Liikennetutkimuksen vaarana lukkiutuminen yksityisautoilun liikennejärjestelmään

Kestävämpi liikennejärjestelmä ei edellytä tiettyjen teknisten ongelmien ratkaisua, vaan asennemuutoksia.
aalto_university_robot-buses_700x400_fi_fi.jpg

Liikenne on 95-prosenttisesti riippuvainen öljystä, eikä sen aiheuttamia päästöjä ole onnistuttu laskemaan. Liikennetutkimus onkin ratkaisevassa roolissa energiaan, ilmastonmuutokseen ja terveyteen liittyvissä maailmanlaajuisissa haasteissa.

"Tutkimusresurssien käyttö teknologioiden, kuten robottiautojen kehittämiseen, johtaa yhä laajemmin nykyisenkaltaisen yksityisautoiluun perustuvan liikennejärjestelmän suosimiseen. Kun ajamisesta tulee automaattista, on ihmisiä todennäköisesti entistä vaikeampi saada ulos autoistaan", sanoo vieraileva professori Moshe Givoni Tel Avivin yliopistosta.   

Nopea teknologinen kehitys on tuonut liikennealalle uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimijoita. Näiden yhteydessä puhutaan usein ”älykkäästä liikkumisesta”.

"Nykypäivänä mitä tahansa uuteen teknologiakehitykseen ja innovointiin liittyvää pidetään helposti “älykkäänä”. Älykäs on kuitenkin viimeinen mieleeni tuleva sana, kun ajattelen suuntaa, johon markkinat ovat liikennesektoria viemässä."

Parempi ja kestävämpi liikennejärjestelmä ei edellytä tiettyjen teknisten ongelmien ratkaisua, vaan asennemuutoksia.

"Liikennetutkimuksen ja -politiikan tulisi tähdätä siihen, että ihmiset ymmärtävät julkisen liikenteen yksityisautoilua paremmaksi liikkumismuodoksi."

Kohti parempia matkustuskokemuksia

Matkustamiseen käytettävää aikaa pidetään nykyisin hukka-aikana. Sen sijaan, että matka-aikaa pyritään jatkuvasta minimoimaan ja liikenteestä tehdään entistä nopeampaa, olisi syytä pohtia kohtuullisen matkustusajan käsitettä.

"Matkapuhelimet voivat muuttaa hukka-ajan hyötyajaksi julkisessa liikenteessä. Pienilläkin asioilla, kuten toimivilla langattomilla yhteyksillä ja mukavilla istuimilla voidaan parantaa matkustuskokemusta ja houkutella ihmisiä julkisen liikenteen pariin."

Matkustustarvetta voidaan myös vähentää informaatio- ja kommunikaatioteknologioiden avulla. Tutkimusta on suunnattava niin ikään siihen, että parempien liikenneyhteyksien vaikutukset alueelliselle talouskehitykselle ymmärretään paremmin.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne saa professori Givonilta kehuja, vaikkakin hänellä on huolensa uuden länsimetron suhteen.  

"Uuden metrolinjan käyttöönotto ei ole parantanut Espoon alueen liikennejärjestelmää kokonaisuutena. Espoossa asuvien ja työssäkäyvien palvelutaso on laskenut useiden bussilinjojen lopettamisen myötä."

Professori Moshe Givoni esittää näkemyksiään liikennetutkimuksen ja -politiikan haasteista ja mahdollisuuksista seminaarissa, joka pidetään Espoossa, Otaniemessä 19. joulukuutta osoitteessa Otakaari 4, sali 216.

http://www.aalto.fi/en/current/events/2017-12-04-004/

Lisää tästä aiheesta

Wood.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Metsä ja innovaatiot toivat Aalto-yliopistoon yli 30 suurlähettilästä

Kestävyys, vastuullisuus ja ilmastonmuutoksen torjunta ovat tärkeä osa Suomen kuvaa maailmalla.
Kuva: Tuomas Uusheimo.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto isännöi EURO2022-konferenssin noin 2500 operaatiotutkijalle

Kesän 2022 konferenssin järjestää Suomen operaatiotutkimusseura yhteistyössä Aalto-yliopiston operaatiotutkimuskeskuksen (ACOR) sekä Aalto-yliopiston matematiikan ja systeemianalyysin ja tieto- ja palvelujohtamisen laitosten kanssa.
Falling Walls
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Voita matka Berliinin Falling Walls –pitchauskilpailuun

Suomen kilpailu järjestetään Design Factorylla Otaniemessä 19. syyskuuta. Ilmoittaudu mukaan 5. syyskuuta mennessä.
Nanocellulose bicycle Photo: Eeva Suorlahti
Yhteistyö, Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tulevaisuuden kestäviä elämäntapoja esillä Otaniemessä

Yksi Helsinki Design Weekin päätapahtumista, Designs for a Cooler Planet, esittelee Aalto-yliopiston monialaisia tulevaisuuden ratkaisuja, kuten nanoselluloosapolkupyörän, mikrobikuulokkeet ja Ioncell-vaatteita.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu