Lähes puolet pk-yrityksistä on hakenut koronakriisissä julkista tukea, vain alle kuudesosa pankkilainaa

Keltainen Aalto-kynä, kuvituskuva

Aalto-yliopiston, Erasmus-yliopiston (Hollanti) ja St. Gallenin yliopiston (Sveitsi) tutkijaryhmä on selvittänyt suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten rahoitusvaihtoehtoja ja tulevaisuudennäkymiä koronakriisissä. Kyselytutkimuksen otos koostui 1–250 työntekijän yrityksistä, joiden yhteystiedot saatiin Suomen Yrittäjiltä ja Bisnode-palvelusta. 1 009 yritystä vastasi kyselyyn aikavälillä 27.5.–8.6.2020.

47 % vastanneista yrityksistä ilmoitti, etteivät käteisvarat riitä yli puolta vuotta ilman julkista avustusta tai uutta rahoitusta. Myynti on laskenut keskimäärin 26 %.

44 % vastanneista yrityksistä on hakenut julkista avustusta Business Finlandilta, ELY-keskukselta tai kunnalta. Sen sijaan vain 16 % vastanneista yrityksistä on hakenut uutta pankkilainaa. Myönnettyjen lainojen keskikorko oli 2,8 %.

Yritykset, jotka eivät ole hakeneet lainaa, perustelevat päätöstään seuraavasti: yritykseni ei tarvitse lisää lainaa (53 %), lainan ottaminen lisäisi riskiä (29 %), lainan kustannukset ovat liian korkeat (13 %), vaaditut vakuudet ovat liian suuria (7 %).

Yleisimpiä tapoja sopeuttaa toimintaa ovat olleet: suunniteltujen investointien lykkääminen (30 %), työntekijöiden lomautukset (29 %), yrittäjän palkkojen tai osinkojen maksamatta jättäminen (20 %).

Tutkimusryhmä tulee julkaisemaan nyt kerätyn aineiston pohjalta tarkempia analyysejä rahoitusvaihtoehtojen tarpeeseen ja käyttöön johtaneista yrityskohtaisista tekijöistä sekä yritysten myöhemmästä menestyksestä.

Lisätietoja:
Sami Torstila
Rahoituksen professori
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.