Kiertotalouteen liittyvät liiketoimintaideat voittoon ClimateLaunchpad-kilpailussa

Kansallisen kilpailun voittajat osallistuvat Kyproksella pidettävään kansainväliseen finaaliin.
climate_launch_pad_web_fi_fi.jpg

Kolme kiertotalouteen liittyviä liiketoimintaideoitaan esitellyttä joukkuetta valittiin ClimateLaunchpad Finland 2017 ‑kilpailussa Suomen edustajiksi Kyproksella lokakuussa järjestettävään kansainväliseen ClimateLaunchpad-finaaliin. ClimateLaunchpad on maailman suurin vihreitä liikeideoita hakeva kilpailu, jonka Suomen-finaali järjestettiin 15.6. Maria 01 ‑kasvuyrityskeskuksessa. Finaalissa oli mukana yhteensä kahdeksan joukkuetta.

ClimateLaunchpad Finland 2017 -kilpailun voittaja oli Pikotech, jonka ideana on kehittää yhteisön laajuisen sahatoiminnan ja bioenergiaratkaisun yhdistävä liiketoimintamalli kehitysmaiden mäntypuuvaltaisille alueille. Tiimin jäsenet Tatu Lyytinen ja Aditya Poudyal osallistuvat parhaillaan asiakasratkaisujen kehittämiseen Nepalissa ja Tansaniassa sekä bioenergiaratkaisun muokkaamiseen kehitysmaiden toimintaympäristöön sopivaksi.

”Uskomme todella siihen, että ideamme luoda kannattava liiketoimintaekosysteemi, joka käsittää useita sidosryhmiä kiertotalouden periaatteita noudattaen, hyödyttäisi talouspyramidin pohjalla olevia ihmisiä yleisestikin. Oli sekä kannustavaa että jännittävää voittaa CLP17 Suomessa, ja olemme kiitollisia siitä, että saimme mahdollisuuden kehittää ja esitellä ideaamme”, Poudyal sanoi.

Myös TeMu Materials ja Urbantransitioners sijoittuivat kilpailussa kolmen parhaan joukkoon. TeMu Materialsin liikeideana on muuntaa jätetekstiili uudelleen hyödynnettäväksi biomateriaaliksi ja päätuotteena on sienten avulla tuotettu nahka. Urbantransitionersin ideana on rakentaa kehitysmaihin käymälöitä ja tuottaa niistä kerätystä virtsasta lannoitetta.

Tänä vuonna 36 maassa järjestetty ClimateLaunchpad-kilpailu pyrkii vauhdittamaan innovaatioita, jotka mahdollistavat vähähiilisen tulevaisuuden. Kilpailussa etsitään cleantech-osaajia ja autetaan heitä kasvattamaan kestäviä ideoitaan globaaliksi liiketoiminnaksi. Kilpailu on osa EU:n rahoittamaa innovaatio-ohjelmaa, Climate-KICiä, ja Suomessa sen järjestäjänä toimii Impact Iglu.

Lisätietoa:
Sini Olkanen
ClimateLaunchpad-koordinaattori, Impact Iglu

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.