Lukiolaiset osallistuivat mikro- ja nanotekniikan kärkikurssille
Apulaisprofessori Hele Savin kertoi aurinkoenergian potentiaalista.
Micronovan, LUMA-keskus Aallon ja Olarin matematiikka- ja luonnontiedelukion järjestämällä kärkikurssilla Olarin ja Haukilahden lukiolaiset pääsivät tutustumaan siihen, millaista yliopisto-opiskelu ja tutkijan elämä on. Nelipäiväisellä kurssilla mm. perehdyttiin aurinkosähköön, ehdittiin tutkia sitä, miten led-valot toimivat, paneutua siihen, miksi nanotekniikkaa tehdään puhdastiloissa ja miltä maailma näyttää tutkijan mikroskoopin alla.
Kurssin suosiosta kertoo se, että kaikki halukkaat eivät tänä vuonna mahtuneet mukaan. Kurssille osallistui 18 opiskelijaa.
Ensimmäisen päivän teemana oli aurinkosähkö. Aurinkokennojen hyötysuhde-ennätyksen tutkimusryhmänsä kanssa tehnyt apulaisprofessori Hele Savin perehdytti lukiolaisia siihen, miten aurinkonenergiasta saadaan sähköä. Teoriatietoa tarvittiin päivän rastitehtävissä.
– Aurinkosähkö on tärkeä ala tulevaisuudessa, joka tulee työllistämään paljon, sanoi Savin.
Etenkin lukiolaisten tulevaa työelämää ajatellen energiakysymykset ovat kiinnostavassa roolissa.
Rasteilla sovellettiin oppeja käytäntöön
Opiskelijajoukko jaettiin kolmeen ryhmään. Jokaisen ryhmän tehtävänä oli ensimmäisen kurssipäivän aikana ratkaista kolme rastia.
Pahvilaatikosta löytyi materiaalia sähköauton pienoismallin rakentamiseen.
Ensimmäisellä rastilla rakennettiin akkuparistokäyttöinen sähköauton pienoismalli, joka täytyi saada liikkeelle aurinkoenergialla. Lukiolaisryhmän piti esimerkiksi laskea varaus, joka tarvittiin liikuttamaan pienoismallia 30 metriä.
Toisella rastilla paneuduttiin erilaisiin kennotyyppeihin ja niiden rakenteisiin. Viimeisen rastilla pohdittiin aurinkoenergian hyödyntämismahdollisuuksia sekä Suomessa että ulkomailla.
Kurssin yksi perusajatuksista onkin, että tekemisen kautta tieteen kysymyksiä on helppo konkretisoida opiskelijoille. Lisäksi kurssin avulla halutaan tuoda tutuksi matemaattisluonnontieteellisiä, eli LUMA-aineita ja lisätä kiinnostusta näitä aineita kohtaan. Ryhmien ohjaajina toimivat kandi- ja maisteriopiskelijat, tai jo tohtoriksi väitelleet. Heiltä pystyi tehtävien ratkomisen lomassa kyselemään kokemuksia yliopistoelämästä ja –opiskelusta.
Kuvat: Annika Artimo / Aalto-yliopisto
***
LUMA-toimintaa Otaniemessä
Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla sekä lasten ja nuorten harrastuneisuutta näissä aiheissa.
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

Veera Repka: Otaniemi-kuplaan imautuu helposti mukaan
"Jos joku kävelisi kengissäni samalla tapaa opintojen alkuvaiheessa, toivoisin, että hän ei yrittäisi heti saavuttaa kaikkea. Itselleen voi antaa aikaa ja käydä omalla painollaan asioita läpi."
Kauppakorkeakoulun dekaani: Jaamme huolen opiskelijoiden jaksamisesta
Haluamme varmistaa, etteivät opiskelijat uuvu opintojen aikana.
Opetusassistentin paikkoja auki keväälle 2024
Opetusassistentteja Sähkötekniikan ja automaation laitokselle kevätlukukaudelle 2024