Leivinhiivalla sinilevän myrkkyjen kimppuun

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston opiskelijoiden joukkue osallistuu kansainväliseen synteettisen biologian alan iGem-kilpailuun syksyllä.

Valokuvassa iGem-kilpailutiimin Aalto-yliopiston opiskelijat. Kuva: Pezhman Mohammadi / Aalto-yliopisto.

Miten leivinhiivalla voitaisiin ratkaista sinileväongelma? Tätä ovat pohtineet Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston opiskelijoiden joukkue, joka osallistuu kansainväliseen synteettisen biologian alan iGem-kilpailuun syksyllä.

Normaaleista eliöistä löytyy paljon erilaisia ominaisuuksia, jotka ovat evoluution myötä hioutuneet tehokkaiksi. Esimerkiksi hämähäkin verkot voivat olla terästäkin vahvempia ja joillakin bakteereilla on kyky hyödyntää tiettyjä haitallisia aineita. Synteettisen biologian avulla voidaan ottaa luonnosta normaalisti löytyviä ominaisuuksia ja hyödyntää niitä teollisuudessa esimerkiksi uusien parempien materiaalien kehittämisessä tai lääketieteessä uusien parannuskeinojen löytämiseksi esimerkiksi syöpään.

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston joukkue käyttää synteettisen biologian keinoin muokattua leivinhiivaa sinilevän myrkkyjen havaitsemiseen ja poistamiseen. Tavoitteena on kehittää testi, joka tunnistaa myrkyt, leivinhiivan entsyymi puolestaan hajottaa myrkyt.

Tieteen tekemistä oikeassa elämässä

Kilpailun huipentava Giant Jamboree on 27.–31.10.2016 Bostonissa, mutta itse kilpailu alkoi jo keväällä ja jatkuu Bostoniin asti. Ryhmä aloitti maaliskuun alussa ideoimaan projektia. Kevään aikana he ovat kehittäneet ideaa ja nyt kesällä ryhmä on päässyt tekemään kunnolla töitä laboratoriossakin.

– Kilpailuun osallistuminen on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kokemaan millaista tieteen tekeminen on oikeassa elämässä. Samalla pääsee oppimaan asioita myös muilta aloilta. Joukkueessa on biotekniikan ja kemian tekniikan lisäksi myös esimerkiksi matemaatikkoja, joukkueen kapteenina toimiva Laura Laiho toteaa. Aalto-yliopistosta kilpailuun osallistuvat Pihla Savola, Emilia Broman, Saara Hiltunen, Hele Haapaniemi, Antti Koistinen ja Rashad Ismayilzada.

Kilpailuun on rekisteröitynyt yli 300 joukkuetta ja kilpailijoita on tuhansia. Osallistujat pääsevät samalla verkostoitumaan alan tekijöiden kanssa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin ja luomaan kontakteja alan tulevien tekijöiden kanssa.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa