Kesä on kiihdytyksen aikaa

Summer of Startups on yhdeksän viikon kiihdyttämö, jonka aikana kehitellään uusia startupeja ja luodaan uusia tuulia yritysmaailmaan.
Riko Nyberg ja Joona Karjula ovat kesän ajan vetäneet kiihdytysohjelmaa Summer of Startupsia.

– Summer of Startups on erinomainen vaihtoehto perinteiselle kesätyölle, täällä sinä itse luot työsi, sanoo Riko Nyberg, yksi SoSin vetäjistä.

Ohjelman tarkoituksena on auttaa aloittelevia yrityksiä pääsemään vauhtiin antamalla vinkkejä, jakamalla kokemuksia ja inspiroimalla kokeneiden startup-työntekijöiden vierailulla. Fyysisesti Summer of Startups sijaitsee Otaniemessä Startup Saunassa.

– Alussa voi olla vaikeaa tietää, keneen pitäisi olla yhteydessä. SoS auttaa käytännön asioissa, toinen vetäjistä, Joona Karjula, sanoo.

Hakuprosessi ohjelmaan on tiukka, ja vain parhaimmat ja innokkaimmat pääsevät mukaan. Tänä vuonna yli sata toiveikasta startupia haki SoSiin, kymmenen niistä pääsi mukaan yhdeksän viikon ohjelmaan. Suurin osa tiimijäsenistä on opiskelijoita tai vastavalmistuneita, opiskelu-aloissa on laaja skaala ja tiimiläiset tulevat eri korkeakouluista. SoS tukee aloittelevia yrityksiä esimerkiksi mentoroinnilla ja auttavat käytännön asioissa, jokainen tiimi saa muun muassa jopa 5000 euron apurahan.

– Tällä tavalla tiimit pystyvät keskittymään yritysten pyörittämiseen eikä heidän tarvitse murehtia esimerkiksi vuokran maksamisesta. Tiimit saavat käyttää rahan miten haluavat.

Tulevaisuus on startupissa

Nyberg ja Karjula, tuotantotalouden opiskelijoita molemmat, tutustuivat startup-kulttuuriin Slushin vapaaehtoistyön merkeissä. Molemmat ovat myös mukana Aaltoesissa, Aalto-yliopiston yrittäjyysyhteisössä.

– Kun Riko soitti viime vuoden lopussa ja kysyi haluanko mukaan vetämään SoSia, minun ei tarvinnut miettiä pitkään, Karjula kertoo. Olen itsekin oppinut paljon ja luonut monta uutta kontaktia.

Aaltoes uskoo, että yritysmaailman tulevaisuus on startupien käsissä. SoSin rahoitus on jokavuotinen haaste, mutta innokkaita rahoittajia on löytynyt jo kuudetta vuotta. Toimintaa rahoittavat muun muassa Aalto-yliopisto, Helsingin ja Espoon kaupungit sekä muutamat yritykset.

– Monelle on iso kynnys perustaa oma startup, mutta SoS madaltaa sitä huomattavasti, Nyberg sanoo.

Niina Kaarnaoja, Veeti Haapsalo (oik.) ja Robert Nuorteva ovat saaneet paljon irti SoSista.

Sydämen asia

– Parasta SoSissa on kyllä ollut hyvä henki, täällä on niin sanotusti tekemisen meininkiä, sanoo Veeti Haapsamo, yksi SoSin tiimiläisistä.

Haapsamon tiimi, Winged Wolf Studio, yrittää nyt saada pelilleen Dianthialle testipelaajia.

– Työskentelisimme pelin parissa myös ilman SoSia, mutta tämä on kyllä helpottanut paljon, toinen tiimiläisistä, Niina Kaarnaoja kertoo.

Arctosin Robert Nuorteva sanoo, että myös Arctos olisi pystyssä ilman SoSia, mutta ohjelma on auttanut heitä matkallaan. Arctosin ideana on vuokrata ja myydä ulkoilu- ja retkeilytarvikkeita.

– Kehittelimme Arctosin idean Aallon product development project – kurssilla ja SoS tuntui loogiselta jatkumolta sille, Nuorteva kertoo.

Joona Karjulan mukaan startupit ovat tärkeä osa Suomen taloutta:

– Ilman niitä Suomeen ei syntyisi uusia yrityksiä tai työpaikkoja.

SoSin yhdeksän viikkoa lähestyvät loppuaan mutta tiimeille se ei tarkoita työnteon loppumista.

– Seuraava askel näiden viikojen jälkeen on testaaminen. Olemme jo olleet yhteydessä yhteistyökumppaneihin. Tämä on kyllä sydämen asia ja yritämme viedä Arctosin niin pitkälle kuin mahdollista, Nuorteva sanoo.

Perjantaina 7.8. Summer of Startup –tiimiläiset esittelevät ideoidaan ja projektejaan Demo-päivässä. Yleensä demopäivä on vetänyt suuren yleisön ja joukossa on ollut myös yritysjohtajia, startup-yrittäjiä ja sijoittajia.

Kuvat: Christina Parviainen

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla