Kauppakorkeakoulussa uudistetaan koulutusta vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin

Opiskelijaprojektin tavoitteena oli tunnistaa tärkeimmät tulevaisuuden trendit, osaamistarpeet tulevaisuuden ekonomeille sekä parhaat käytännöt koulutuksen uudistamiseen.
Opiskelijat tiiliseinän edessä
Opiskelijatiimiin kuuluivat Robert Savander (vas.), Ulla Vilkuna ja Olga Mäkinen.

Opiskelijaprojekti Education 3.0 – Future trends in university education toteutettiin Kauppakorkeakoulun ohjelmauudistuksen tueksi. Ohjelmauudistusta johtaa Kauppakorkeakoulun opetuksesta vastaava varadekaani Timo Saarinen ja sen tavoitteena on kehittää koulutuksen rakennetta ja sisältöjä. Selvityksen teki opiskelijatiimi, jonka muodostivat Ulla Vilkuna taloustieteestä, Robert Savander tieto- ja palvelujohtamisen aineesta sekä Olga Mäkinen, joka opiskelee Creative Sustainability -ohjelmassa.

Opiskelijat haastattelivat projektiin kahdeksaa yritysedustajaa, neljää tulevaisuudentutkijaa, kahta koulutuksen ja yliopistopedagogiikan asiantuntijaa sekä Kauppakorkeakoulusta neljää laitosjohtajaa ja dekaania.

“Haastattelimme laajasti sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien edustajia saadaksemme kattavan kuvan tulevaisuuden työelämän ja yhteiskunnan muutoksista. Näin selvityksen aikajänteeksi muodostui vuosi 2035. Oli kiinnostavaa huomata, kuinka haastateltavat inspiroituivat miettimään aihetta ja kokonaisuutta perinpohjaisesti. Yllättäviä ja jopa radikaaleja ajatuksia nousi esiin”, opiskelijat kertovat.

Tulevaisuuden ekonomi – utelias ja verkottunut teknologian syväymmärtäjä ja haasteiden ratkaisija

Selvityksen mukaan teknologiset ja ekologiset megatrendit tulevat vaikuttamaan tulevaisuuden työelämän odotuksiin. Yliopistoilta odotetaan monipuolista koulutustarjontaa, joka ei rajoitu vain tutkintoihin, vaan huomioi myös elinikäisen oppimisen tarpeen. Koska asiat muuttuvat nopeasti, opiskelun painopisteen on siirryttävä yksittäisten faktojen opiskelusta kriittisen ajattelun oppimiseen.

Tulevaisuuden ekonomeilta odotetaan monitieteellistä ajattelua, kykyä ymmärtää teknologian mahdollisuuksia ja luovuutta ratkaista moniulotteisia ongelmia. Tulevaisuuden ekonomi kehittää osaamistaan monin tavoin sekä opintojen aikana että niiden jälkeen. Haastatellut yritysedustajat toivoivat, että opiskelijoilla olisi valmistuttuaan vahva substanssiosaaminen, jota he pystyvät soveltamaan eri tilanteissa. Lisäksi ekonomien on kyettävä toimimaan eri alojen asiantuntijoiden kanssa ja pystyttävä ratkaisemaan yhteiskunnassa näkyvien suurten megatrendien tuomia haasteita yrityksille.

Tutkimustuloksista hyötyä ohjelmauudistuksen taustalla

Opiskelijatiimi kertoo tutkimuksen toteuttamisen olleen erittäin mielenkiintoista ja moniulotteista.

”Kun aiheena on tulevaisuuden trendit ja muutokset sekä tarpeet tulevaisuuden ekonomien osaamisille, oikeita tai yksinkertaisia vastauksia ei ole olemassa. Haastavinta oli runsaan ja monipuolisen aineiston analysointi sekä johtopäätösten tekeminen. Yliopistokoulutuksen opetussuunnitelman muutosten vaikutus näkyy laajemmin vasta 5-10 vuoden kuluttua”, opiskelijat kertovat.

Opiskelijaryhmän ohjaajan, Kauppakorkeakoulun pedagogisen asiantuntijan Päivi Kinnusen mukaan opiskelijatiimi teki erinomaista työtä. Opiskelijat keräsivät monipuolisen aineiston ja tuottivat raportin, jossa tulokset on esitetty sellaisessa muodossa, että niitä voidaan hyvin hyödyntää ohjelmauudistuksen taustalla. Tuloksista löytyy muun muassa tulevaisuuden skenaarioita, joissa hahmotellaan tulevaisuuden yliopiston haastavaa toimintakenttää. Lisäksi raportista löytyy ehdotuksia käytännön toimintatavoiksi esimerkiksi siihen, miten opetus- ja opiskelukulttuurin muutosta voi tukea myös kurssitasolla.

”Pidän tässä raportissa erityisen arvokkaana, että opiskelijat itse ovat olleet tuottamassa materiaalia ohjelmauudistuksen tueksi”, sanoo varadekaani Timo Saarinen.

Course work for Smart Wearables
Opinnot Julkaistu:

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!