Uutiset

Lukiolaiset osallistuivat mikro- ja nanotekniikan kärkikurssille

Kurssilla tutustuttiin mikro- ja nanotieteisiin niin teoriassa kuin käytännössäkin.

Apulaisprofessori Hele Savin kertoi aurinkoenergian potentiaalista.

Micronovan, LUMA-keskus Aallon ja Olarin matematiikka- ja luonnontiedelukion järjestämällä kärkikurssilla Olarin ja Haukilahden lukiolaiset pääsivät tutustumaan siihen, millaista yliopisto-opiskelu ja tutkijan elämä on. Nelipäiväisellä kurssilla mm. perehdyttiin aurinkosähköön, ehdittiin tutkia sitä, miten led-valot toimivat, paneutua siihen, miksi nanotekniikkaa tehdään puhdastiloissa ja miltä maailma näyttää tutkijan mikroskoopin alla.

Kurssin suosiosta kertoo se, että kaikki halukkaat eivät tänä vuonna mahtuneet mukaan. Kurssille osallistui 18 opiskelijaa.

Ensimmäisen päivän teemana oli aurinkosähkö. Aurinkokennojen hyötysuhde-ennätyksen tutkimusryhmänsä kanssa tehnyt apulaisprofessori Hele Savin perehdytti lukiolaisia siihen, miten aurinkonenergiasta saadaan sähköä. Teoriatietoa tarvittiin päivän rastitehtävissä.

– Aurinkosähkö on tärkeä ala tulevaisuudessa, joka tulee työllistämään paljon, sanoi Savin.

Etenkin lukiolaisten tulevaa työelämää ajatellen energiakysymykset ovat kiinnostavassa roolissa.

Rasteilla sovellettiin oppeja käytäntöön

Opiskelijajoukko jaettiin kolmeen ryhmään. Jokaisen ryhmän tehtävänä oli ensimmäisen kurssipäivän aikana ratkaista kolme rastia.

Pahvilaatikosta löytyi materiaalia sähköauton pienoismallin rakentamiseen.

Ensimmäisellä rastilla rakennettiin akkuparistokäyttöinen sähköauton pienoismalli, joka täytyi saada liikkeelle aurinkoenergialla. Lukiolaisryhmän piti esimerkiksi laskea varaus, joka tarvittiin liikuttamaan pienoismallia 30 metriä.

Toisella rastilla paneuduttiin erilaisiin kennotyyppeihin ja niiden rakenteisiin. Viimeisen rastilla pohdittiin aurinkoenergian hyödyntämismahdollisuuksia sekä Suomessa että ulkomailla.

Kurssin yksi perusajatuksista onkin, että tekemisen kautta tieteen kysymyksiä on helppo konkretisoida opiskelijoille. Lisäksi kurssin avulla halutaan tuoda tutuksi matemaattisluonnontieteellisiä, eli LUMA-aineita ja lisätä kiinnostusta näitä aineita kohtaan. Ryhmien ohjaajina toimivat kandi- ja maisteriopiskelijat, tai jo tohtoriksi väitelleet. Heiltä pystyi tehtävien ratkomisen lomassa kyselemään kokemuksia yliopistoelämästä ja –opiskelusta.

Kuvat: Annika Artimo / Aalto-yliopisto

***

LUMA-toimintaa Otaniemessä

Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla sekä lasten ja nuorten harrastuneisuutta näissä aiheissa.

luma.aalto.fi

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Iines Veistola
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Iines Veistola

”Nykyinen työni tarjoaa minulle juuri niitä asioita, joista koulussakin eniten nautin: saan oppia joka päivä uutta, tutkia mitä erilaisimpia ilmiöitä ja haastaa itseäni jatkuvasti.”, kertoo Kauppakorkeakoulun alumni Iines Veistola.
A portrait of Beatriz Ramírez.
Opinnot Julkaistu:

“Halusin suunnata uraani kohti kestävyyden teemoja”

Beatriz Ramírez kertoi tarinansa uuden uran rakentamisesta Suomessa osana avointa Finland Works -verkkokurssia.
kampus kesällä
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin äänestys ratkesi – voittajaksi valittiin puutarhapenkit

Keväällä 2021 Aalto-yliopiston opiskelijoilta kysyttiin, miten he haluaisivat käyttää 12 000 euroa yliopiston budjetista kampuksen kehittämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnin näkökulmasta.
Henri Salomaa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Henri Salomaa

”Työelämässä on tärkeää halu oppia, sillä osaaminen ja ammattitaito kehittyvät suurilta osin vasta käytännössä”, kertoo alumnimme Henri Salomaa, joka työskentelee Deloittella tilintarkastuksen Traineena ja samanaikaisesti opiskelee viimeistä vuotta laskentatoimen maisteriohjelmassa.