Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaarin aiheena oli digitalisaatio ja internetin rooli

Internetin kasvava merkitys avaa mahdollisuuksia talouskasvulle ja kansainvälisen kilpailukyvyn parantamiselle.

Tämä kuitenkin edellyttää muutosta tukevaa uutta näkökulmaa ja ajattelutapaa niin Suomessa kuin koko Euroopassa.

Tiedon ja innovaatioiden tutkimuskeskuksen, CKIRin, järjestämä Kauppakorkeakoulun Knowledge Sharing Breakfast -tilaisuus kokosi 8. joulukuuta yhteen useita eurooppalaisia ja kansallisia hankkeita, joilla pyritään internetin käytön taloudellisen hyödyn tehostamiseen Suomessa ja muissa EU:n jäsenvaltioissa.

Dekaani Ingmar Björkman toivotti tapahtumaan tervetulleeksi yleisön, joka koostui 50 suomalaisesta päättäjästä, tutkijasta ja strategistista. Kauppakorkeakoulussa on tehty arvokasta tutkimusta digitalisaation taloudellisista vaikutuksista Suomessa. Tutkimustulokset vaikuttavat julkisen ja yksityisen sektorin tieto- ja viestintäteknisten ratkaisujen käytännön toteutusstrategioihin.

Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt viestintätekniikan mahdollistamien palvelujen roolia koskevan laajan hankkeen.
– Suomella on erinomainen mahdollisuus olla alan ykkösmaa, mutta onko meillä tahtoa ja rohkeutta luoda uutta liiketoimintaa, kysyi tilaisuudessa opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru. Lisäksi ministeriö on vetovastuussa elinkeinoelämän kanssa yhteistyössä toteutettavissa hankkeissa, joissa edistetään älykkäämpää Suomea.

Euroopan komission Head of NET Innovation Peter Fatelnig kutsui liiketoiminnan digitalisaatiota vallankumoukseksi.
–Tulevaisuuden työt ovat tällä alalla, hän totesi ja kertoi Euroopan komission innovatiivisesta roolista ja sen pyrkimyksistä edistää eurooppalaisten vahvaa ja konkreettista internetin käyttöä pk-yrityksissä (sekä start-up- että scale-up-yrityksissä). EU:n FIWARE-hanke on osa Future Internet Public-Private Partnership -ohjelmaa (FI-PPP). Hankkeessa on kehitetty avoimen lähdekoodin kehitysalustaa, jonka laaja eurooppalainen yhteistyöverkosto on ottanut käyttöön.

Aalto-yliopistolla on keskeinen rooli FIWARE-ohjelmassa, ja Suomi on virallisesti liittymässä ohjelmaan suoraan osallistuvien EU:n jäsenvaltioiden joukkoon. Aalto-yliopistossa on myös strategisiin digitaalisiin kysymyksiin liittyvää ainutlaatuista osaamista. Tämä osaaminen kattaa muun muassa kyberturvallisuuden, joka tulisi nähdä pikemminkin liiketoimintamahdollisuutena kuin pelkkänä riskinä.

Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden professori Jarno Limnéll totesi, että kyberturvallisuus on Suomen kilpailuvaltti.
– Suomea pidetään puolueettomana ja siten luotettavana maana, jossa on teknistä osaamista alalla, jolla markkinat kasvavat nopeasti. Meidän on uskallettava markkinoida ja myydä osaamistamme kansainvälisesti.

Ilkka Lakaniemen (Keskuskauppakamarin talouspoliittinen asiantuntija, Digitalization & Renewal) johdolla paneelissa käytiin vilkasta keskustelua aiheesta. Panelisteina olivat Peter Fatelnig, Kari Komulainen (Tekes), Ville Mickelsson (Cyberlightning) ja Jarno Limnéll.

Kauppakorkeakoulun Yrityssuhteiden järjestämät Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaarit on suunnattu elinkeinoelämän johdolle, päättäjille ja vaikuttajille. Tarjolla on tuoreinta tietoa ja inspiroivaa keskustelua ajankohtaisista teemoista.

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.