Uutiset

Koulutusvientiä Aallosta Shanghaihin

Aalto-yliopisto on kumppanina perustamassa uutta muotoilun ja innovaatioiden instituuttia Kiinaan ja tuottamassa opetusta.

Kiinan opetusministeriö on hyväksynyt Aalto-yliopiston ja shanghailaisen Tongji-yliopiston yhteisen hakemuksen uudenlaisen muotoilun ja innovaatiotoiminnan kansainvälisen instituutin perustamiseksi. Shanghai International College of Design and Innovation, lyhyemmin Shanghai D&I, aloittaa toimintansa vuonna 2017.

Ohjelmat Aallon malliin

Aalto tuottaa noin kolmanneksen kaikesta Shanghai D&I:n opetussisällöstä.  Aalto ja Tongi-yliopisto ovat kehittäneet opetussuunnitelmaa käyttäen pohjana Aallon nykyisiä, korkeatasoisia maisteriohjelmia, kuten International Design Business Management, Creative Sustainability ja Collaborative and Industrial Design, sekä monialaista Aaltonaut-sivuainetta.

- Uudessa Shanghai D&I:ssä olisi alkuun neljä koulutusohjelmaa. Aloitamme yhteistyön opetuksella, mutta tarkoitus on laajentaa sitä myöhemmin myös tutkimukseen, kertoo Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen johtaja, professori Turkka Keinonen.

Yhteisenä tavoitteena on saada instituuttiin huippulahjakkaita opiskelijoita. Siksi esimerkiksi opiskelijavalinnassa otetaan mallia Aallossa hyviksi koetuista valintakriteereistä ja -mekanismeista.

Osa Kiinan koulutusuudistusta

Shanghai D&I on osa Tongji-yliopistoa, jonka kanssa Aalto-yliopisto on tehnyt tiivistä yhteistyötä jo vuosia. Tongji on Kiinan 15 parhaan yliopiston joukossa ja johtava muun muassa arkkitehtuurin ja yhdyskuntasuunnittelun alueilla.

- Uuden instituutin myötä Aalto-yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle avautuu entistä parempia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön, iloitsee Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Shanghai D&I:n tavoitteet ovat korkealla: se on osa koko Kiinan koulutuksen uudistamista. Kiina tavoittelee muutosta uutta luovaksi ja kestävälle pohjalle rakentuvaksi teollisuusmaaksi, ja koulutus luo pohjan ja osaamisen tälle muutokselle. Shanghai on Kiinan suurin kaupunki ja tärkeä koulutuksen, tutkimuksen ja liike-elämän keskus, ja se tavoittelee myös asemaa muotoilun ja innovaatioiden keskuksena. Niin Shanghain kaupunki kuin Kiinan opetusministeriökin ovat toiminnan vahvoja tukijoita.

Shanghai D&I:n dekaanina toimiva professori Lou Yongqi toteaa instituutin olevat tulosta Aallon ja Tongjin pitkäaikaisesta yhteistyöstä.
- Shanghai D&I toteuttaa aivan uudenlaista yhteistyömallia designin ja innovaatioiden alalla. Voimme tutkia isoja monialaisia ongelmia, ja Shanghai voi toimia tässä erinomaisena laboratoriona, Lou kertoo.

Otaniemen kampuksella on kohtaamispaikka Tongji Lounge, jossa järjestetään Aalto-yliopiston Tongji-yhteistyöhön liittyviä tilaisuuksia. Kuva: Aalto-yliopisto Mikko Raskinen.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Photo by Aki-Pekka Sinikoski
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukaan ruotsalaiseen tekoälyn ja autonomisten järjestelmien WASP-tutkimusohjelmaan

Aalto-yliopisto aloittaa yhteistyön ruotsalaisten yliopistojen kanssa Wallenbergin tekoälyn, autonomisten järjestelmien ja ohjelmistojen tutkimusohjelmassa. Mukana on myös kymmeniä ruotsalaisyrityksiä.
Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Väre-rakennuksen aulassa. Kuvaaja Evelin Kask.
Yhteistyö Julkaistu:

Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Momentum-podcastin vieraana

Jakso tarjoaa kuuntelijoille erittäin hyödyllistä kulmaa esimerkiksi tohtoriopintoihin, professorina olemiseen, konsultointiin ja yleisesti elämään ja oppimiseen liittyen.
A man wearing virtual reality glasses. Virtual reality, VR, was discussed at the Unite! Boot Camp.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite-yliopistojen virtuaalikampusta kehitettiin suunnittelusprinteissä

Tavoitteena oli koota ideoita virtuaalisesta oppimisesta ja virtuaalitodellisuudesta ja näin fasilitoida virtuaalikampuksen rakentamista Unite-verkostossa.
Aalto EIT Services
Yhteistyö Julkaistu:

Unite!-verkoston Boot Campissa kehitettiin yhteisohjelmia ja joustavia opintopolkuja

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla. Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.