Koulutusvientiä Aallosta Shanghaihin

Aalto-yliopisto on kumppanina perustamassa uutta muotoilun ja innovaatioiden instituuttia Kiinaan ja tuottamassa opetusta.

Kiinan opetusministeriö on hyväksynyt Aalto-yliopiston ja shanghailaisen Tongji-yliopiston yhteisen hakemuksen uudenlaisen muotoilun ja innovaatiotoiminnan kansainvälisen instituutin perustamiseksi. Shanghai International College of Design and Innovation, lyhyemmin Shanghai D&I, aloittaa toimintansa vuonna 2017.

Ohjelmat Aallon malliin

Aalto tuottaa noin kolmanneksen kaikesta Shanghai D&I:n opetussisällöstä.  Aalto ja Tongi-yliopisto ovat kehittäneet opetussuunnitelmaa käyttäen pohjana Aallon nykyisiä, korkeatasoisia maisteriohjelmia, kuten International Design Business Management, Creative Sustainability ja Collaborative and Industrial Design, sekä monialaista Aaltonaut-sivuainetta.

- Uudessa Shanghai D&I:ssä olisi alkuun neljä koulutusohjelmaa. Aloitamme yhteistyön opetuksella, mutta tarkoitus on laajentaa sitä myöhemmin myös tutkimukseen, kertoo Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen johtaja, professori Turkka Keinonen.

Yhteisenä tavoitteena on saada instituuttiin huippulahjakkaita opiskelijoita. Siksi esimerkiksi opiskelijavalinnassa otetaan mallia Aallossa hyviksi koetuista valintakriteereistä ja -mekanismeista.

Osa Kiinan koulutusuudistusta

Shanghai D&I on osa Tongji-yliopistoa, jonka kanssa Aalto-yliopisto on tehnyt tiivistä yhteistyötä jo vuosia. Tongji on Kiinan 15 parhaan yliopiston joukossa ja johtava muun muassa arkkitehtuurin ja yhdyskuntasuunnittelun alueilla.

- Uuden instituutin myötä Aalto-yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle avautuu entistä parempia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön, iloitsee Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Shanghai D&I:n tavoitteet ovat korkealla: se on osa koko Kiinan koulutuksen uudistamista. Kiina tavoittelee muutosta uutta luovaksi ja kestävälle pohjalle rakentuvaksi teollisuusmaaksi, ja koulutus luo pohjan ja osaamisen tälle muutokselle. Shanghai on Kiinan suurin kaupunki ja tärkeä koulutuksen, tutkimuksen ja liike-elämän keskus, ja se tavoittelee myös asemaa muotoilun ja innovaatioiden keskuksena. Niin Shanghain kaupunki kuin Kiinan opetusministeriökin ovat toiminnan vahvoja tukijoita.

Shanghai D&I:n dekaanina toimiva professori Lou Yongqi toteaa instituutin olevat tulosta Aallon ja Tongjin pitkäaikaisesta yhteistyöstä.
- Shanghai D&I toteuttaa aivan uudenlaista yhteistyömallia designin ja innovaatioiden alalla. Voimme tutkia isoja monialaisia ongelmia, ja Shanghai voi toimia tässä erinomaisena laboratoriona, Lou kertoo.

Otaniemen kampuksella on kohtaamispaikka Tongji Lounge, jossa järjestetään Aalto-yliopiston Tongji-yhteistyöhön liittyviä tilaisuuksia. Kuva: Aalto-yliopisto Mikko Raskinen.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.