Lukiolaiset osallistuivat mikro- ja nanotekniikan kärkikurssille

Kurssilla tutustuttiin mikro- ja nanotieteisiin niin teoriassa kuin käytännössäkin.

Apulaisprofessori Hele Savin kertoi aurinkoenergian potentiaalista.

Micronovan, LUMA-keskus Aallon ja Olarin matematiikka- ja luonnontiedelukion järjestämällä kärkikurssilla Olarin ja Haukilahden lukiolaiset pääsivät tutustumaan siihen, millaista yliopisto-opiskelu ja tutkijan elämä on. Nelipäiväisellä kurssilla mm. perehdyttiin aurinkosähköön, ehdittiin tutkia sitä, miten led-valot toimivat, paneutua siihen, miksi nanotekniikkaa tehdään puhdastiloissa ja miltä maailma näyttää tutkijan mikroskoopin alla.

Kurssin suosiosta kertoo se, että kaikki halukkaat eivät tänä vuonna mahtuneet mukaan. Kurssille osallistui 18 opiskelijaa.

Ensimmäisen päivän teemana oli aurinkosähkö. Aurinkokennojen hyötysuhde-ennätyksen tutkimusryhmänsä kanssa tehnyt apulaisprofessori Hele Savin perehdytti lukiolaisia siihen, miten aurinkonenergiasta saadaan sähköä. Teoriatietoa tarvittiin päivän rastitehtävissä.

– Aurinkosähkö on tärkeä ala tulevaisuudessa, joka tulee työllistämään paljon, sanoi Savin.

Etenkin lukiolaisten tulevaa työelämää ajatellen energiakysymykset ovat kiinnostavassa roolissa.

Rasteilla sovellettiin oppeja käytäntöön

Opiskelijajoukko jaettiin kolmeen ryhmään. Jokaisen ryhmän tehtävänä oli ensimmäisen kurssipäivän aikana ratkaista kolme rastia.

Pahvilaatikosta löytyi materiaalia sähköauton pienoismallin rakentamiseen.

Ensimmäisellä rastilla rakennettiin akkuparistokäyttöinen sähköauton pienoismalli, joka täytyi saada liikkeelle aurinkoenergialla. Lukiolaisryhmän piti esimerkiksi laskea varaus, joka tarvittiin liikuttamaan pienoismallia 30 metriä.

Toisella rastilla paneuduttiin erilaisiin kennotyyppeihin ja niiden rakenteisiin. Viimeisen rastilla pohdittiin aurinkoenergian hyödyntämismahdollisuuksia sekä Suomessa että ulkomailla.

Kurssin yksi perusajatuksista onkin, että tekemisen kautta tieteen kysymyksiä on helppo konkretisoida opiskelijoille. Lisäksi kurssin avulla halutaan tuoda tutuksi matemaattisluonnontieteellisiä, eli LUMA-aineita ja lisätä kiinnostusta näitä aineita kohtaan. Ryhmien ohjaajina toimivat kandi- ja maisteriopiskelijat, tai jo tohtoriksi väitelleet. Heiltä pystyi tehtävien ratkomisen lomassa kyselemään kokemuksia yliopistoelämästä ja –opiskelusta.

Kuvat: Annika Artimo / Aalto-yliopisto

LUMA-toimintaa Otaniemessä

Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla sekä lasten ja nuorten harrastuneisuutta näissä aiheissa.

luma.aalto.fi

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.