LÄHIÖPRIDE-hankkeessa tutkitaan lähiömielikuvien ja rakennetun ympäristön suhdetta

Monitieteinen hanke yhdistää arkkitehtuurin historian, sosiologian, kriittisen kulttuuriperinnön ja maisema-arkkitehtuurin tutkimuksen. Tutkimukseen ja työpajoihin pohjaava hanke tähtää lähiöiden kestävään tulevaisuuteen.
Kerrostalo ja kallioita

Lähiöpriden tavoitteena on edistää lähiöympäristöjen kestävää korjaamista tunnistamalla niiden arvotekijöitä asukkaille ja osallisille. Hankkeessa tutkitaan lähiöihin liitettyjä mielikuvia sekä lähiöiden arkkitehtuuria ja maisema-arkkitehtuuria identiteettien rakennusaineena.

Hankkeessa pyritään tuottamaan tietoa lähiöympäristöihin liittyvistä mielikuvista ja identiteeteistä tutkimalla niiden muotoutumista, tunnistamalla tämänhetkisiä lähiödiskursseja, kartoittamalla erilaisia asuinalueidentiteettejä, niiden ajallisia muutoksia, ylisukupolvisia siirtymiä ja katkoksia sekä tutkimalla lähiöympäristöjen viheralueiden ja ulkotilojen merkitystä alueen asukkaille Espoon Matinkylän tapaustutkimuksessa.

Lähiöt ovat Suomen kaupungistumisen historian suurin yksittäinen murrostekijä, ja ne ovat nyt monet ehtineet puolen vuosisadan ikään. Alkuaan lähiö oli merkityksiltään positiivinen sana ja käsite. Siitä pyrittiin eroon 1960-luvun lopulta alkaen, jolloin se alkoi saada negatiivisia merkityksiä.

”Esimerkiksi Matinkylää markkinoitiin 1970-luvun alussa ”kaupunkina”, ei lähiönä, ja yhtä lailla nykyään sanasta pyristellään eroon, kun rakennetaan uusia alueita. Tämä on nähtävissä esimerkiksi Kruunuvuorenrantaa koskevassa julkisessa keskustelussa. Toisaalta vanhoissa lähiöissä nostaa päätään uudenlainen asuinalueylpeys, siitä tulee hankkeemme nimi Lähiöpride”, toteaa hanketta vetävä Aalto-yliopiston arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessori Panu Savolainen.

Paikallisyhteisö mukana Matinkylän tapaustutkimuksessa

Espoon Matinkylän tapaustutkimuksessa osallistetaan paikallisyhteisöjä ja tarkastellaan mm. tilojen ja lähiympäristön merkitystä yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin tukena.  Lisäksi tutkitaan maisema-arkkitehtuurin ja kaupunkivihreän kulttuurisia ja kaupunkiekologisia resursseja ja luodaan keinoja näiden resurssien osallistavaan yhteiskehittämiseen ja vaalimiseen kaupunkisuunnittelussa, mm. soveltamalla alueellisen viherkertoimen menetelmää.

Hankkeen tulokset ja vaikuttavuus toteutuvat tutkimusartikkeleina, yleistajuisena keskustelualoitteena sekä suunnitteluun ja paikallisyhteisöille suunnattuina työpajoina.

Hanke osa lähiöohjelmaa

Alkuvuonna 2021 käynnistynyt kaksivuotinen hanke toteutetaan kahden yliopiston konsortiohankkeena. Hankkeen työryhmään kuuluvat Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitokselta apulaisprofessori Panu Savolainen, tutkijatohtori Laura Berger, tutkijatohtori Ira Verma, professori Ranja Hautamäki sekä Turun kaupunkitutkimuksen tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila Turun yliopistosta. Hankkeessa työskentelee lisäksi useita projektityöntekijöitä, ja vuoden 2021 lopussa aloittaa yksi tutkijatohtori lisää.

Hanke kuuluu ympäristöministeriön Lähiöohjelmaan 2020–2022.

Hankkeen kotisivu

Instagram & Twitter: @lahiopride #lähiöpride

Lähiöohjelman hankkeita voi seurata sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #lähiöohjelma.

Lisätietoja:

Panu Savolainen
Apulaisprofessori, FT, arkkitehti SAFA

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa