Kuvanveistäjä teki kuparista mikrobit torjuvan, taskuun sopivan kosketussuojaimen

Suojainta voi käyttää esimerkiksi vessanpöntön kansiin, vääntölukkoihin ja ovenkahvoihin tarttumisessa. Käytön jälkeen se sujahtaa suojakoteloonsa, jossa kupari tappaa pinnalle mahdollisesti tarttuneet taudinaiheuttajat.

Maaliskuussa Aalto Design Factoryn laboratorioteknikkona työskentelevä kuvanveistäjä Erwin Laiho törmäsi verkossa kekseliääseen tee-se-itse -työkaluun, jonka ideana oli välttää pintojen koskemista paljain käsin julkisissa tiloissa.

”Wuhan Hook -niminen esine teki vaikutuksen, mutta ajattelin heti, miten sitä voisi parantaa tutkimuksen ja tuotekehityksen avulla”, Laiho kertoo.

Laiho haki kosketussuojaimelleen toimivaa muotoa muun muassa yläraajaproteeseista, erilaisista työkaluista ja koruista. Materiaaliksi hän valitsi kuparin, joka tunnetaan antibakteerisista ominaisuuksistaan.

Olennainen osa suojainta on kotelo, johon suojain sujautetaan käytön jälkeen. Kliinisissä kokeissa on huomattu, että virusten ja mikrobien tuhoutuminen kuparipinnalla kestää minuuteista muutamaan tuntiin. Kotelon tarkoitus on eristää mikrobit tuhoutumisen vaatimaksi ajaksi ja estää näin niiden leviäminen muihin pintoihin.

Erwin Laiho
Laiho haki kosketussuojaimelleen toimivaa muotoa muun muassa yläraajaproteeseista, erilaisista työkaluista ja koruista. Kuva: George Atanassov

Luonnostaan antibakteerinen

Suojain valmistui kahdessa kuukaudessa, ja Laiho antoi sille nimeksi Space Key, avainta muistuttavan käyttötavan sekä ulkonäön mukaan. Nopeassa suunnittelussa, kymmenien prototyyppien tekemisessä ja testaamisessa auttoivat Design Factoryn monipuolinen laitteisto sekä innokkaan yhteisön tuki. Lopullinen muoto määräytyi kokeilemalla ja muokkaamalla työkalua erikokoisiin kahvoihin, hanoihin sekä WC:n vääntölukkoihin, nuppeihin ja kansiin sopivaksi.

Työtä ohjasi konesuunnittelun ja tuotekehityksen professori Kalevi Ekman.

”Prototyyppejä pitää tehdä paljon ja nopeasti. Näin vältetään käytettävyyden sudenkuopat ja myöhempi tarve tehdä valmistusprosessiin parannuksia, jotka voivat vesittää koko tuotteen idean”, Ekman sanoo.

Kuparin käytön mahdollisuuksiin ja rajoituksiin Laiho sai vinkkejä kemian tekniikan vanhemmalta yliopistonlehtorilta Jari Aromaalta. Kupari torjuu mikrobeja luonnostaan ilman, että sitä tarvitsee prosessoida tai ladata. Pinnalle käytössä muodostuva patinakaan ei vie kuparin tehoa.

Kupariseoksia opittiin käyttämään pieneliöiden torjunnassa jo 1700-luvulla, kun purjelaivojen pohjat keksittiin kuparoida kasvustojen estämiseksi.

”Nykyään Yhdysvaltojen ympäristönsuojeluviranomaisen EPA:n hyväksymiä kupariseoksia on jo yli 400. Kupari sopii hyvin kosketussuojaimen materiaaliksi, koska sitä on helppo työstää ja sen saatavuus on hyvä”, Aromaa sanoo.

Mikrobiologian professori Katrina Nordström kokeili kosketussuojaimen toimivuutta arkisissa tilanteissa.

”Space Key on mainio ratkaisu mikrobien vähentämiseen. Kuparin etu on myös se, ettei se näytä aiheuttavan bakteereissa vastustuskyvyn kehittymistä. Se, miten nopeasti kupari tuhoaa virukset ja kuinka virusmäärä vaikuttaa nopeuteen, vaatii vielä lisätutkimuksia”, Nordström sanoo.

Kosketussuojaimesta voi olla hyötyä erityisesti sairaaloiden kaltaisissa tiloissa sekä infektioherkille ihmisille ja paljon matkustaville.

Lopputuloksen piirustukset on jaettu avoimesti CERN Open Hardware -lisenssillä, joka sallii kenen tahansa valmistaa ja muokata mallia vapaasti, kunhan tehty työ julkaistaan vastaavalla lisenssillä.

Space Keyn on kaupallistanut Aallon spinoff-yritys Studio i Ore.

Lisätietoja:

Erwin Laiho

space key touch guard
Suojainta voi käyttää esimerkiksi vääntölukkoihin tarttumisessa. Kuva: Erwin Laiho

Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
A-logo, Aalto-yliopisto, Kuva: Anni Kääriä
Yliopisto Julkaistu:

Suomen korkean teknologian profiili vahvistuu Natossa – Otaniemeen perustetaan yrityskiihdyttämö

Kiihdyttämö keskittyy tulevaisuuden kommunikaatiojärjestelmiin ja kvanttiteknologiaan.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.
Aalto Digital Creatives Batch 5 Kickoff iWing/Agrid/Aalto 12032024
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto Digital Creatives -ohjelmaan valittiin 14 ideaa

Aalto-yliopiston viides luovien alojen esihautomo-ohjelma alkoi Aalto Startup Centerissä 12.3.2024.