Uutiset

Koululaiset tilastoivat omaa arkeaan

Noin 80 koululaista kokoontui esittelemään we.learn.it- ja Tilastrofi-hankkeen yhteisessä kokeilussa tekemiään tutkimuksia omasta arjestaan.

Tilastokeskuksessa viime torstaina pidetyssä loppugaalassa lapset vertailivat lopputöitään aidon tutkijatapaamisen keinoin: posterien ja esitysten avulla. Tutkimuksia arvioivat Tilastokeskuksen asiantuntijat.

Tilastrofia, lasten tilastollista vuosikirjaa, on tukenut Aalto-yliopiston koordinoima kansainvälinen we.learn.it-hanke. EU-rahoitteinen we.learn.it tarjoaa Euroopan laajuisesti kouluille mahdollisuuden kehittää innovatiivisesti opetusta yhdessä yli koulurajojen niin sanottujen tutkimusmatkojen muodossa. Tilastrofi (engl. Kids own statistics) on herättänyt paljon kiinnostusta myös kansainvälisesti.

Tilastrofi-hankkeessa nivotaan yhteen tutkivan oppiminen, medialukutaito, avoin tieto ja oppilaiden hyvinvointi. Toiminnan tavoitteena on innostaa lapsia tutkimaan omaa arkeaan ja tuottamaan tietoa siitä tilastollisin menetelmin. Työskentelyn avulla halutaan ohjata lapsia myös yhteistyön tekemiseen ja oman yhteisönsä kehittämiseen.

Esimerkiksi Lauttasaaren ala-asteen koulu selvitti kyselyssään ”Some-tutkimus 2014”, alakoululaistensa sosiaalisen median käyttöä. Kyselyyn osallistui yhteensä 505 oppilasta.

Oppilaskunnan teettämästä tutkimuksesta selvisi mm., että käytetyimpiä sosiaalisen median sovelluksia olivat WhatsApp, Instagram ja Snapchat. Sosiaalisen median käyttö myös lisääntyi selvästi 2. luokan jälkeen, sillä kakkosluokkalaisista sosiaalisen median sovelluksia oli ladannut 26 % vastanneista, mutta 3.–4.-luokkalaisista jo 72 %:a ja 5. –6.-luokkalaisista 95 %:a.

Tilastoja hyödyntävää toimintamallia varten on yhdessä koulujen kanssa kehitetty erilaisia työkaluja, joilla lapset voivat helposti määrittää omia tutkimuskysymyksiään, kerätä aineistoa ja visualisoida tietoa. Tavoitteena on, että Tilastrofi voidaan ottaa työkaluksi opettajan arkeen. Työkalu tarjoaa mahdollisuuden toiminnalliseen opetukseen, sekä osallistavan tavan opettajille toteuttaa opetussuunnitelmaa. Lisäksi sen avulla saadaan myös tietoa oppilaiden hyvinvoinnista.

‒ Tilastrofi on erinomainen esimerkki toimintamallista, jossa yhdistyvät tutkivan oppimisen parhaat puolet, yhteinen kehittely, reaalimaailman ilmiöiden tutkiminen ja tiedon visualisointi. Samalla opitaan kriittistä suhtautumista tilastoihin ja tutkimuksiin, sanoo hankkeen koordinaattori Anna-Kaarina Kairamo Aalto-yliopistosta.

Tilastrofi (tilastro.fi)
we.learn.it -hanke (we.learn.it)

Lisätietoja:

Anna-Kaarina Kairamo
[email protected]
puh. 050 560 5313

Tilastrofia on ollut mukana tekemässä Helsingin Matikkamaa, Helsingin kaupungin opetusvirasto, Helsingin kaupungin tietokeskus, Helsingin yliopiston Summamutikka-keskus, Tilastokeskus ja Forum Virium Helsinki. Tilastrofi on leviämässä Suomessa LUMA-keskus Suomen kautta.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuva Maija Keskisestä
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Maija Keskinen: Pidän uusien asioiden oppimisesta ja kokeilemisesta

Alumnimme Maija Keskinen tiesi alusta saakka haluavansa opiskella taloustiedettä. ”Mielekäs työ on minulle merkinnyt sitä, että tunnen voivani palvella yhteiskuntaa ja tehdä oman osani, jotta julkisessa toiminnassa tehdyt päätökset perustuisivat mahdollisimman laadukkaaseen tietopohjaan”, Keskinen kertoo.
People at the campus
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

CESAER Task Force Openness of Science and Technology vierailee Aallossa

Aalto-yliopisto järjestää CESAER Task Force Openness of Science and Technologyn tapaamisen 16.–17.4.2024.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Eemeli Mölsä saa tohtorinhatun
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Tohtoritason osaamiselle on tarvetta, kun ABB valmistautuu vihreään loikkaan

Aalto-yliopiston ja ABB:n yhteisissä väitöstutkimushankkeissa koulutetaan tohtoreita, joilla on huippuosaamista tulevaisuuden menestystuotteiden kehittämiseen.