Uutiset

Kauppakorkeakoulussa uudistetaan koulutusta vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin

Opiskelijaprojektin tavoitteena oli tunnistaa tärkeimmät tulevaisuuden trendit, osaamistarpeet tulevaisuuden ekonomeille sekä parhaat käytännöt koulutuksen uudistamiseen.
Opiskelijat tiiliseinän edessä
Opiskelijatiimiin kuuluivat Robert Savander (vas.), Ulla Vilkuna ja Olga Mäkinen.

Opiskelijaprojekti Education 3.0 – Future trends in university education toteutettiin Kauppakorkeakoulun ohjelmauudistuksen tueksi. Ohjelmauudistusta johtaa Kauppakorkeakoulun opetuksesta vastaava varadekaani Timo Saarinen ja sen tavoitteena on kehittää koulutuksen rakennetta ja sisältöjä. Selvityksen teki opiskelijatiimi, jonka muodostivat Ulla Vilkuna taloustieteestä, Robert Savander tieto- ja palvelujohtamisen aineesta sekä Olga Mäkinen, joka opiskelee Creative Sustainability -ohjelmassa.

Opiskelijat haastattelivat projektiin kahdeksaa yritysedustajaa, neljää tulevaisuudentutkijaa, kahta koulutuksen ja yliopistopedagogiikan asiantuntijaa sekä Kauppakorkeakoulusta neljää laitosjohtajaa ja dekaania.

“Haastattelimme laajasti sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien edustajia saadaksemme kattavan kuvan tulevaisuuden työelämän ja yhteiskunnan muutoksista. Näin selvityksen aikajänteeksi muodostui vuosi 2035. Oli kiinnostavaa huomata, kuinka haastateltavat inspiroituivat miettimään aihetta ja kokonaisuutta perinpohjaisesti. Yllättäviä ja jopa radikaaleja ajatuksia nousi esiin”, opiskelijat kertovat.

Tulevaisuuden ekonomi – utelias ja verkottunut teknologian syväymmärtäjä ja haasteiden ratkaisija

Selvityksen mukaan teknologiset ja ekologiset megatrendit tulevat vaikuttamaan tulevaisuuden työelämän odotuksiin. Yliopistoilta odotetaan monipuolista koulutustarjontaa, joka ei rajoitu vain tutkintoihin, vaan huomioi myös elinikäisen oppimisen tarpeen. Koska asiat muuttuvat nopeasti, opiskelun painopisteen on siirryttävä yksittäisten faktojen opiskelusta kriittisen ajattelun oppimiseen.

Tulevaisuuden ekonomeilta odotetaan monitieteellistä ajattelua, kykyä ymmärtää teknologian mahdollisuuksia ja luovuutta ratkaista moniulotteisia ongelmia. Tulevaisuuden ekonomi kehittää osaamistaan monin tavoin sekä opintojen aikana että niiden jälkeen. Haastatellut yritysedustajat toivoivat, että opiskelijoilla olisi valmistuttuaan vahva substanssiosaaminen, jota he pystyvät soveltamaan eri tilanteissa. Lisäksi ekonomien on kyettävä toimimaan eri alojen asiantuntijoiden kanssa ja pystyttävä ratkaisemaan yhteiskunnassa näkyvien suurten megatrendien tuomia haasteita yrityksille. 

Tutkimustuloksista hyötyä ohjelmauudistuksen taustalla

Opiskelijatiimi kertoo tutkimuksen toteuttamisen olleen erittäin mielenkiintoista ja moniulotteista.

”Kun aiheena on tulevaisuuden trendit ja muutokset sekä tarpeet tulevaisuuden ekonomien osaamisille, oikeita tai yksinkertaisia vastauksia ei ole olemassa. Haastavinta oli runsaan ja monipuolisen aineiston analysointi sekä johtopäätösten tekeminen. Yliopistokoulutuksen opetussuunnitelman muutosten vaikutus näkyy laajemmin vasta 5-10 vuoden kuluttua”, opiskelijat kertovat.

Opiskelijaryhmän ohjaajan, Kauppakorkeakoulun pedagogisen asiantuntijan Päivi Kinnusen mukaan opiskelijatiimi teki erinomaista työtä. Opiskelijat keräsivät monipuolisen aineiston ja tuottivat raportin, jossa tulokset on esitetty sellaisessa muodossa, että niitä voidaan hyvin hyödyntää ohjelmauudistuksen taustalla. Tuloksista löytyy muun muassa tulevaisuuden skenaarioita, joissa hahmotellaan tulevaisuuden yliopiston haastavaa toimintakenttää. Lisäksi raportista löytyy ehdotuksia käytännön toimintatavoiksi esimerkiksi siihen, miten opetus- ja opiskelukulttuurin muutosta voi tukea myös kurssitasolla.

”Pidän tässä raportissa erityisen arvokkaana, että opiskelijat itse ovat olleet tuottamassa materiaalia ohjelmauudistuksen tueksi”, sanoo varadekaani Timo Saarinen.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Kuusi opiskelijaa ovat kokoontuneena ryhmätyötilaan. Yksi opiskelijoista osoittaa post-it-lapuista täytetylle valkotaululle.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Ennätysmäärä opiskelijoita suoritti ITP:n sivuaineopinnot

ITP:n monitieteelliset opiskelijatiimit työstivät onnistuneesti lähemmäs 20 digiaiheista bisnesprojektia yhteistyössä julkisten ja yksityisten organisaatioiden kanssa.
Opetus on käynnissä luokkahuoneessa ja opiskelijat kuuntelevat pöytään nojaavaa opettajaansa.
Poikkeustilanteet, Opinnot Julkaistu:

ITP kurssit järjestettiin hybridiopetuksena poikkeuksellisen kesän aikana

ITP, Aallon kesällä suoritettava sivuaineohjelma, onnistui toteuttamaan kurssinsa ja bisnesprojektinsa hybridimuotoisena turvallisuudesta huolehtien.
Kuva: LUT-yliopisto.
Opinnot Julkaistu:

Shaking up Tech tulee taas, tällä kertaa virtuaalisena ja kaikille avoimena tapahtumana

Nuoria naisia teknologia-alalle rohkaiseva tapahtuma toteutetaan tänä vuonna koronatilanteen vuoksi verkossa, ja se on avoin kaikille lukiolaisille.
Students participate in virtual teamwork
Poikkeustilanteet, Opinnot Julkaistu:

UNITE! -yliopistoverkoston opiskelijat osallistuivat virtuaalivaihtoon Aalto-yliopiston kesäkoulussa

Aalto-yliopiston kesäkoulu avasi kurssitarjontansa UNITE! -verkoston opiskelijoille lyhytkestoisten vaihtojen pilottina. Kymmenen UNITE! -opiskelijaa osallistui Digital Business Master Class -kesäkurssille.