Kestävää energiantuotantoa ja kehittyneitä energiaratkaisuja

Keräsimme kansallisen Energiasäästöviikon kunniaksi esimerkkejä Aalto-yliopiston monialaisesta energiaan liittyvästä tutkimuksesta.
Aalto ENG solar panels student Image: Unto Rautio
Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopisto tekee laaja-alaista energiaan liittyvää tutkimusta. Tutkimuksen painopisteitä ovat energiatieteet, monialaiset energiateknologiat sekä energia ja ympäristö. Näiden alojen tutkimus kattaa kehittyneet ja uusiutuvat energiateknologiat, tehokkaat, ekologiset ja luotettavat energiantuotantojärjestelmät, jakelun ja käytön sekä ympäristön seurannan ja ymmärtämisen.

Uudentyyppisten akkujen testauksessa käytetty komponentti. Kuva: Aleksi Poutanen / Aalto-yliopisto

Älykkäämpää energiaa

Maailma harppoo vauhdilla kohti puhtaamman energian aikakautta. Ennen maaliin pääsyä on kuitenkin ratkaistava vielä energian varastoinnin ja materiaalien riittävyyden haasteita.

Hailuodon tuulivoimala

Kaukolämpö voidaan tuottaa täysin ilman fossiilisia polttoaineita - myös Helsingissä

Muutos onnistuu lämpöpumppujen, tuulivoiman, lämpövarastojen sekä kysyntäjouston avulla.

Solar panels Aalto University

Lähes puolet taloyhtiöiden asukkaista haluaisi hankkia aurinkosähköä – yleistyminen vaatisi lakimuutoksen

Omakotitaloissa aurinkosähkö on yleistynyt vauhdilla, mutta taloyhtiöissä lainsäädännön puutteet hidastavat muutosta.

Vesipullo

Viisaampia päätöksiä

Parhaat päätökset syntyvät usein, kun ihmiset saadaan saman pöydän ääreen pohtimaan yhteistä suuntaa.

The cover that was submitted for Energy and Environment Sciences

Ilmastointi on energiasyöppö, joka yleistyy valtavaa vauhtia – auringolla voidaan kattaa merkittävä osa sen energiantarpeesta

Kansainvälisen tutkijaryhmän mukaan ilmastointi nielee vuosisadan lopulla jopa 35 kertaa enemmän energiaa kuin nykypäivänä.

Ilmakuva Väreestä ja Kauppakorkeakoulusta. Taivas upean punakeltainen. Kuva: Aalto-yliopisto / Mika Huisman

Uusiutuvan energian nykyistä laajempi käyttöönotto on Suomessakin mahdollista

Hajautetun energiantuotannon esteiden purkamista tulee jatkaa.

väre aalto-yliopisto solar panels mikko raskinen

Aurinkovoimaa pidetään aiheetta kalliina – kannattavaa jo kolmasosassa asuinrakennuksista

Tutkijoiden mukaan lainsäädännön muutos kannustaisi valtaosaa kiinteistöstä tuottamaan itse sähköä.

Smart Otaniemi Campus
Sami Tuomi and Tanja Kallio with some solar panels. Photo: Jaakko Kahilaniemi.

Auringon ja tuulen tallettajat

Kuinka uusiutuvan energian varastoinnista saisi halvempaa ja helpompaa? Jos tutkimus onnistuu, se on harppaus kohti ilmastonmuutoksen ratkaisua.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.