Korkeakoulu tutuksi oppimispelin avulla

Aalto Shock SmartFeet -peli kehitti oppilaiden osaamista käytännössä.

Otakaari 5:n ja 7:n tiloja testattiin tammikuun lopussa kokemuksellisen ja tutkivan oppimisen alustana. Kyse oli paikkatietoon perustuvasta oppimispelistä, jossa Aalto-yliopiston Sähkötekniikan korkeakoulun tilat toimivat pelikenttänä. Peli on syntynyt Aalto-yliopiston koordinoiman we.learn.it -yhteistyöhankkeen tuloksena, ja se on rakennettu suomalaisten opettajien kehittämälle SmartFeet-alustalle.

Kyse on selaimessa toimivasta ohjelmasta, jossa on helppo rakentaa erilaisia pelejä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Aalto Shock SmartFeet -peli oli testissä nyt ensi kertaa. Pelissä oppilaat ratkoivat pienissä ryhmissä tai pareittain Taivallahden peruskoulun fysiikan opettaja Anna-Maija Niirasen, opinto-ohjaaja Esa Rantamon ja Aallon Lumarts-laboratorion projektipäällikkö Pirjo Putilan luomia tehtäviä eripuolilla pelikenttää.

– Sähkötekniikan korkeakoulun tiloista löytyy paljon mielenkiintoisia kohteita ja täällä oli mahdollisuus tehdä oppilaiden luovuutta ja henkilökunnan ja opiskelijoiden asiantuntemusta hyödyntäviä tehtäviä, jotka olivat joko monivalintatehtäviä tai haasteellisia käytännön tehtäviä, Niiranen kiittelee.

Oppilaiden yksi tehtävä oli pohtia, miksi ufo lentää.

Peliä pelasi torstaina 29. tammikuuta ryhmä matemaattis-luonnontieteellisesti suuntautuneita yhdeksäsluokkalaisia Pakilan yläasteelta Helsingistä. Perjantaina 30. tammikuuta vuorossa olivat Taivallahden peruskoulun 9b-luokka Helsingistä. Oppilailla on edessään yhteisvalinta toisen asteen koulutukseen, joten peliympäristössä tutustuttiin mahdollisesti myös tulevaan opinahjoon muutaman vuoden kuluessa.

Ryhmät käyttivät mobiililaitteita tehtäväpisteiden etsimisessä sekä tehtävien avaamisessa, taustamateriaaliin tutustumisessa, informaation hakemisessa sekä vastausten palauttamisessa. Opettaja ohjasi pelin kulkua, seurasi tilannetta ja pisteytti ryhmien vastaukset reaaliajassa omalta tietokoneeltaan. Finaali, joka käytiin Teekkarimuseossa, selviytyi kaksi parasta joukkuetta kumpanakin pelipäivänä.

SmartFeetin käyttö kasvaa

SmartFeet on jo käytössä useissa suomalaisissa kouluissa alakouluista yliopistoihin. Sähkötekniikan korkeakoulun tiloissa peli järjestettiin ensi kertaa ja pelissä mukana olleille oppilaille kokemus oli ensimmäinen.

– Peliä kehuttiin hauskaksi ja oppilaat olivat innoissaan uudesta tavasta oppia. Heidän piti muun muassa haastatella opiskelijoita ja killan jäseniä, johon tarvittiin rohkeutta. Pohdinnat kestomagneettigeneraattorin toiminnasta ja miten ufo lentää kehittää oppilaiden osaamista käytännössä, Niiranen toteaa tyytyväisenä.

Opettajille kokemus ei ollut ensimmäinen vaan he ovat käyttäneet SmartFeet peliä eri ryhmien kanssa aiemminkin ja kokemukset ovat olleet hyviä.

– Pidän tätä hyvänä tapana innostaa oppilaita mukaan uudella nykyaikaisella tavalla.

we.learn.it -hanke (we.learn.it)

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Students participating in the 2040+Helsinki=? event held in Väre building. Photos: Valtteri Heinilä, Aino Vaarno
Opinnot Julkaistu:

Helsinki 2040: tulevaisuus on toivoa täynnä!

Viitisenkymmentä Aallon taiteiden, tekniikan ja talouden opiskelijaa esitti lupaavan vision Helsingistä vuonna 2040.
Shimmering Wood-based Structural Colour by Noora Yau. Photo Eeva Suorlahti
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopisto esittelee kuusi biomateriaalikonseptia Dutch Design Weekillä

CHEMARTS-näyttelyssä on esillä mielenkiintoisia prototyyppejä, jotka ovat myrkyttömiä, kierrätettäviä eikä niistä irtoa mikromuoveja.
Torniprojektin onnistuminen
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Milloin mitata ja milloin ei? - Akateemisen ajattelun perusteista opiskelija saa taitoja ongelmanratkaisuun

Teekkarit oppivat jo varhaisessa vaiheessa, että samaan ongelmaan voi olla erilaisia käyttökelpoisia ratkaisuja. Ratkaisujen tieteellinen perustelu on tärkeä osa jokaisen diplomi-insinöörin koulutusta
Professor Ray Sterling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Professori Ray Sterling: Worldwide developments in urban underground planning

Katso tallenne Professori Sterlingin vierailuluennosta.