Kiinalaista apinan uutta vuotta juhlistettiin Aallossa

Uutta vuotta vietettiin Aalto Tongji Loungessa helmikuussa. Mukana oli opiskelijoita, henkilöstöä ja Kiinan suurlähetystön edustajia.
003_chinese_new_year_2016_aalto_university_tongji_lounge_17-2-2016_photo_mikko_raskinen_700x400_fi.jpg

Aalto-yliopiston vararehtori Hannu Seristö painotti tervetulosanoissaan tiiviin yhteistyön tärkeyttä Kiinan kanssa, mistä suurlähetystön koulutusosaston päällikko, Gao Yuhang, oli samaa mieltä.

Vararehtori Hannu Seristö

– Aalto-yliopiston perustaneilla kolmella yliopistolla oli takanaan vuosikymmenien kokemus yhteistyöstä Kiinan kanssa. Aalto allekirjoitti ensimmäisen kansainvälisen yhteistyösopimuksensa vain viikko toimintansa aloittamisen jälkeen, ja se oli Tongji-yliopiston kanssa. Aallon ja Tongjin yhteistyö on laajaa ja järjestelmällistä, kiitti Hannu Seristö.

Seristö mainitsi myös, että yhteistyö Espoon kaupungin ja elektroniikkayritys Huawein kanssa on hyvin arvokasta, kun Aalto-yliopistoa ja sen Otaniemen kampusta kehitetään.

Gao Yuhang Kiinan suurlähetystöstä

Aallossa on noin 900 vaihto-opiskelijaa, joista 55 on kiinalaista. Gao Yuhang kertoi, että noin 300 tutkinto-opiskelijasta 70 on tohtorikoulutettavia.

Gao Yuhang osallistui viime vuonna lukuvuoden avajaisiin, missä oli mukana myös 50 vuotta sitten valmistuneita alumneja.

– Oli vaikuttavaa nähdä, kuinka ylpeitä he olivat alma materistaan vielä 50 vuoden jälkeenkin. Toivon, että Aallosta valmistuneet kiinalaiset opiskelijat ovat valmistumisestaan yhtä ylpeitä, kun on heidän aikansa juhlia 50-vuotisvalmistumistaan.

Ylioppilaskuntien yhteistyö

Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan pääsihteeri Janne Koskenniemi ja puheenjohtaja Pilvi Hietanen jatko-opiskelijoiden Aallonhuiput-yhdistyksestä kiittivät kiinalaisia kollegoitaan yli kymmenvuotisesta yhteistyöstä. Suomalainen ja kiinalainen työmoraali on hyvin samanlainen, sillä kummassakin kulttuurissa osataan erottaa työ ja vapaa-aika, mikä edesauttaa jo muutenkin hyviä suhteita, he totesivat.

Dekaani Lou Yongqi Tongji-yliopistota Shanghaista ja Slush China -ryhmän edustajat Pekingistä lähettivät tilaisuuteen uuden vuoden toivotuksensa videon välityksellä.

Yiling Liu, Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelija

Opiskelemisesta Aallossa

Yiling Liu oli tilaisuudessa yksi Aallossa opiskelevista kiinalaisista. Hän on ensimmäisen vuoden laskentatoimen maisteriopiskelija Kauppakorkeakoulusta ja suorittanut kandidaattitutkintonsa Haaga-Heliassa. Suomen hän kokee turvallisena maana, mikä oli yksi syy hakea opiskelemaan Aaltoon.

Aalto-yliopistossa Yiling Liu kiittää urapalveluita ja muita opiskelijapalveluita. Hänen mielestään tilat, kuten Learning Hubit, ovat erinomaisia. Tilat kannustavat opiskelijoita innovatiivisuuteen. Hän toivoo voivansa opiskella jossain vaiheessa myös Aalto Venture Programin kurssilla.

Uuden vuoden perinteitä

Hannu Seristö sai lahjaksi kiinalaisen kalenterin vuodelle 2016 ja Gao Yuhang Aallon-punaiset villasukat.

Erilaiset pelit kuuluvat perinteisesti kiinalaiseen uuden vuoden viettoon. Iltapäivän aikana Tongji Loungessa pelattiin korttipelejä ja ratkaistiin palapelejä.

Aallon opiskelijoista koostuva tanssiryhmä Chinese Dancing Club Performance toi tilaisuuteen urbaania sykettä.

Tilaisuudessa tutustuttiin myös kiinalaiseen teeseremoniaan ja maisteltiin uusia teemakuja.

Lisätietoja:

Tilaisuuden järjestivät Aalto-yliopiston johtamisen tukipalvelut opiskelijoiden sekä henkilöstön edustajien kanssa. Tongji Lounge on Tongji Universityn näyteikkuna Suomessa ja portti Kiinaan Aalto-yliopistolle ja sen kumppaneille. Aalto-yliopisto on ollut aktiivisesti läsnä Tongji-yliopiston kampuksella yli kuuden vuoden ajan.

Tongji University on Aalto-yliopiston strateginen yhteistyökumppani. Aalto-yliopistossa oli vuonna 2015 noin 300 tutkinto-opiskelijaa ja 55 vaihto-opiskelijaa Kiinasta. Samana vuonna Aallosta oli 45 vaihto-opiskelijaa Kiinassa.

Teksti: Heli Laukko

Kuvat: Mikko Raskinen

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.