Koodibussin satapäiväinen matka huipentui Kapkaupunkiin

Hankkeen luovat koodaustyöpajat tavoittivat kevään aikana lähes 1 800 nuorta.
Vastakoodatun musiikin rytmiin tanssittiin työpajan jälkeen Etelä-Afrikassa.

Nuorten digitaitoja tukeva CodeBus Africa -hanke on päättänyt matkansa Etelä-Afrikkaan. Projektin päätösjuhlat vietettiin menneenä viikonloppuna Kapkaupungin Khayelitshassa Aalto-yliopiston, paikallisen teknologiahubin mLabin, Nokian, Mehackitin ja Suomen Pretorian suurlähetystön järjestämänä.

Koodibussin 100-päiväinen kiertue järjestettiin tänä keväänä ensimmäistä kertaa osana Suomen itsenäisyysjuhlavuotta. Bussin matka alkoi helmikuussa Ghanasta pysähtyen Nigeriassa, Etiopiassa, Keniassa, Ugandassa, Tansaniassa, Sambiassa, Namibiassa ja Mosambikissa ennen kymmenettä ja viimeistä etappia Etelä-Afrikkaa.

Tytöt muodostivat enemmistön työpajojen osallistujista joka maassa.

Voimaannuttavaksi ja yhteisölliseksi luonnehdittu teknologiahanke saavutti lähes 1 800 nuorta yhden päivän koodaustyöpajoissa, joissa nuoret pääsivät pareittain luomaan oman musiikkikappaleensa avoimen lähdekoodin Sonic Pi -ohjelmointiympäristössä. Luova ja leikkisä lähestymistapa pyrki tukemaan erityisesti tyttöjä, jotka muodostivat enemmistön työpajojen osallistujista joka maassa.

Jokaisessa työpajassa on haasteensa. Tässä kieleen ja tietokoneenkäyttötaitoihin liittyvät muurit murtuvat 40 tansanialaistytön opetellessa näppäimistön käyttöä laulun ja tanssin avulla. Kuva: Aalto Global Impact / Roope Kiviranta

Koodibussin mukana läpi kevään matkustanut projektikoordinaattori Irena Bakic Aalto-yliopistosta arvioi hankkeen onnistuneen ensisijaisesti hankekumppaneiden korkean kunnianhimon ja saumattoman yhteistyön vuoksi.

“CodeBus on Suomi 100 -juhlavuoden teemaa ‘Yhdessä’ parhaimmillaan, ja haluan kiittää kaikkia kumppaneita heidän omistautumisestaan. Afrikkalaiset ja suomalaiset onnistuivat yhdessä luomaan ainutlaatuisen työpajakokemuksen, josta jokainen nuori lähti tuntien onnistumista ja innokkuutta teknologiaa kohtaan”, Aalto Global Impact -yksikössä työskentelevä Bakic sanoo. “Olen äärimmäisen ylpeä kansainvälisestä CodeBus-yhteisöstämme ja sen määrätietoisuudesta voimaannuttaa afrikkalaisia nuoria.”

"Tämä on vasta alkua. Odotan innolla Koodibussin kasvavan merkittäväksi nuoria tukevaksi liikkeeksi."

CodeBus Africa pyrkii tukemaan ja tasa-arvoistamaan nuorten osallistumista tiede-, teknologia- ja innovaatioaloille pitkällä aikavälillä projektin tiiviistä ensimmäisestä matkasta huolimatta. Tavoitteen saavuttamiseksi jokaisessa kohdemaassa koulutettiin neljästä kuuteen paikallista työpajaohjaajaa paikalliskumppaneiden kapasiteetin vahvistamiseksi. Hankkeen koordinoija Aalto Global Impact myös kartoittaa kumppaneiden palautteen ja tulevaisuuden suunnitelmat kahdesti – kiertueen aikana ja puoli vuotta sen jälkeen – hankkeen eteenpäin viemiseksi.

“Olemme rakentaneet upean verkoston johtavia afrikkalaisia teknologia- ja innovaatiohubeja, joista moni on jo jatkanut työtä Sonic Pi -ohjelman kanssa. Tämä on vasta alkua ja odotan innolla Koodibussin kasvavan merkittäväksi nuoria tukevaksi liikkeeksi”, Bakic sanoo.

CodeBus African seuraavia vaiheita voi seurata osoitteessa hankkeen sosiaalisen median kanavissa Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

Lisätiedot:

Irena Bakić
Projektikoordinaattori, Aalto Global Impact
+358 50 313 9803

CodeBus Africa -hanketta koordinoi Aalto Global Impact, joka edistää koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatioiden kautta Aalto-yliopiston yhteiskunnallista vaikuttavuutta globaalisti. Järjestävinä kumppaneina ovat Suomen ulkoministeriön paikalliset edustustot yhdessä Nokian, Mehackitin ja yli 15 afrikkalaisen teknologiahubin, oppilaitoksen ja järjestön kanssa.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.