Kuusimetrinen kannelinstallaatio nousee Nevadan autiomaahan

Aalto vie ensimmäisenä yliopistona teoksensa luovasta hulluudestaan tunnettuun, yritysjohtajienkin fanittamaan Burning Man -tapahtumaan.
Installaation prototyypin on tarkoitus jäädä Otaniemeen. Kannel tulee hauen sisällä olevan telineen päälle. Kuva: Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto.

Elo-syyskuun vaihteessa Nevadan autiomaassa järjestettävässä Burning Manissa mikään ei ole liian rohkeaa tai outoa – ei edes kuusimetrinen hauenpääkannel, jossa järjestetään vauhdikkaita bluesjameja.

– Halusimme keksiä jotain suomalaista, ja joku meistä ehdotti haukea. Siitä syttyi heti idea Kalevalasta ja kanteleesta, kertoo Anssi Laurila, yksi Aalto on Fire -hankkeen vetäjistä.

– Teimme oikeasta hauenpäästä 3D-tulostimella mallin, jonka pohjalta arkkitehtiopiskelija Johannes Kaira suunnitteli tuon, hän jatkaa osoittaen Otaniemen Design Factoryn hallissa seisovaa, vaaleasta puusta tehtyä rakennelmaa.

Kyseessä on vasta prototyyppi, sillä jättiläishauen kuljettaminen Nevadan autio-maahan ei ole mahdollista, ja siksi työryhmä joutuu rakentamaan varsinaisen teoksen paikan päällä. Teoksen sydän on Koistinen kanteleen mittatilaustyönä tekemä kannel, jota soittamaan on lupautunut yrityksen toimistujohtaja Hannu Koistisen poika, kantelemuusikko Anttu Koistinen.

– Hannu Koistinen on ollut mieletön moottori tässä hommassa, Laurila kiittelee.

– Yhden projektilaisen vaimo sattui tuntemaan Koistisen ja pirautti hänelle – ja tämä oli heti innolla mukana. Muutenkin projekti on ollut täynnä outoja, hyviä yhteensattumia. Sopivia henkilöitä on tullut mukaan matkan varrella, vaikkei tästä makseta mitään – päinvastoin, jokainen vastaa omista matkakuluistaan.

Kohtaamisia

Aalto on Fire -projektiin osallistuu kirjava porukka: mukana on opiskelijoita ja alumneja niin kaupalliselta alalta, pelimaailmasta kuin Teatterikorkeakoulustakin. Laurilan mukaan erilaisten ihmisten ja osaamisten kohtaaminen on juuri se, mistä Burning Manissa on kysymys.

– Koko tapahtuma on eräänlainen tulevaisuuslaboratorio, jossa kokeillaan uusia asioita ihan mistä tahansa taloudesta yhteiskuntaan ja taiteeseen, hän selittää.

– Siellä on ympärillä valtavasti luovaa hulluutta; sellainen ilmapiiri, joka aktivoi miettimään, mikä on mahdollista.

Ilmapiiri ja sen luovat ihmiset kiinnostavat myös yrityksiä. Tapahtumassa käyvät vuosittain muun muassa Tesla Motorsin toimitusjohtaja Elon Musk sekä Facebookin perustaja Mark Zuckerberg, ja kerrotaan, että Googlen perustamispäätös tehtiin juuri Burning Manissa. Vuonna 86 San Franciscon rannalla vietetyistä juhannusjuhlista syntynyt tapahtuma on kehittynyt ja paisunut, mutta perusajatukset ovat pysyneet samoina.

– Kaikkea kunnioitetaan, ihmisiä ja luontoa, Laurila painottaa.

– Autiomaahan rakennetaan eräänlainen pop up -kaupunki, joka korjataan tapahtuman jälkeen pois niin, ettei sinne jää mitään. Ja teokset poltetaan, tapahtuman hengen mukaisesti.

Yrittäjyyttä ja kansainvälistä muotoilujohtamista opiskeleva Laurila on itse osallistunut tapahtumaan kaksi kertaa aikaisemmin.

– Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun Aalto tai mikään yliopisto ylipäänsä on tapahtumassa näin mukana. Koistinen on suunnittelut soittavansa pistävänsä kanteleen blues-vireeseen – voi olla aika mielenkiintoista, kun euraasialainen soitin tuodaan osaksi afro-amerikkalaista kulttuuria. Tarkoitus on houkutella myös tapahtuman osallistujat kokeilemaan kanteleen soittoa , hän hymyilee.

Aalto on Fire -projektista kuvataan myös dokumentti, joka kuvaa koko projektin elinkaarta ja osallistujien henkilökohtaisia kokemuksia ennen tapahtumaa, itse tapahtumassa ja sen jälkeen.

Lisätietoja:

Anssi Laurila
puh: 040 721 5694
[email protected]

Burning Man a Google (YouTube): Stanfordin yliopiston professori Fred Turner pohtii Burning Man -ilmiötä ja sen ideoiden kaupallista merkitystä Piilaakson ekosysteemissä

Tapahtuman verkkosivut www.burningman.org

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.