Uutiset

Liikennetutkimuksen vaarana lukkiutuminen yksityisautoilun liikennejärjestelmään

Kestävämpi liikennejärjestelmä ei edellytä tiettyjen teknisten ongelmien ratkaisua, vaan asennemuutoksia.
aalto_university_robot-buses_700x400_fi_fi.jpg

Liikenne on 95-prosenttisesti riippuvainen öljystä, eikä sen aiheuttamia päästöjä ole onnistuttu laskemaan. Liikennetutkimus onkin ratkaisevassa roolissa energiaan, ilmastonmuutokseen ja terveyteen liittyvissä maailmanlaajuisissa haasteissa.

"Tutkimusresurssien käyttö teknologioiden, kuten robottiautojen kehittämiseen, johtaa yhä laajemmin nykyisenkaltaisen yksityisautoiluun perustuvan liikennejärjestelmän suosimiseen. Kun ajamisesta tulee automaattista, on ihmisiä todennäköisesti entistä vaikeampi saada ulos autoistaan", sanoo vieraileva professori Moshe Givoni Tel Avivin yliopistosta.   

Nopea teknologinen kehitys on tuonut liikennealalle uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimijoita. Näiden yhteydessä puhutaan usein ”älykkäästä liikkumisesta”.

"Nykypäivänä mitä tahansa uuteen teknologiakehitykseen ja innovointiin liittyvää pidetään helposti “älykkäänä”. Älykäs on kuitenkin viimeinen mieleeni tuleva sana, kun ajattelen suuntaa, johon markkinat ovat liikennesektoria viemässä."

Parempi ja kestävämpi liikennejärjestelmä ei edellytä tiettyjen teknisten ongelmien ratkaisua, vaan asennemuutoksia.

"Liikennetutkimuksen ja -politiikan tulisi tähdätä siihen, että ihmiset ymmärtävät julkisen liikenteen yksityisautoilua paremmaksi liikkumismuodoksi."

Kohti parempia matkustuskokemuksia

Matkustamiseen käytettävää aikaa pidetään nykyisin hukka-aikana. Sen sijaan, että matka-aikaa pyritään jatkuvasta minimoimaan ja liikenteestä tehdään entistä nopeampaa, olisi syytä pohtia kohtuullisen matkustusajan käsitettä.

"Matkapuhelimet voivat muuttaa hukka-ajan hyötyajaksi julkisessa liikenteessä. Pienilläkin asioilla, kuten toimivilla langattomilla yhteyksillä ja mukavilla istuimilla voidaan parantaa matkustuskokemusta ja houkutella ihmisiä julkisen liikenteen pariin."

Matkustustarvetta voidaan myös vähentää informaatio- ja kommunikaatioteknologioiden avulla. Tutkimusta on suunnattava niin ikään siihen, että parempien liikenneyhteyksien vaikutukset alueelliselle talouskehitykselle ymmärretään paremmin.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne saa professori Givonilta kehuja, vaikkakin hänellä on huolensa uuden länsimetron suhteen.  

"Uuden metrolinjan käyttöönotto ei ole parantanut Espoon alueen liikennejärjestelmää kokonaisuutena. Espoossa asuvien ja työssäkäyvien palvelutaso on laskenut useiden bussilinjojen lopettamisen myötä."

Professori Moshe Givoni esittää näkemyksiään liikennetutkimuksen ja -politiikan haasteista ja mahdollisuuksista seminaarissa, joka pidetään Espoossa, Otaniemessä 19. joulukuutta osoitteessa Otakaari 4, sali 216.

http://www.aalto.fi/en/current/events/2017-12-04-004/

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Piano Top Loungessa
Kampus, Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Opiskelijat päättivät: kaksi yhteiskäyttöistä pianoa saapui kampukselle

Aalto-yliopiston opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin projektin voittajaksi nousi yhteiskäyttöinen piano.
Nesteen polttoainejalostamon tankit Porvoossa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yhteistyö Aallon kanssa tuo Nesteelle merkittävää taloudellista hyötyä

Yhteistyön tuloksena Nesteen polttoainetutkimukseen tuotiin digitaalisia työkaluja perinteisen testaamisen rinnalle.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Virtuaalinen kirjastokortti koekäytössä

Virtuaalinen kirjastokortti koekäytössä
Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.