Lahjoitus mahdollisti uudenlaisen vesialan tohtorikoulun

Motivoiva ja yhteisöllinen polku kohti väitöskirjaa toteutetaan Maa- ja vesitekniikan tuki ry:n lahjoituksen ansiosta.
Vesi ja kehitys -tutkimusryhmän jäseniä vasemmalta: Pekka Kinnunen, Maija Taka, Lauri Ahopelto, Amy Fallon, Olli Varis ja Venla Niva. Kuva: Nita Vera.

Väitöstutkimus on monen asian summa. Tohtoriksi aikovan on osattava hahmottaa kokonaisuuksia, ajatella kriittisesti ja itsenäisesti sekä hallita tutkimusmenetelmät, kirjallisuus ja hyvät tieteelliset käytänteet. Osaamista pitää pystyä soveltamaan työelämässä, ja sitkeyttäkin tarvitaan.

Kannustavia toimintatapoja

Rakennetun ympäristön laitoksen Vesi ja kehitys -tutkimusryhmä on aloittanut hankkeen, jossa tohtorinkoulutukseen tuodaan uudenlaisia kestäviä ja kannustavia toimintatapoja. Nelivuotinen hanke käynnistettiin kahden miljoonan euron lahjoituksen turvin, jonka myönsi Maa- ja vesitekniikan tuki.

Ryhmässä tutkitaan ajankohtaisia globaaleja vesikysymyksiä, veden ja kehityksen vuorovaikutusta sekä kestävää teknologiaa. Mukana on tällä hetkellä kuusi tohtorikoulutettavaa, jotka ovat aloittaneet väitöstutkimuksensa vuonna 2017. Heitä ohjaavat professori Olli Varis ja apulaisprofessori Matti Kummu. Jatkuvaa lähitukea tarjoaa tutkijatohtori Maija Taka, joka toimii hankkeen koordinaattorina. Tiimillä on myös kansainvälinen ohjausryhmä, joka sparraa niin tutkimuksen sisältöjä kuin työtapojakin.

Ohjaus ja tuki tärkeää

”Ajatuksenamme on tehdä väitöskirjaan johtavasta prosessista henkilökohtaisen oppimisen polku, jonka varrella opitaan ja löydetään uutta”, kertoo Olli Varis.

Hankkeessa painotetaan niin ohjauksen ja tuen kuin vertaisoppimisenkin merkitystä. Väitöskirjaprosessi on systemaattinen, ja molemmat osapuolet sitoutuvat työn etenemiseen.

Tohtorikoulutettava Venla Niva valmistui kesäkuussa diplomi-insinööriksi ja tutkii nyt slummeja ja niiden asemaa kaupungin ja ympäröivän maaseudun välissä.  

”Tarkastelen vesiturvallisuuden ja slummiutumisen välisiä kytköksiä ja miten hallinto voisi ohjata kasvua kestäväksi. Ryhmästä on suuri apu työssäni, tapaamme tiiviisti ja olemme suurin piirtein samassa väitöstutkimuksen vaiheessa”, Niva kertoo.

Tulevaisuuden vastuullisia asiantuntijoita

Hankkeessa mukana olevista opiskelijoista hioutuu itsenäisiä ja osaavia tutkijoita, joilla on valmiudet toimia työelämässä myös tiedemaailman ulkopuolella.   

”Käytännön taidot sekä tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus ovat meillä tärkeässä roolissa. Tavoitteenamme on kouluttaa tulevaisuuden osaajia, vastuullisia vesialan asiantuntijoita ja ongelmanratkaisijoita tarttumaan maailman suuriin haasteisiin”, Olli Varis linjaa.

Vesi ja kehitys -tutkimusryhmän tohtorikoulutettavat oppivat yhdessä, omia tutkimuskysymyksiä pohditaan usein muiden tiimiläisten kanssa.

”Mallimme on osoittautunut hyvin toimivaksi. Sitä on helppo soveltaa muillekin aloille”, Olli Varis sanoo.

aalto.fi/lahjoita
Aalto-yliopiston saamia lahjoituksia käytetään korkeatasoiseen opetukseen ja tutkimukseen. Verovähennyskelpoisten lahjoitusten alaraja on 850 euroa. Yliopisto voi ottaa vastaan myös testamenttilahjoituksia.

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 21 tammikuussa 2018. (issuu.com)

Lisää tästä aiheesta

Karin Krokfors, kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

"Meidän on katsottava menneisyyteen voidaksemme suunnitella tulevaisuuden rakennuksia”

Arkkitehti Karin Krokforsin mielestä rakennukset olisi suunniteltava ajan myötä mukautuviksi. Ja menneisyydestä löytyy paljon esimerkkejä, joista voimme ottaa oppia.
New York_June 2019
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Uudet biomateriaalit ja niiden mahdollisuudet markkinoilla kiinnostavat Yhdysvalloissa

Voidaanko biopohjaisilla materiaaleilla korvata muovia teollisessa mittakaavassa? Voiko ympäristöystävällinen tekstiilituotanto olla kannattavaa?
DigiEduHack 2019 - co-create the future of digital education
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

DigiEduHack ratkaisee digitaalisen oppimisen haasteet – ilmoita organisaatiosi mukaan nyt!

DigiEduHack-tapahtuman tavoitteena on kehittää ratkaisuja digitaalisen oppimisen haasteisiin. Samanaikaisesti järjestettävät hackathon-tapahtumat tuovat ihmiset eri puolilta maailmaa yhteisen tavoitteen äärelle. Ilmoita organisaatiosi mukaan, ja valjasta oma ja maailmanlaajuinen yhteisö löytämään ratkaisu suurimpaan teitä koskettavaan digitaalisen oppimisen haasteeseen.
Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat puisen paviljongin Designmuseon eteen

Paviljonki on suomalais-brittiläinen moderni tulkinta teehuoneesta.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu