Uutiset

Kuusimetrinen kannelinstallaatio nousee Nevadan autiomaahan

Aalto vie ensimmäisenä yliopistona teoksensa luovasta hulluudestaan tunnettuun, yritysjohtajienkin fanittamaan Burning Man -tapahtumaan.
Installaation prototyypin on tarkoitus jäädä Otaniemeen. Kannel tulee hauen sisällä olevan telineen päälle. Kuva: Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto.

Elo-syyskuun vaihteessa Nevadan autiomaassa järjestettävässä Burning Manissa mikään ei ole liian rohkeaa tai outoa – ei edes kuusimetrinen hauenpääkannel, jossa järjestetään vauhdikkaita bluesjameja.

– Halusimme keksiä jotain suomalaista, ja joku meistä ehdotti haukea. Siitä syttyi heti idea Kalevalasta ja kanteleesta, kertoo Anssi Laurila, yksi Aalto on Fire -hankkeen vetäjistä.

– Teimme oikeasta hauenpäästä 3D-tulostimella mallin, jonka pohjalta arkkitehtiopiskelija Johannes Kaira suunnitteli tuon, hän jatkaa osoittaen Otaniemen Design Factoryn hallissa seisovaa, vaaleasta puusta tehtyä rakennelmaa.

Kyseessä on vasta prototyyppi, sillä jättiläishauen kuljettaminen Nevadan autio-maahan ei ole mahdollista, ja siksi työryhmä joutuu rakentamaan varsinaisen teoksen paikan päällä. Teoksen sydän on Koistinen kanteleen mittatilaustyönä tekemä kannel, jota soittamaan on lupautunut yrityksen toimistujohtaja Hannu Koistisen poika, kantelemuusikko Anttu Koistinen.

– Hannu Koistinen on ollut mieletön moottori tässä hommassa, Laurila kiittelee.

– Yhden projektilaisen vaimo sattui tuntemaan Koistisen ja pirautti hänelle – ja tämä oli heti innolla mukana. Muutenkin projekti on ollut täynnä outoja, hyviä yhteensattumia. Sopivia henkilöitä on tullut mukaan matkan varrella, vaikkei tästä makseta mitään – päinvastoin, jokainen vastaa omista matkakuluistaan.

Kohtaamisia

Aalto on Fire -projektiin osallistuu kirjava porukka: mukana on opiskelijoita ja alumneja niin kaupalliselta alalta, pelimaailmasta kuin Teatterikorkeakoulustakin. Laurilan mukaan erilaisten ihmisten ja osaamisten kohtaaminen on juuri se, mistä Burning Manissa on kysymys.

– Koko tapahtuma on eräänlainen tulevaisuuslaboratorio, jossa kokeillaan uusia asioita ihan mistä tahansa taloudesta yhteiskuntaan ja taiteeseen, hän selittää.

– Siellä on ympärillä valtavasti luovaa hulluutta; sellainen ilmapiiri, joka aktivoi miettimään, mikä on mahdollista.

Ilmapiiri ja sen luovat ihmiset kiinnostavat myös yrityksiä. Tapahtumassa käyvät vuosittain muun muassa Tesla Motorsin toimitusjohtaja Elon Musk sekä Facebookin perustaja Mark Zuckerberg, ja kerrotaan, että Googlen perustamispäätös tehtiin juuri Burning Manissa. Vuonna 86 San Franciscon rannalla vietetyistä juhannusjuhlista syntynyt tapahtuma on kehittynyt ja paisunut, mutta perusajatukset ovat pysyneet samoina.

– Kaikkea kunnioitetaan, ihmisiä ja luontoa, Laurila painottaa.

– Autiomaahan rakennetaan eräänlainen pop up -kaupunki, joka korjataan tapahtuman jälkeen pois niin, ettei sinne jää mitään. Ja teokset poltetaan, tapahtuman hengen mukaisesti.

Yrittäjyyttä ja kansainvälistä muotoilujohtamista opiskeleva Laurila on itse osallistunut tapahtumaan kaksi kertaa aikaisemmin.

– Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun Aalto tai mikään yliopisto ylipäänsä on tapahtumassa näin mukana. Koistinen on suunnittelut soittavansa pistävänsä kanteleen blues-vireeseen – voi olla aika mielenkiintoista, kun euraasialainen soitin tuodaan osaksi afro-amerikkalaista kulttuuria. Tarkoitus on houkutella myös tapahtuman osallistujat kokeilemaan kanteleen soittoa , hän hymyilee.

Aalto on Fire -projektista kuvataan myös dokumentti, joka kuvaa koko projektin elinkaarta ja osallistujien henkilökohtaisia kokemuksia ennen tapahtumaa, itse tapahtumassa ja sen jälkeen.

Lisätietoja:

Anssi Laurila
puh: 040 721 5694
[email protected]

Burning Man a Google (YouTube): Stanfordin yliopiston professori Fred Turner pohtii Burning Man -ilmiötä ja sen ideoiden kaupallista merkitystä Piilaakson ekosysteemissä

Tapahtuman verkkosivut www.burningman.org

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Räätälöity opiskelijoiden yritysprojekti PwC:lle, työryhmä
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat selvittivät PwC:lle uuden EU-lainsäädännön vaikutuksia suomalaisiin alustayrityksiin

PwC:n toimeksi antamassa projektissa selvitettiin sääntelyiden vaikutusta alustatalouden toimijoiden liiketoimintamalleihin sekä datankäyttömahdollisuuksiin.
vihreitä kasveja vedessä
Opinnot Julkaistu:

The New Sustainability in Business -verkkokurssi vahvistaa tietämystä kestävästä liiketoiminnasta

Miten yritykset voivat luoda kestävää arvoa taloudelle, ympäristölle ja yhteiskunnalle?
Miten talous toimii? -verkkokurssi (MOOC)
Opinnot Julkaistu:

Suomalaisista maailman paras talouskansa – uusi avoin verkkokurssi talouden perusteista tukee tavoitteeseen pääsemisessä

Miten talous toimii? on ensimmäinen laaja suomenkielinen MOOC talouden vaikutuksista elämäämme.
The picture shows Katariina Järvinen on Aalto University campus, holding fashionable pieces of clothes in her hands.
Opinnot Julkaistu:

Vaatteiden vuokrauspalvelu uudistaa muotialaa

Markkinoinnin maisteriopiskelijan Katariina Järvisen yrityksessä yhdistyvät kaksi megatrendiä: kierrätys ja jakamistalous.