Lähes puolet taloyhtiöiden asukkaista haluaisi hankkia aurinkosähköä – yleistyminen vaatisi lakimuutoksen

Omakotitaloissa aurinkosähkö on yleistynyt vauhdilla, mutta taloyhtiöissä lainsäädännön puutteet hidastavat muutosta.
Solar panels Aalto University

Helsingin Haapalahdenkadulla sijaitseva taloyhtiö on yksi virtuaalimittaroinnin pilottikohteista. Kuva: HSSR Oy

Kuluttajat haluavat luotettavia, helppoja ja ympäristöystävällisiä energiaratkaisuja.

“Taloudellisuuden osalta riittää, että kuluttajat kokevat ratkaisut kohtuullisen järkeviksi ja omaan rahatilanteeseen sopiviksi”, toteaa professori Eva Heiskanen Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta.

VTT:n omakotitalon omistajille toteuttama haastattelututkimus osoittaa, että aurinkovoimalan hankkineet seuraavat usein aktiivisesti omaa aurinkosähkön tuotantoaan ja muuttavat sen mukaan kulutuskäyttäytymistään, kuten astian- ja pyykinpesukoneiden käyttöaikoja.

Omasta aurinkovoimalasta saa mielihyvää: se on ympäristöteko ja parantaa omavaraisuutta. Lisäksi aurinkovoimalaa esitellään mielellään muille. Tutkimuksissa onkin todettu, että yhden naapurin hankinta johtaa usein voimaloiden yleistymiseen koko naapurustossa.

“Verkosta löytyvä tieto tai yritysten suoramarkkinointi eivät yksin vakuuta kuluttajia. Hankintapäätöksiin vaikuttaa usein tuttavien ja lähellä asuvien ihmisten esimerkki, joten omilla verkostoilla ja medialla on suuri vaikutus. Siksi kuluttajien keskinäistä tiedonvaihtoa, yhteishankintoja ja muuta vertaistoimintaa kannattaisi tukea ja edistää nykyistä enemmän", sanoo Heiskanen.

Jo pieni säästö on riittävä

Asunto-osakeyhtiöitä on Suomessa lähes 90 000, ja niissä asuu yli 2,6 miljoonaa ihmistä. Aurinkosähkön hyödyntäminen vaatii taloyhtiöiltä mittavan sähkömittariremontin, sillä lainsäädäntö estää aurinkosähkön jakamisen taloyhtiöiden asukkaiden omaan käyttöön nykyisillä sähkönsiirtoyhtiöiden mittareilla. Siksi aurinkosähkön tuottajat ovat taloyhtiöissä harvassa,

Kiinnostus on kuitenkin suurta: kesän 2018 aikana Aalto-yliopiston aurinkosähkökyselyyn vastanneista taloyhtiöiden asukkaista lähes puolet oli erittäin kiinnostunut aurinkosähkön hankinnasta. Jopa neljännes vastasi hankkivansa erittäin todennäköisesti 900 euron voimalaosuuden, jos aurinkosähköllä saisi 40 euroa säästöä vuodessa. Aurinkosähkön hankinnan hyödyiksi vastaajat valitsivat yleisimmin uusiutuvan energian hyödyntämisen, päästöttömyyden ja omavaraisuuden lisääntymisen.

Meillä on jo tarvittavat älykkäät sähkömittarit, joilla aurinkosähkön pientuotanto voitaisiin jakaa taloyhtiöiden kiinteistöverkoissa asukkaiden omaan käyttöön tietokoneohjelman avulla. Nyt tarvitaan vain lakimuutos, joka sallii tämän. Tietokoneohjelmaa kokeillaan jo taloyhtiöissä Helsingissä ja Oulussa yhteistyössä paikallisten sähkönsiirtoyhtiöiden kanssasanoo FinSolar-projektin vetäjä Karoliina Auvinen Aalto-yliopistosta.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Karoliina Auvinen, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Professori Eva Heiskanen, Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskus

Taustatietoa

Tiedote pohjautuu Smart Energy Transition -hankkeessa Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston ja VTT:n toteuttamiin energiakokeilu- ja kuluttajatutkimusten tuloksiin.

Katso lisätietoja täältä (smartenergytransition.fi)

Katso myös video: Entä jos meistä kaikista tulisi energiantuottajia? (englanniksi)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.