Lukiolaiset osallistuivat mikro- ja nanotekniikan kärkikurssille

Kurssilla tutustuttiin mikro- ja nanotieteisiin niin teoriassa kuin käytännössäkin.

Apulaisprofessori Hele Savin kertoi aurinkoenergian potentiaalista.

Micronovan, LUMA-keskus Aallon ja Olarin matematiikka- ja luonnontiedelukion järjestämällä kärkikurssilla Olarin ja Haukilahden lukiolaiset pääsivät tutustumaan siihen, millaista yliopisto-opiskelu ja tutkijan elämä on. Nelipäiväisellä kurssilla mm. perehdyttiin aurinkosähköön, ehdittiin tutkia sitä, miten led-valot toimivat, paneutua siihen, miksi nanotekniikkaa tehdään puhdastiloissa ja miltä maailma näyttää tutkijan mikroskoopin alla.

Kurssin suosiosta kertoo se, että kaikki halukkaat eivät tänä vuonna mahtuneet mukaan. Kurssille osallistui 18 opiskelijaa.

Ensimmäisen päivän teemana oli aurinkosähkö. Aurinkokennojen hyötysuhde-ennätyksen tutkimusryhmänsä kanssa tehnyt apulaisprofessori Hele Savin perehdytti lukiolaisia siihen, miten aurinkonenergiasta saadaan sähköä. Teoriatietoa tarvittiin päivän rastitehtävissä.

– Aurinkosähkö on tärkeä ala tulevaisuudessa, joka tulee työllistämään paljon, sanoi Savin.

Etenkin lukiolaisten tulevaa työelämää ajatellen energiakysymykset ovat kiinnostavassa roolissa.

Rasteilla sovellettiin oppeja käytäntöön

Opiskelijajoukko jaettiin kolmeen ryhmään. Jokaisen ryhmän tehtävänä oli ensimmäisen kurssipäivän aikana ratkaista kolme rastia.

Pahvilaatikosta löytyi materiaalia sähköauton pienoismallin rakentamiseen.

Ensimmäisellä rastilla rakennettiin akkuparistokäyttöinen sähköauton pienoismalli, joka täytyi saada liikkeelle aurinkoenergialla. Lukiolaisryhmän piti esimerkiksi laskea varaus, joka tarvittiin liikuttamaan pienoismallia 30 metriä.

Toisella rastilla paneuduttiin erilaisiin kennotyyppeihin ja niiden rakenteisiin. Viimeisen rastilla pohdittiin aurinkoenergian hyödyntämismahdollisuuksia sekä Suomessa että ulkomailla.

Kurssin yksi perusajatuksista onkin, että tekemisen kautta tieteen kysymyksiä on helppo konkretisoida opiskelijoille. Lisäksi kurssin avulla halutaan tuoda tutuksi matemaattisluonnontieteellisiä, eli LUMA-aineita ja lisätä kiinnostusta näitä aineita kohtaan. Ryhmien ohjaajina toimivat kandi- ja maisteriopiskelijat, tai jo tohtoriksi väitelleet. Heiltä pystyi tehtävien ratkomisen lomassa kyselemään kokemuksia yliopistoelämästä ja –opiskelusta.

Kuvat: Annika Artimo / Aalto-yliopisto

***

LUMA-toimintaa Otaniemessä

Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla sekä lasten ja nuorten harrastuneisuutta näissä aiheissa.

luma.aalto.fi

 

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu