Uutiset

Kyky kommunikoida vaikuttavasti on tärkeää konfliktien ratkaisemisessa

Konfliktin johtamista simuloitiin CMI:n opein Kauppakorkeakoulun kurssilla.
Eri osapuolia edustavat opiskelijat kättelevät CMI:n harjoituksessa

Uusi International Business and Strategy -kandidaattikurssi tarjosi Kauppakorkeakoulun opiskelijoille mahdollisuuden osallistua globaalien konfliktien simulointiin ja kokea, miten konfliktit syntyvät ja miten niiden ratkaisemista voi johtaa. Konflikteja on tänä päivänä maailmalla paljon ja ne vaikuttavat kansainvälisiin yrityksiin, joilla on liiketoimintaa eri maissa. Näin ollen taito osata johtaa konfliktien ratkaisemista sekä organisaatioissa että ulkoisten kumppaneiden kesken on tärkeää.

Simulaation fasilitoi Kauppakorkeakoulun kurssilla CMI:n vanhempi neuvonantaja Denis Matveev.
Vanhempi neuvonantaja Denis Matveev CMI:stä

Suomalainen konfliktinratkaisujärjestö Crisis Management Initiative (CMI) ry pyrkii työllään ehkäisemään ja ratkaisemaan väkivaltaisia konflikteja. CMI suunnitteli ja järjesti Kauppakorkeakoulun kurssille simulaation osana järjestön vuotuisten Ahtisaari-päivien ohjelmaa. Rauhannobelisti, presidentti Martti Ahtisaari perusti CMI:n presidenttikautensa jälkeen vuonna 2000, sillä hän halusi paneutua konfliktien syihin. Simulaation fasilitoi CMI:n Venäjän ja Urkainan vanhempi neuvonantaja Denis Matveev.

Kuunteleminen, itsensä ilmaiseminen ja suhteiden hyödyntäminen avainasemassa

Simulaatioskenaariossa käsiteltiin kehittymässä olevaa konfliktia kahden kuvitteellisen maan, Looshlandin ja Trisslandin, välillä. Konfliktin syihin kuuluivat ihmisoikeusloukkaukset vähemmistöjä kohtaan, historiallisten asemien muuttuminen ja etninen puhdistus, joista seurasi taisteluja kahden maan välillä. Viisitoista opiskelijaa osallistui simulaatioon ja omaksui vaihtelevia rooleja kahdesta maasta – roolit kerrottiin heille päivää ennen varsinaista simulaatioharjoitusta. Itse simulaatioprosessi sisälsi Denis Matveevin 15 minuutin alustuksen, 1,5 tunnin roolipelin ja noin tunnin pituisen palautekeskustelun. Viimeinen osa osoittautui arvokkaimmaksi koko oppimisprosessissa.

Kyky kommunikoida vaikuttavasti, johon sisältyy kuunteleminen, itsensä ilmaiseminen ja jo olemassa olevien suhteiden hyödyntäminen, olivat tärkeitä oppeja simulaatiosta.

”Koska simulaatio järjestettiin kurssin alussa, opiskelijat tutustuivat heti toisiinsa hyvin, mikä vaikutti siihen, että yhteistyö opiskelijoiden kesken koko kurssin ajan muodostui hyvin välittömäksi. Yksi opiskelija kommentoi, että kurssi oli paljon hyödyllisempi ja kiinnostavampi kuin hän uskalsi odottaakaan”, kertoo kurssia opettanut professori Rebecca Piekkari. Kurssilla oli vierailevana professorina Vinod Jain ja koordinaattorina toimi tohtorikoulutettava Kalliopi Platanou.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Photo by Aki-Pekka Sinikoski
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukaan ruotsalaiseen tekoälyn ja autonomisten järjestelmien WASP-tutkimusohjelmaan

Aalto-yliopisto aloittaa yhteistyön ruotsalaisten yliopistojen kanssa Wallenbergin tekoälyn, autonomisten järjestelmien ja ohjelmistojen tutkimusohjelmassa. Mukana on myös kymmeniä ruotsalaisyrityksiä.
Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Väre-rakennuksen aulassa. Kuvaaja Evelin Kask.
Yhteistyö Julkaistu:

Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Momentum-podcastin vieraana

Jakso tarjoaa kuuntelijoille erittäin hyödyllistä kulmaa esimerkiksi tohtoriopintoihin, professorina olemiseen, konsultointiin ja yleisesti elämään ja oppimiseen liittyen.
A man wearing virtual reality glasses. Virtual reality, VR, was discussed at the Unite! Boot Camp.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite-yliopistojen virtuaalikampusta kehitettiin suunnittelusprinteissä

Tavoitteena oli koota ideoita virtuaalisesta oppimisesta ja virtuaalitodellisuudesta ja näin fasilitoida virtuaalikampuksen rakentamista Unite-verkostossa.
Aalto EIT Services
Yhteistyö Julkaistu:

Unite!-verkoston Boot Campissa kehitettiin yhteisohjelmia ja joustavia opintopolkuja

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla. Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.