Kohti sosiaalista kestävyyttä Aallossa

Aalto-yhteisö keskusteli sosiaalisen kestävyyden konseptista Earth Hour -viikon Hyvinvointia kestävällä kampuksella -tapahtumassa.
Suvi Helko and Tiina Pylkkönen from Oasis of Radical Wellbeing at the Wellbeing on a Sustainable Campus event
Projektiasiantuntija Suvi Helko ja yhteisökehittäjä Tiina Pylkkönen Oasis of Radical Wellbeing -hankkeesta vetivät session sosiaalisesta kestävyydestä Hyvinvointia kestävällä kampuksella -tapahtumassa 22.3.2023. Kuva: Milla Uusitalo

Aalto-yhteisön eri toimintojen edustajista koostuvan Kestävä kampus -tiimin päätehtävänä on edistää kampuksen kestävää kehitystä niin ekologisen, sosiaalisen kuin taloudellisen vastuun näkökulmista. Sosiaalisen kestävyyden käsitteen tarkka merkitys on kuitenkin vielä määrittelemättä tarkemmin Aalto-kontekstissa.

Aalto-yliopiston Campus Sustainability Teamin jäseninä Oasis of Radical Wellbeing veti vuorovaikutteisen istunnon Hyvinvointia kestävällä kampuksella -tapahtuman (22.3.2023) osallistujille sosiaalisen kestävyyden käsitteen merkitystä Aallossa.

Tapahtumassa kuultiin erilaisia dynaamisia sessiota:

• Tilaisuuden avaus, Satu Kankaala/ACRE​
  • Hiilineutraaliustiekartta 2030 -tilannekatsaus
  • TETS & hiilineutraaliusraportointi sekä energiansäästökampanjan tuloksia, Tuomo Uusitalo/ACRE
  • Kurkistus kampuksen uuteen hyvinvointireittiin, Sanni Saarimäki/Aalto-yliopisto​
  • Kampuksen uudistetut ulkoalueet, Aapo Pihkala/ACRE​
  • Torkkumiskapselit ja osallistavan budjetoinnin projekti 2022, Raili Pönni/Aalto-yliopisto
  • Sosiaalisesti kestävä Aalto? Yhteistä keskustelua, Tiina Pylkkönen & Suvi Helko/Aalto-yliopisto
  • Tilaisuuden päätössanat, Kari Haapamäki & Satu Kankaala/ACRE
Word cloud
In the event, the participants gathered words they associate with social sustainability on a words cloud on Presemo.

Ajatusten vaihtoa siitä, mitä sosiaalinen kestävyys Aaltossa tarkoittaa, jatketaan Oasis of Radical Wellbeingin järjestämässä "Green Minds, Healthy Hearts - Social Sustainability Symposium" -tapahtumassa 30.5.2023. Ota päivämäärä ylös!

Hyvinvoinnin avaimet

Oasis of Radical Wellbeing

Autamme sinua ja yhteisöäsi löytämään keinoja oman hyvinvoinnin kehittämiseen.

Aalto Lush Greenery

Kestävä kampus -tiimi

Kestävä kehitys
Green Minds, Healthy Hearts - Social Sustainability Symposium May 30 2023

Green Minds, Healthy Hearts - sosiaalisen kestävyyden symposium 30.5.2023

Kuinka luoda kestävämpiä ja paremmin voivia yhteisöjä? Kuinka muuttaa ajattelutapa egosta kohtia ekoa? Osallistu keskusteluun siitä, mitä sosiaalinen kestävyys tarkoittaa korkeakoulutuksessa Aalto-yliopiston Oasis of Radical Wellbeing -hankkeen Green Minds, Healthy Hearts –symposiumissa.

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!