvun ruokakaupasta. He havaitsivat, että kuluttajat toivoivat kaupassa asioinnin olevan nykyistä helpompaa ja sujuvampaa. Tylsäksi koetun tuttujen perustuotteiden keräämisen sijaan kaupassa vietetty aika haluttaisiin mieluummin käyttää esimerkiksi uutuustuotteisiin tutustumiseen ja maistiaisten kokeilemiseen.
Havaintojen pohjalta syntyi ruokakauppakonsepti, jossa asiakas tilaa päivittäiset peruselintarvikkeet verkkokaupasta ja poimii ne mukaan kaupasta kotiin lähtiessään. Myymälässä asiakas voi puolestaan keskittyä uusista elämyksistä nauttimiseen ja ensiluokkaiseen asiakaspalveluun.

”Kehittämässämme konseptissa kauppa on kuin ruokatori tai kauppahalli, jossa värit, tuoksut ja tuote-esittelyt innostavat asiakkaita tutustumaan tuotteisiin ja kokeilemaan niitä. Asiakkaan ei tarvitse käyttää aikaa perustuotteiden, kuten maitotuotteiden tai leivän keräämiseen uuvuttavan pitkiltä hyllyiltä, vaan hän on jo ennalta tilannut ne verkosta, ja kaupan henkilökunta on kerännyt ne valmiiksi”, Pylvinen kertoo.
Opiskelijoiden kehittämässä konseptissa pääpaino on siis myymälöissä ja niiden elämyksellisyydessä. Kitkattomasti toimiva verkkokauppa, jota asiakas käyttää peruselintarvikkeiden ostamiseen, tukee myymäläkonseptia.
”Myymälästä asiakas hakee herkuttelua, ruokaelämyksiä ja heräteostoksia ja verkkokaupasta hän ostaa tutut vakiotuotteet arjen sujuvoittamiseksi. Lisäarvo syntyy myyntikanavien integroinnista vastaamaan juuri tämän kohderyhmän tarpeita”, Pekkarinen sanoo.
Vaatekauppa, jossa vastuullisuus yhdistyy elämyksellisyyteen
Myös Aino Valosen ja Aino Malkamäen suunnittelema tulevaisuuden vaatekauppa panostaa monikanavaisuuteen. Samanaikaisesti johtotähtenä on myös vastuullisuus, joka tässä konseptissa merkitsee muun muassa kotimaisuutta, kierrätettävyyttä, kohtuullista hintaa sekä sitä, että tuotteiden hinnoittelu on läpinäkyvää.
”Tiedämme, että 58 % kuluttajista haluaa vastuullisempaa ostokäyttäytymistä, mutta nuorelle ja trenditietoiselle kuluttajalle ei välttämättä ole tarjolla mieluisia vastuullisesti tuotettuja vaatteita. Meidän konseptoimamme vaatekauppa tarjoaa vastuullisesti tuotettuja, tyylikkäitä, kohtuuhintaisia, helppokäyttöisiä ja yhdisteltäviä arkivaatteita juuri tälle 18-34 -vuotiaista koostuvalle kohderyhmälle”, Aino Valonen kertoo.
”Tekemistämme kuluttajahaastatteluista saimme idean lisätä tuotteiden hintalappuihin QR-koodin, josta asiakas näkee vaatteen hintaan vaikuttaneet tekijät, kuten valmistuksen ja logistiikan kustannukset, sekä kaupan marginaalin. Myös pre-order -mallisto, jossa asiakas voi halutessaan tehdä pieniä muutoksia esimerkiksi hihan tai helman pituuteen, tukee vastuullisuutta painottavaa perusajatustamme, jonka mukaan emme tuota mitään ylimääräistä.”
Toinen vaatekauppakonseptin tärkeä ominaisuus on omnikanavaisuus. Se tarkoittaa kivijalkaliikettä, josta asiakas löytää miellyttävän myymäläympäristön, ystävällisen ja avuliaan henkilökunnan, sekä esimerkiksi rajoitetun erän mallistoja, pop up -myyntipisteitä ja niiden ympärille rakennettuja elämyksellisiä tapahtumia. Toisaalta se tarkoittaa verkkokauppaa, joiden avulla asiakas voi vaikkapa tilata vaatteen verkkokaupasta myymälään, jossa hän voi sovittaa sitä ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Tai mobiilisovellusta, josta asiakas näkee, mitä kokoja kivijalkaliikkeessä on tarjolla sovitettavaksi.
”Tavoitteena on luoda omnikanavaisuuden avulla saumaton ja helppo asiakaskokemus, jonka uskomme myös kasvattavan asiakkaiden uskollisuutta brändiämme kohtaan”, Aino Valonen sanoo.

Poikkeuksellisen korkeatasoisia harjoitustöitä
Kaupan liiketoimintamallit ja markkinointi -kurssi on maisteritason kurssi, joka avaa opiskelijoille kaupan alan erityiskysymyksiä, alan toimintalogiikkaa sekä strategisia lähtökohtia operatiivisille markkinointitoimenpiteille. Kurssilla tarkastellaan erityisesti sitä, miten kaupan alan yritykset voivat organisoitua ja johtaa liiketoimintaansa kokonaisuutena kilpailukyvyn ja asiakasarvon kasvattamiseksi.
Kurssin vastuuluennoitsija professori Arto Lindblom kertoo, että osana kaupan kurssia tehtävissä harjoitustyössä opiskelijat pääsevät pienryhmissä visioimaan ennakkoluulottomasti kaupan alan tulevaisuutta ja ratkomaan kaupan kohderyhmävalintoihin, asiakaslupauksiin ja kilpailukeinoihin liittyviä kysymyksiä erilaiset megatrendit ja hiljaiset signaalit huomioon ottaen.
”Tämän kevään harjoitustyöt olivat poikkeuksellisen korkeatasoisia ja osoittivat hyvin, kuinka kokonaisvaltaisesti nuoret opiskelijat hahmottavat kaupan alan murrosta ja myös sitä, minkälaisin keinoin kauppa voi säilyttää vetovoimansa tulevaisuudessa. Olin todella vaikuttunut opiskelijoiden visiointikyvystä”, Lindblom kertoo.
”Harjoitustöissä nousivat vahvasti esille kaupan vastuullisuus ja monikanavaisuus sekä moniaistilliset elämykset. Etenkin kiertotalouden kasvuun uskotaan lujasti. Kiinnostavaa oli myös havaita se, ettei uusi teknologia ei noussut niin merkittävään rooliin tulevaisuuden kaupassa kuin olisi voinut ehkä olettaa. Monissa harjoitustyössä kivijalkamyymälä näytteli edelleen hyvin tärkeää roolia kaupan liiketoiminnassa.”
Myös opiskelijat pitivät kaupan alan kurssia erittäin antoisana ja hyödyllisenä.
”Kurssi sisälsi paljon akateemista, teoreettista kirjallisuutta, mutta juuri käytännön tekeminen oli todella opettavaista. Ylipäätään markkinoinnin opinnoissa yhdistyy kivalla tavalla luovuus ja analyyttinen ajattelu. Markkinointiosaamista tarvitaan esimerkiksi uusien konseptien luomisessa ja asiakkaiden tarpeiden tunnistamisessa, ja markkinointi onkin yhä tiiviimmin osa yrityksen strategiatyötä”, toteaa Jutta Pekkarinen.
Kaupan ala uudistuu parhaillaan monin tavoin ja pärjätäkseen tulevaisuuden muuttuvassa kilpailuympäristössä alan yritykset tarvitsevat paitsi korkeatasoista osaamista ja kovaa tietotaitoa, myös luovuutta. Professori Lindblomin mukaan kevään kurssi osoitti hyvin, että nuorissa Kauppakorkeakoulun opiskelijoissa on valtava potentiaali ja sekä kykyä että aitoa kiinnostusta ratkoa kaupan alan keskeisiä kysymyksiä paitsi analyyttisesti, myös luovasti.
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

Aalto-yliopiston sisustusarkkitehtuurin ja nykymuotoilun opiskelijatiimi voitti Habitare-suunnittelukilpailun 2023
Habitare-suunnittelukilpailu on tarkoitettu taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin opiskelijoille Suomessa. Tämän vuoden teemana kilpailussa oli ”Yhteisöllisyyden työkalut”. Teeman tarkoituksena oli rohkaista kilpailijoita muotoilemaan ja toteuttamaan uudenlaisia tapoja edistää yhdessäoloa ja vuorovaikutusta ihmisen mittakaavassa tai laajemminkin
ITP kuuluu Aalto-yliopiston kesään
Jälleen kesällä 2023 Information Technology Program -kurssin opiskelijat ratkoivat erilaisia liiketoimintahaasteita.