Uutiset

Koululaiset tilastoivat omaa arkeaan

Noin 80 koululaista kokoontui esittelemään we.learn.it- ja Tilastrofi-hankkeen yhteisessä kokeilussa tekemiään tutkimuksia omasta arjestaan.

Tilastokeskuksessa viime torstaina pidetyssä loppugaalassa lapset vertailivat lopputöitään aidon tutkijatapaamisen keinoin: posterien ja esitysten avulla. Tutkimuksia arvioivat Tilastokeskuksen asiantuntijat.

Tilastrofia, lasten tilastollista vuosikirjaa, on tukenut Aalto-yliopiston koordinoima kansainvälinen we.learn.it-hanke. EU-rahoitteinen we.learn.it tarjoaa Euroopan laajuisesti kouluille mahdollisuuden kehittää innovatiivisesti opetusta yhdessä yli koulurajojen niin sanottujen tutkimusmatkojen muodossa. Tilastrofi (engl. Kids own statistics) on herättänyt paljon kiinnostusta myös kansainvälisesti.

Tilastrofi-hankkeessa nivotaan yhteen tutkivan oppiminen, medialukutaito, avoin tieto ja oppilaiden hyvinvointi. Toiminnan tavoitteena on innostaa lapsia tutkimaan omaa arkeaan ja tuottamaan tietoa siitä tilastollisin menetelmin. Työskentelyn avulla halutaan ohjata lapsia myös yhteistyön tekemiseen ja oman yhteisönsä kehittämiseen.

Esimerkiksi Lauttasaaren ala-asteen koulu selvitti kyselyssään ”Some-tutkimus 2014”, alakoululaistensa sosiaalisen median käyttöä. Kyselyyn osallistui yhteensä 505 oppilasta.

Oppilaskunnan teettämästä tutkimuksesta selvisi mm., että käytetyimpiä sosiaalisen median sovelluksia olivat WhatsApp, Instagram ja Snapchat. Sosiaalisen median käyttö myös lisääntyi selvästi 2. luokan jälkeen, sillä kakkosluokkalaisista sosiaalisen median sovelluksia oli ladannut 26 % vastanneista, mutta 3.–4.-luokkalaisista jo 72 %:a ja 5. –6.-luokkalaisista 95 %:a.

Tilastoja hyödyntävää toimintamallia varten on yhdessä koulujen kanssa kehitetty erilaisia työkaluja, joilla lapset voivat helposti määrittää omia tutkimuskysymyksiään, kerätä aineistoa ja visualisoida tietoa. Tavoitteena on, että Tilastrofi voidaan ottaa työkaluksi opettajan arkeen. Työkalu tarjoaa mahdollisuuden toiminnalliseen opetukseen, sekä osallistavan tavan opettajille toteuttaa opetussuunnitelmaa. Lisäksi sen avulla saadaan myös tietoa oppilaiden hyvinvoinnista.

‒ Tilastrofi on erinomainen esimerkki toimintamallista, jossa yhdistyvät tutkivan oppimisen parhaat puolet, yhteinen kehittely, reaalimaailman ilmiöiden tutkiminen ja tiedon visualisointi. Samalla opitaan kriittistä suhtautumista tilastoihin ja tutkimuksiin, sanoo hankkeen koordinaattori Anna-Kaarina Kairamo Aalto-yliopistosta.

Tilastrofi (tilastro.fi)
we.learn.it -hanke (we.learn.it)

Lisätietoja:

Anna-Kaarina Kairamo
[email protected]
puh. 050 560 5313

Tilastrofia on ollut mukana tekemässä Helsingin Matikkamaa, Helsingin kaupungin opetusvirasto, Helsingin kaupungin tietokeskus, Helsingin yliopiston Summamutikka-keskus, Tilastokeskus ja Forum Virium Helsinki. Tilastrofi on leviämässä Suomessa LUMA-keskus Suomen kautta.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Students working in team. Text Unite! Seed Fund Ideathon - Transforming ideas into impactful projects.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:
Aalto Industrial Internet Campus
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tuotannon ja sisälogistiikan fyysinen ja digitaalinen maailma kohtaavat monitieteisessä TwinFlow -projektissa

Aallon ja Tampereen yliopiston tutkijat yhdessä yritysten kanssa vauhdittavat valmistavan teollisuuden datavetoista liiketoimintaa kolmivuotisessa Business Finlandin rahoittamassa projektissa.
Emma Kemppainen Aallon kampuksella
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Emma Kemppinen: Puolijohdeteollisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia sekä teollisuudessa että akateemisella puolella

Emma pääsi kesätöihin tutkimusryhmään puolijohdeteollisuuden yritysten lahjoitusten ansiosta. Kesätyöpaikka vahvisti hänen kiinnostustaan alaa kohtaan.
Antti ja Susanne Suhonen
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppiksessa oli jo meidän aikanamme todella hyvä henki ja tekemisen meininki

Antti ja Susanne Suhonen haluavat lahjoittamalla tukea Suomen menestystä kovassa kansainvälisessä kilpailussa.