Uutiset

Kestävä kehitys osaksi opetusta

Pohjoismaisille yliopistoille tehdyn kyselyn mukaan kestävä kehitys tulisi sisällyttää kampusten lisäksi myös opetukseen entistä tiiviimmin.
Pohjoismaisen Rio+20-hankkeen kestävän kehityksen kyselyn tulokset julkistettiin Oslossa 12.11.15. Kuva: Lisbet Michaelsen, DTU.

Aalto-yliopiston koordinoiman Nordic Sustainable Campus Network -verkoston Rio+20-hanke kartoitti kestävän kehityksen toteutumista pohjoismaisissa yliopistoissa. Viitekehyksenä toimi YK:n RIO+20 -huippukokouksen yliopistositoumus, jonka tavoitteena on kestävän kehityksen sisällyttäminen yliopistojen tutkimukseen ja opetukseen, kampusratkaisuihin sekä yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen. Kestävän kehityksen kartoitus toteutettiin kyselynä, johon vastasi 152 henkilöä 51 pohjoismaisesta yliopistosta.  

Kyselyn mukaan yliopistot tekevät hyvää työtä kestävän kampuksen kehittämisessä. Esimerkiksi Aalto-yliopistossa on käynnissä hanke, jonka tavoitteena on tehdä Otaniemestä päästötön ja energia-omavarainen kaupunginosa vuoteen 2030 mennessä.

Koulutusta opettajille

Kyselyn mukaan yliopistojen olisi kuitenkin tärkeää kiinnittää entistä enemmän huomiota kestävän kehityksen sisällyttämiseksi opetukseen. Tämä vaatii myös lisää koulutusta ja tukea yliopisto-opettajille. Aallossa opettajien koulutuksen tukeminen sisältyy vuoden 2016 kestävän kehityksen toimintasuunnitelmaan.

- Yliopistoilla on koulutuksen tarjoajina merkittävä rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Tulevat päätöksentekijät kasvavat korkeakouluista, minkä vuoksi on tärkeää, että kestävä kehitys sisällytetään pedagogiseen koulutukseen ja osaamistavoitteisiin, sanoo Nordic Sustainable Campus Network -verkoston puheenjohtaja Meri Löyttyniemi Aalto-yliopistosta.

Opiskelijat ja sitoutuneet päätöksentekijät avainasemassa

Myös kestävän kehityksen ohjauksessa on kyselyn mukaan vielä kehittämisen varaa: ainoastaan Ruotsissa ohjaus on melko voimakasta, sillä maan yliopistolaki edellyttää kestävän kehityksen integroimista kaikkeen yliopiston toimintaan. Kestävää kehitystä edistävät yliopistoissa useat eri tekijät, joista kyselyn mukaan merkittävimmät ovat opiskelijoiden kanssa yhteistyössä toteutettavat projektit, opiskelija-aloitteet, tieteenalojen välinen yhteistyö sekä asiaan sitoutuneet päätöksentekijät. Kestävää kehitystä puolestaan rajoittavat mm. päätöksentekijöiden puutteelliset tiedot, resurssipula, sekä puutteelliset kestävän kehityksen tavoitteet.

- Tavoitteiden saavuttamiseksi Pohjoismaissa tarvitaan entistäkin rohkeampaa otetta kestävän kehityksen sisällyttämiseksi kaikkeen toimintaan. Pohjoismaiset yliopistot voivat toimia asiassa esimerkkinä kansainvälisestikin, toteuttaen näin myös Rio+20-sitoumuksen tavoitteita, Löyttyniemi toteaa.

Seuraavaksi NSCN aloittaa Aalto-yliopiston vetämän hankkeen, joka keskittyy opiskelijoiden kestävän kehityksen lukutaidon mittaamiseen ja kehittämiseen Pohjoismaissa kansainvälisen SuLiTest -lukutaitotestin avulla.

Nordic Sustainable Campus Network (NSCN) on Aalto-yliopiston perustama ja koordinoima pohjoismaisten yliopistojen verkosto, joka tukee yliopistojen kestävän kampuksen työtä sekä edistää kestävän kehityksen sisällyttämistä opetukseen ja tutkimukseen. Toimintaa on rahoittanut Pohjoismaisen ministerineuvosto. Rio+20-hankkeen partnereita ovat Göteborgin, Islannin, Kööpenhaminan ja Oslon yliopistot, Kungliga Tekniska Högskolan Ruotsissa sekä Lappeenrannan teknillinen yliopisto.

Lue lisää:
Rio+20-hankkeen kyselyn tulokset
Maailmanlaajuinen kestävän kehityksen lukutaitotesti SuLiTest
 

Lisätiedot:

Meri Löyttyniemi
puheenjohtaja, NSCN
[email protected]
+358 50 313 7549
aalto.fi/sustainability

Meeri Karvinen
projektipäällikkö, NSCN
[email protected]
+358 50 407 1884
aalto.fi/nscn

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.