Kuusi uutta tutkimusprojektia alkamassa

Uudet projektit ovat tietoturvan, mobiilin ja semanttisen laskennan, teollisen internetin, tiedonhaun ja tietojärjestelmien kehittämisen alueilla.
interface_700_400_fi.jpg

”Pilviavusteiset turvapalvelut (CloSer)” –projektin tavoitteena on osoittaa, kuinka voimme tehokkaasti luoda pilviavusteisia turvapalveluita organisaatioille ja yksilöille suunnittelemalla uusia tietoturvallisuuden, yksityisyydensuojan ja data-analytiikan tekniikoita. CloSer on jatkoa Suomen Akatemian ja Tekesin yhteisrahoittamalle CloSe –projektille vuosina 2014-2016. CloSer –projektia johtaa professori N. Asokan ja sitä rahoittaa Tekes.

”Harnessing Available Spectrum for Mobile Video and Beyond (ASPECT)” -hankkeen tavoitteena on toteuttaa järjestelmiä ja palveluita jotka perustuvat tutkimukseen dynaamisten taajuuksien käytöstä sekä kognitiiviseen radiotekniikkaan keskittyen mobiilivideojakeluun. Lopullisena päämääränä on toteuttaa uusia teknisiä ratkaisuja ja jakelumalleja, joilla vastataan resurssien kasvavaan kysyntään matkaviestinverkon infrastruktuurissa. Projektia johtaa professori Mario Di Francesco ja sitä rahoittaa Suomen Akatemia.

”Semanttiset verkkojulkaisut: tekstit datapalveluna (Severi)” on hanke, joka huomioi www:n muuttumisen perinteisestä dokumenttien julkaisualustasta (Web of Document) datan julkaisualustaksi (Web of Data). Sovellusalueina ovat juridiset aineistot, rakennusalan normit, uutiset sekä ekirjat. Projektia johtaa professori Eero Hyvönen ja sitä rahoittaa Tekes ja yhteensä kymmenen yritystä ja organisaatiota käsittävä konsortio.

Professori Martti Mäntylän ryhmän tutkimusavaus ”5G kohtaa teollisen Internetin” yhdistää kaksi nupullaan olevaa teknologiamurrosta: 5G-teknologian ja teollisen internetin. Yhdistelmä mahdollistaa tiedon nykyistä sujuvamman reaaliaikaisen käsittelyn, tapahtumien ennakoinnin, toimintojen liikkuvuuden ja automaation lisäämisen. Tämän päälle syntyvät sovellukset luovat perustan jopa satojen miljardien eurojen liiketoiminnalle. Hyötyjiä ovat niin yritykset, kuluttajat kuin julkishallintokin. Hanketta tukee Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö ja Jane ja Aatos Erkon säätiö.

Tutkijatohtori Tuukka Ruotsalon hankkeessa ”Käyttäjäintentioiden mallintaminen avoimessa toimintaympäristössä” kehitetään ja evaluoidaan tiedonhakujärjestelmiä, jotka ennustavat käyttäjien tietotarpeita ja tavoitteita pitkäaikaisista vuorovaikutusmittauksista. Intentiomallinnuksen avulla tiedonhakujärjestelmät kykenevät parantamaan haetun tiedon tarkkuutta ja vähentämään virheitä mahdollistamalla datalähtöisen päätöksenteon ja haun vuorovaikutteisen muokkaamisen hakuprosessin aikana. Hanketta tukee Suomen Akatemia.

“Digitaaliset infrastruktuurit ja yritysintegraatio” tutkii globaalien tai kansallisten digitaalisten infrastruktuurien strategista hyödyntämistä. DINE kokeilee erilaisia malleja ja menetelmiä digitaalisiin infrastruktuureihin integroitumisen suunnitteluun. DINE rakentaa riskit ja laadun huomioonottavan mallin ulkoisen digitaalisen integraation strategioiden luomiseen ja kokeilee sitä käytännössä neljässä hyödyntävässä organisaatiossa käyttäen Action Design Research -menetelmää. Projektia johtaa professori Kari Smolander ja sitä rahoittaa Suomen Akatemia.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.