Uutiset

Lukiolaiset osallistuivat mikro- ja nanotekniikan kärkikurssille

Kurssilla tutustuttiin mikro- ja nanotieteisiin niin teoriassa kuin käytännössäkin.

Apulaisprofessori Hele Savin kertoi aurinkoenergian potentiaalista.

Micronovan, LUMA-keskus Aallon ja Olarin matematiikka- ja luonnontiedelukion järjestämällä kärkikurssilla Olarin ja Haukilahden lukiolaiset pääsivät tutustumaan siihen, millaista yliopisto-opiskelu ja tutkijan elämä on. Nelipäiväisellä kurssilla mm. perehdyttiin aurinkosähköön, ehdittiin tutkia sitä, miten led-valot toimivat, paneutua siihen, miksi nanotekniikkaa tehdään puhdastiloissa ja miltä maailma näyttää tutkijan mikroskoopin alla.

Kurssin suosiosta kertoo se, että kaikki halukkaat eivät tänä vuonna mahtuneet mukaan. Kurssille osallistui 18 opiskelijaa.

Ensimmäisen päivän teemana oli aurinkosähkö. Aurinkokennojen hyötysuhde-ennätyksen tutkimusryhmänsä kanssa tehnyt apulaisprofessori Hele Savin perehdytti lukiolaisia siihen, miten aurinkonenergiasta saadaan sähköä. Teoriatietoa tarvittiin päivän rastitehtävissä.

– Aurinkosähkö on tärkeä ala tulevaisuudessa, joka tulee työllistämään paljon, sanoi Savin.

Etenkin lukiolaisten tulevaa työelämää ajatellen energiakysymykset ovat kiinnostavassa roolissa.

Rasteilla sovellettiin oppeja käytäntöön

Opiskelijajoukko jaettiin kolmeen ryhmään. Jokaisen ryhmän tehtävänä oli ensimmäisen kurssipäivän aikana ratkaista kolme rastia.

Pahvilaatikosta löytyi materiaalia sähköauton pienoismallin rakentamiseen.

Ensimmäisellä rastilla rakennettiin akkuparistokäyttöinen sähköauton pienoismalli, joka täytyi saada liikkeelle aurinkoenergialla. Lukiolaisryhmän piti esimerkiksi laskea varaus, joka tarvittiin liikuttamaan pienoismallia 30 metriä.

Toisella rastilla paneuduttiin erilaisiin kennotyyppeihin ja niiden rakenteisiin. Viimeisen rastilla pohdittiin aurinkoenergian hyödyntämismahdollisuuksia sekä Suomessa että ulkomailla.

Kurssin yksi perusajatuksista onkin, että tekemisen kautta tieteen kysymyksiä on helppo konkretisoida opiskelijoille. Lisäksi kurssin avulla halutaan tuoda tutuksi matemaattisluonnontieteellisiä, eli LUMA-aineita ja lisätä kiinnostusta näitä aineita kohtaan. Ryhmien ohjaajina toimivat kandi- ja maisteriopiskelijat, tai jo tohtoriksi väitelleet. Heiltä pystyi tehtävien ratkomisen lomassa kyselemään kokemuksia yliopistoelämästä ja –opiskelusta.

Kuvat: Annika Artimo / Aalto-yliopisto

***

LUMA-toimintaa Otaniemessä

Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla sekä lasten ja nuorten harrastuneisuutta näissä aiheissa.

luma.aalto.fi

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Virtuaalinen valmistumisjuhla 2021
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijoiden juhla muuntui virtuaaliseksi

Koronapandemia on vienyt opiskelijoiden todistustenjakotilaisuudet zoomiin.
Terveystuoli, asiakkaan sormessa tutkimuslaite. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Miten millenniaalit näkevät sosiaali- ja terveyspalveluiden tulevaisuuden?

Deloittelle tehdyssä opiskelijoiden yritysprojektissa syntyi raikkaita ideoita.
Photo from short film No perkele
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Tervetuloa maailman pienimmälle elokuvafestivaalille Instagramiin!

Sinut on kutsuttu ensi-iltaan. @aaltoarts Instagram-tilillä esitetään seitsemän lyhytelokuvaa aikavälillä 26.4.-2.5.
Kevin Campbell in sunglasses and a Queen's University cap
Opinnot Julkaistu:

Kesäkoulun alumni Kevin Campbell: “Täydellinen siirtymä MBA-tutkinnosta uudelle uralle”

Yksi tämän kevään Digital Business Master Classin alumneista on kanadalainen Kevin Campbell.