Uutiset

Koululaiset tilastoivat omaa arkeaan

Noin 80 koululaista kokoontui esittelemään we.learn.it- ja Tilastrofi-hankkeen yhteisessä kokeilussa tekemiään tutkimuksia omasta arjestaan.

Tilastokeskuksessa viime torstaina pidetyssä loppugaalassa lapset vertailivat lopputöitään aidon tutkijatapaamisen keinoin: posterien ja esitysten avulla. Tutkimuksia arvioivat Tilastokeskuksen asiantuntijat.

Tilastrofia, lasten tilastollista vuosikirjaa, on tukenut Aalto-yliopiston koordinoima kansainvälinen we.learn.it-hanke. EU-rahoitteinen we.learn.it tarjoaa Euroopan laajuisesti kouluille mahdollisuuden kehittää innovatiivisesti opetusta yhdessä yli koulurajojen niin sanottujen tutkimusmatkojen muodossa. Tilastrofi (engl. Kids own statistics) on herättänyt paljon kiinnostusta myös kansainvälisesti.

Tilastrofi-hankkeessa nivotaan yhteen tutkivan oppiminen, medialukutaito, avoin tieto ja oppilaiden hyvinvointi. Toiminnan tavoitteena on innostaa lapsia tutkimaan omaa arkeaan ja tuottamaan tietoa siitä tilastollisin menetelmin. Työskentelyn avulla halutaan ohjata lapsia myös yhteistyön tekemiseen ja oman yhteisönsä kehittämiseen.

Esimerkiksi Lauttasaaren ala-asteen koulu selvitti kyselyssään ”Some-tutkimus 2014”, alakoululaistensa sosiaalisen median käyttöä. Kyselyyn osallistui yhteensä 505 oppilasta.

Oppilaskunnan teettämästä tutkimuksesta selvisi mm., että käytetyimpiä sosiaalisen median sovelluksia olivat WhatsApp, Instagram ja Snapchat. Sosiaalisen median käyttö myös lisääntyi selvästi 2. luokan jälkeen, sillä kakkosluokkalaisista sosiaalisen median sovelluksia oli ladannut 26 % vastanneista, mutta 3.–4.-luokkalaisista jo 72 %:a ja 5. –6.-luokkalaisista 95 %:a.

Tilastoja hyödyntävää toimintamallia varten on yhdessä koulujen kanssa kehitetty erilaisia työkaluja, joilla lapset voivat helposti määrittää omia tutkimuskysymyksiään, kerätä aineistoa ja visualisoida tietoa. Tavoitteena on, että Tilastrofi voidaan ottaa työkaluksi opettajan arkeen. Työkalu tarjoaa mahdollisuuden toiminnalliseen opetukseen, sekä osallistavan tavan opettajille toteuttaa opetussuunnitelmaa. Lisäksi sen avulla saadaan myös tietoa oppilaiden hyvinvoinnista.

‒ Tilastrofi on erinomainen esimerkki toimintamallista, jossa yhdistyvät tutkivan oppimisen parhaat puolet, yhteinen kehittely, reaalimaailman ilmiöiden tutkiminen ja tiedon visualisointi. Samalla opitaan kriittistä suhtautumista tilastoihin ja tutkimuksiin, sanoo hankkeen koordinaattori Anna-Kaarina Kairamo Aalto-yliopistosta.

Tilastrofi (tilastro.fi)
we.learn.it -hanke (we.learn.it)

Lisätietoja:

Anna-Kaarina Kairamo
[email protected]
puh. 050 560 5313

Tilastrofia on ollut mukana tekemässä Helsingin Matikkamaa, Helsingin kaupungin opetusvirasto, Helsingin kaupungin tietokeskus, Helsingin yliopiston Summamutikka-keskus, Tilastokeskus ja Forum Virium Helsinki. Tilastrofi on leviämässä Suomessa LUMA-keskus Suomen kautta.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

CYBER_Aki-Pekka_Sinikoski010.jpg
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun tutkijoita mukana nyt yhteensä viidessä tutkimuksen huippuyksikössä

Suomen Akatemia on valinnut yhteensä 11 uutta huippuyksikköä. Perustieteiden korkeakoulun tutkijat ovat mukana ottamassa selvää keinotekoisesti älykkäistä materiaaleista, matematiikan viimeisimpien edistysaskeleiden sovelluksista sekä ilmakehän molekyyliprosesseísta.
Opiskelijoita laboratoriossa
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston ja ABB:n yhteistyö tuottaa uraauurtavia kestävän kehityksen innovaatioita

Aalto-yliopisto ja ABB kehittävät yhdessä maailmanluokan teknologioita, kun merenkulussa siirrytään sähköisiin, autonomisiin ja päästöttömiin ratkaisuihin. Yhteistyö on tiivistä myös sähkökäyttöjen digitaalisten kaksosten sekä sähköverkon 5G-ratkaisujen parissa. Taustalla on energiamurroksen vauhdittama sähköistyminen.
Lisa Schröder
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun lahjoittajatarinoita: Lisa Schröder

"Säilyköön Aalto-yliopisto edistyksellisenä, voimaannuttavana ja jatkuvasti kehittyvänä instituutiona, jossa minulla oli etuoikeus opiskella!"
Kati Ovaska
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Kati Ovaska

”Ei ole parempaa starttia työuralle kuin tilintarkastus”, kertoo alumnimme Kati Ovaska, joka valmistumisen jälkeen on löytänyt aina uusia haasteita talon sisältä. EY:llä kannustetaankin ottamaan uran suhteen ohjat omiin käsiin: 'Your career, it’s yours to build'.