Uutiset

Liikennetutkimuksen vaarana lukkiutuminen yksityisautoilun liikennejärjestelmään

Kestävämpi liikennejärjestelmä ei edellytä tiettyjen teknisten ongelmien ratkaisua, vaan asennemuutoksia.
aalto_university_robot-buses_700x400_fi_fi.jpg

Liikenne on 95-prosenttisesti riippuvainen öljystä, eikä sen aiheuttamia päästöjä ole onnistuttu laskemaan. Liikennetutkimus onkin ratkaisevassa roolissa energiaan, ilmastonmuutokseen ja terveyteen liittyvissä maailmanlaajuisissa haasteissa.

"Tutkimusresurssien käyttö teknologioiden, kuten robottiautojen kehittämiseen, johtaa yhä laajemmin nykyisenkaltaisen yksityisautoiluun perustuvan liikennejärjestelmän suosimiseen. Kun ajamisesta tulee automaattista, on ihmisiä todennäköisesti entistä vaikeampi saada ulos autoistaan", sanoo vieraileva professori Moshe Givoni Tel Avivin yliopistosta.   

Nopea teknologinen kehitys on tuonut liikennealalle uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimijoita. Näiden yhteydessä puhutaan usein ”älykkäästä liikkumisesta”.

"Nykypäivänä mitä tahansa uuteen teknologiakehitykseen ja innovointiin liittyvää pidetään helposti “älykkäänä”. Älykäs on kuitenkin viimeinen mieleeni tuleva sana, kun ajattelen suuntaa, johon markkinat ovat liikennesektoria viemässä."

Parempi ja kestävämpi liikennejärjestelmä ei edellytä tiettyjen teknisten ongelmien ratkaisua, vaan asennemuutoksia.

"Liikennetutkimuksen ja -politiikan tulisi tähdätä siihen, että ihmiset ymmärtävät julkisen liikenteen yksityisautoilua paremmaksi liikkumismuodoksi."

Kohti parempia matkustuskokemuksia

Matkustamiseen käytettävää aikaa pidetään nykyisin hukka-aikana. Sen sijaan, että matka-aikaa pyritään jatkuvasta minimoimaan ja liikenteestä tehdään entistä nopeampaa, olisi syytä pohtia kohtuullisen matkustusajan käsitettä.

"Matkapuhelimet voivat muuttaa hukka-ajan hyötyajaksi julkisessa liikenteessä. Pienilläkin asioilla, kuten toimivilla langattomilla yhteyksillä ja mukavilla istuimilla voidaan parantaa matkustuskokemusta ja houkutella ihmisiä julkisen liikenteen pariin."

Matkustustarvetta voidaan myös vähentää informaatio- ja kommunikaatioteknologioiden avulla. Tutkimusta on suunnattava niin ikään siihen, että parempien liikenneyhteyksien vaikutukset alueelliselle talouskehitykselle ymmärretään paremmin.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne saa professori Givonilta kehuja, vaikkakin hänellä on huolensa uuden länsimetron suhteen.  

"Uuden metrolinjan käyttöönotto ei ole parantanut Espoon alueen liikennejärjestelmää kokonaisuutena. Espoossa asuvien ja työssäkäyvien palvelutaso on laskenut useiden bussilinjojen lopettamisen myötä."

Professori Moshe Givoni esittää näkemyksiään liikennetutkimuksen ja -politiikan haasteista ja mahdollisuuksista seminaarissa, joka pidetään Espoossa, Otaniemessä 19. joulukuutta osoitteessa Otakaari 4, sali 216.

http://www.aalto.fi/en/current/events/2017-12-04-004/

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Sohjoa-robottibussi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kari Tammi: Suomi on itseohjautuville autoille kova pala vielä pitkään

Itseohjautuvat autot saattavat olla osa liikennettä 2030-luvulla. Suomen kaltaisessa äärimmäisten sääolojen maassa autonominen ajaminen yleistyy kuitenkin myöhemmin, sanoo professori Kari Tammi.
Research group members at Karjaa medieval church in May 2020. Photo: Panu Savolainen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Koneen säätiöltä iso rahoitus Suomen keskiaikaisen puurakennusperinnön tutkimiseen

Arkkitehtuurin historian apulaisprofessori Panu Savolaisen tutkimusryhmälle 347 000 euron rahoitus.
Photo: Mika Huisman
Tutkimus ja taide Julkaistu:

New Media MA-opinnäytetyöesittelyt / Ma 13.12.2021

Tervetuloa seuraamaan New Median MA-opinnäytetyöesittelyitä!
ConnectToBrain research. Photo: Mikko Raskinen
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteistutkimukselle yli 2 miljoonaa masennuksen mekanismien tunnistamiseen

Marraskuussa alkanut Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston uusi neurotieteen yhteistyöprojekti on saanut kansainvälisestä Wellcome Leap -organisaation Multi-Channel Psych -ohjelmasta yli 2 miljoonan euron kolmivuotisen tutkimusrahoituksen.