Kemian tekniikan koulutus edistää kestävää kehitystä ja avaa ovia työelämään

Kemian tekniikan korkeakoulusta saa erinomaiset valmiudet tehdä työtä ilmaston, ympäristön ja kestävän kehityksen hyväksi ja töitä on runsaasti tarjolla. Alalle luulisi olevan tungosta.
Olarin lukiolaisia Kemian tekniikan korkeakoulun opiskelijamarkkinoinnin työpajassa 8.2.2019/ Kuva: Helena Seppälä
Elli Heikkinen, Sofia Sheverdyaeva, Vita Davydova ja Eszter Csizmazia Olarin lukiosta osallistuivat Kemian tekniikan korkeakoulun järjestämään työpajaan, missä pohdittiin korkeakoulun opintojen kiinnostavuuttaa nuorten silmissä.

Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulusta valmistuneet työllistyvät Suomen suurimmille teollisuuden aloille: kemian, metsä- ja teknologiateollisuuteen. Alat ovat kuitenkin huolissaan koulutetun, osaavan työvoiman riittävyydestä. Tulevaisuudessa yhä useampi nuori pitäisi saada alan opintojen pariin. Kemian tekniikan korkeakoulusta valmistuneilla on taitoa ja osaamista kehittää ratkaisuja mm. ilmastoon, ympäristöön, energiaan ja materiaaleihin liittyviin haasteisiin. Näistä ei riipu yksinomaan teollisuuden vaan koko maapallon tulevaisuus.

”Emme me tienneetkään, että näiltä aloilta on niin hyvät mahdollisuudet löytää työpaikkoja”, totesi Vita Davydova Olarin lukiosta Kemian tekniikan korkeakoulun järjestämässä työpajassa. Tieto hyvistä työllistymismahdollisuuksista ei ole ihan mitätön vetovoimatekijä nuorten keskuudessa.

Helmikuun lopussa järjestetyn työpajan tarkoitus oli pohtia keinoja nuorten kiinnostuksen lisäämiseksi Kemian tekniikan korkeakoulun opintoja kohtaan. Osallistujat – korkeakoulun henkilöstöä, sidosryhmien edustajia sekä lukiolaisia ja heidän opettajiaan ja opoja – pohtivat mm. sitä, millaista tietoa nuoret opinnoista kaipaavat. Lukiolaisilla oli tähän selkeä vastaus: tiedon tulee olla mahdollisimman konkreettista. Opintojen rakenteilla tai opintopisteillä ei ole niin väliä, vaan nuoret haluavat tietää, mitä aineita opiskelemalla he voivat päästä tiettyihin ammatteihin. Projekti-insinöörin tai konsultin tittelit eivät kuitenkaan kerro työtehtävistä mitään, vaan kiinnostuksen herättämiseksi tarvitaan konkreettisempaa ammatin ja työtehtävien kuvausta.

Mieluiten nuoret kuuntelevat toisia nuoria eli korkeakoulussa opiskelevia tai vastavalmistuneita. Opintoihin ja uravaihtoehtoihin liittyvän tiedon lisäksi he haluaisivat kuulla opiskelijan arkipäivästä, siitä miten se eroaa lukiolaisen arjesta.

”Joku opiskelija voisi kirjoittaa vaikka blogia opiskelijaelämästä.”

Myös opettajat ja opot haluaisivat tietää enemmän kaikesta opintoihin ja opiskeluun liittyvästä. Kemian tekniikan korkeakoulussa on jo vuosia järjestetty mm. opoaamiaisia, joissa on kerrottu korkeakoulun opiskelumahdollisuuksista sekä kuultu koulun alumnien uratarinoita. Näitä tilaisuuksia kiiteltiin ja toivottiin lisää, opojen lisäksi myös muille opettajille. Sekä opot, opettajat että lukiolaiset toivovat myös vierailuja laboratorioihin, missä pääsisivät seuraamaan ja myös itse kokeilemaan laboratoriotyöskentelyä käytännössä.

Kemian tekniikan korkeakoulun edustamilla aloilla, kuten bio- ja kiertotaloudessa, on paljon hyvää ja mielenkiintoista kerrottavaa. Nuoret haluavat kuulla uusista tutkimushankkeista ja innovaatioista ja siitä, mikä merkitys niillä on ihmisille.

Lukiolaisten toivelistalla on esimerkiksi tutkijoiden pitämä luentosarja, josta oppilaat saisivat opintosuorituksen.

Työpajassa korostettiin myös yhteistyön merkitystä. Yhdessä sidosryhmien, kuten kemian-, metsä- ja teknologiateollisuuden etu- ja ammattijärjestöjen kanssa tiedon ja näkyvyyden kasvattaminen on helpompaa. Alan yritykset voivat olla mukana tarjoamalla nuorille mahdollisimman paljon konkreettista kosketuspintaa työelämään esimerkiksi TET- eli työelämään tutustumisjaksoilla. Myös Kemian tekniikan korkeakoulussa on ollut TET-harjoittelijoita. Näillä lyhyillä tutustumisjaksoilla voi olla hyvinkin suuri vaikutus nuoren tuleviin uravalintoihin.

Lukiolaisilta saatiin työpajassa erittäin arvokkaita näkemyksiä ja mielipiteitä. Nuoria aiotaan kuunnella jatkossakin, sillä he tietävät parhaiten, mitä tietoa he opiskeluvalintojensa tueksi tarvitsevat.

Haku Aalto-yliopiston kandidaattiohjelmiin on 20.3.—3.4.2019. Tutustu koulutustarjontaamme.

Teksti ja kuva: Helena Seppälä

Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Course work for Smart Wearables

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.