Koodaaminen ja virtapiirit kiinnostavat lukiolaisia

Aalto-yliopiston Luma-keskuksessa alkoi toisen kerran tänä vuonna elektroniikka ja ohjelmointi -kurssi. Osallistujia on nyt aikaisempaa enemmän.
Aalto-yliopisto elektroniikka- ja ohjelmointikurssi

Tutustumista Start up-toimintaan ja yrittäjäkasvatusta

Tänä vuonna teemana elektroniikka ja ohjelmointi -kurssilla on terveysala, jonka aikana oppilaat pääsevät vierailemaan sen alan yrityksiin, esimerkiksi Beddit start-up -yritykseen. Bedditin kehittämän unisensorin ja mobiilisovelluksen yhdistelmällä käyttäjä voi analysoida yöunensa laatua. Beddit mittaa käyttäjän sykettä, hengitysrytmiä ja yöaikaista liikettä. Beddittin mobiilisovellus pisteyttää yöunen laadun perustuen näihin mittareihin.

Etelä-Tapiolan lukion opiskelija Katariina Kaartisen mukaan vierailu oli mielenkiintoinen ja yrittäminen alkoi kiinnostaa hieman enemmän kuin aiemmin. Myös Bedditin konsepti vaikuttaa hänen mielestään hyvältä, ja vierailulla heräsi paljon ideoita, miten itse voisi vastaavaa tuotetta kehittää tai muovata kuluttajille sopivaksi tuotteeksi.

Antti Ylimutka esittelee lukiolaisille yöunen laadun seurantaan tarkoitettua Beddit-tuotetta ja sen kehitystyötä.

Espoon lukiot ja Aalto-yliopisto yhteistyössä

Kurssin harjoitustöissä päästään muun muassa määrittämään veren happipitoisuus, kuten kuvassa, ja hyödyntämään Luma-keskus Aallon mittauslaitteistoja. Luma-keskus mahdollistaa sellaisten töiden tekemisen, jotka eivät olisi lukio-olosuhteissa muuten mahdollisia.

Pohjois-Tapiolan lukiosta kurssille osallistunut Olavi Korhonen kertoo innostuneensa kurssista, koska on kiinnostunut tietokoneista ja ohjelmoinnista. Hän sanoo osallistuneensa aiemmin Olarin lukion Java-ohjelmoinnin kurssille. Myös Viherlaakson lukion Anni Lehtinen sanoo tulleensa ohjelmoinnin takia. –Tulin kurssille oppimaan koodaamista ja virtapiirien tekemistä, hän sanoo.

Aalto-yliopiston Sähkötekniikan korkeakoulun projektipäällikkö Pirjo Putila arvelee kurssin suosion johtuvan viime kerrasta saadun palautteen huomioon ottamisesta. Kurssilla on tällä kertaa entistä enemmän Arduino-ohjelmointia, jonka on huomattu kiinnostavan oppilaita. Arduino-ympäristössä erilaisista komponenteista koostuvan virtapiirin toimintaa ohjataan mikrokontrollerilla, jonka ohjelmointikieli on läheistä sukua Java- ja C-ohjelmointikielille.

Arduino-ympäristössä komponenttien toimintaa voidaan ohjata mikrokontrollerin avulla.

Putila uskoo kurssin olevan hyödyksi myös jatko-opinnoissa. Kurssilla opitaan Arduinolla ohjelmoinnin alkeita, mistä on hyötyä muun muassa aloittaessa opinnot Aalto-yliopistossa. Kurssi tukee myös lukion fysiikkaa soveltamalla aiemmin opittuja tietoja kurssitöissä.

Kurssi järjestetään kaksi kertaa viikossa kunakin kertana iltapäivällä kahden tunnin mittaisena. Omalle ajalle jää kirjoitettavaksi ajatuksia vierailuista ja niistä oppimisesta. Aalto-yliopisto järjestää lukiolaisille myös niin sanottuja kärkikursseja, kuten Avaruus ja satelliitit -kurssin sekä Mikro- ja nanotekniikka -kurssin.

Kaikille Espoon lukiolaisille avoinna oleva kurssi tarjoaa mahdollisuuden tutustua ohjelmointiin ja elektroniikkaan ilman aikaisempaa kokemusta. Samalla kurssi luo silmäyksen mahdollisuuden yliopistomaailmaan. Kurssin ohjaavina opettajina toimivat yhteistyössä Matti Heikkinen Pohjois-Tapiolan lukiosta ja Kyösti Blinnikka Olarin lukiosta. Tällä kertaa oppilaita oli mukana esimerkiksi Kuninkaantien, Viherlaakson, Espoonlahden, Etelä-Tapiolan, Pohjois-Tapiolan ja Haukilahden lukioista.

Teksti: Antti Hurri 13D, Pohjois-Tapiolan lukio

Kuvat: Antti Hurri ja Aalto-yliopisto

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla